Jump to content

Salifert Amoniakk test

mariahennes
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er litt usikker på salifert sin amoniakktest. På fargeskalaen så skal jo prøven bli litt gulaktig for at det skal indikere utslag av amoniakk. Mine prøver blir ikke gule, men litt 'grumsete'. Jeg har tatt det som et tegn på at det er amoniakk i vannet, fordi prøvene mine ikke er 'krystallklare'. Er det riktig? Det at vannet blir litt 'melkehvitt' betyr kanskje ikke at det er amoniakk i det?

Edited by mariahennes

Du har nå hatt akvariet oppe i flere måneder, og da med relativt lav belastning. Tror ikke jeg ville bekymret med noe for amoniakk. Dette er noe man hovedsakelig får i begynnelsen av innkjøringen(eller ved brå kraftig økning av belastning), før nitrifikasjonsprosessene er kommet ordentlig i gang.

Har faktisk aldri kjørt en eneste amoniakktest ennå.....

Men om testene er liknende nitritt-/nitrattesten, så er de litt grumsete. Du vil se fargeforandring dersom du får utslag på testen. Så jeg regner med at du ikke får utslag på de testene du har utført, da du ikke har noe amoniakk i systemet bakteriefloraen ikke klarer å håndtere.

Vet ikke hnvordan det er med Salifert sin, men om du ikke rister latterlig hardt etter å ha i Reagent A på RSM sine testkit for ammoniakk får du denne melkefargen og ingen korrekt avlesning.

På salifert sin test står det 'swirl gently, do not shake' så tror ikke jeg skal prøve meg på risting.;-)

Får rett og slett puste ut og konkludere med at det høyst sannsynlig ikke er amoniakk i systemet.