Jump to content

Korallrevet på øya.

Ludi
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg heter Øyvind. Og Ludi? Det er katten min. Jeg bor ved Sarpsborg på Hafslundsøy. Derfor tittelen: "Korallrevet på øya". Tanken med denne tråden er å presentere det nye akvariet mitt. Men først tenkte jeg å fortelle litt mer om meg selv og mine tidligere akvarium.

Jeg har vært akvarist siden 1967, da jeg overtok ansvaret for en 40-liter i heller bedrøvlig tilstand. Det å få denne til å fungere tente meg. Etter det utvidet jeg raskt med en 70-liter. Siden da har det blitt mange kar med forskjellig innhold.

På slutten av 70-tallet skaffet jeg meg mitt første saltvannsakvarium. Jeg fikk puffet etter att en 660-liter med mengder av malawiciklider sprang lekk - kanskje var det formye sten. Et helglassakvarium på 270 liter ble bestilt hos Ole Paus og hans "Aquarium" like ved stortinget. Og som seg hør og bør på den tiden ble akvariet innredet med bunnfilter. Det ble dekket med 10cm skjellsand innkjøpt fra Felleskjøpet. Resten av innredningen besto av døde karallskjeletter som jeg skaffet fra akvariebutikken i Strömstad. Att korallskjelettene straks ble dekket med lange grønne trådalger, ble sett på som et sunnhetstegn, og att akvariet fungerte godt.

Øyvind.

• Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mirakelfisken.

Etter å ha vekslet en del mellom saltvann og ferskvann, fikk jeg en av mine store opplevelser som akvarist. I 270-literen hadde jeg gående bl.a. en "mirakelfisk" Callopesiops altivelis. Fra en kjenning, som hadde et uhell med karet sitt, fikk jeg overta nok en C. a. Den ble satt ned i akvariet sammen med den andre. Det gikk utrolig bra. De okkuperte hver sin halvdel av akvariet.

En morgen et par måneder senere hendte det utrolig. Under et overheng lå begge fiskene side ved side. Gytingen var i full gang. En stor klase med grålige egg ble festet til taket på overhenget. Etter en stund forlot hunnen plassen, og hannen ble værende tilbake for å passe på eggene. De lekte flere ganger, og som oftes på samme plassen.

Jeg prøvde meg også på oppdrett av ynglene, men uten tilgang på egnet fór var forsøkene dømt til å misslykkes. Ynglene døde etter tre dager da plommesekken var oppbrukt.

Siden dette var en så spesiell hendelse ble jeg oppfordret til å skrive en artikkel om om fiskene og leken. Artikkelen er gjenngitt i "Tidskriften Akvariet, nr 10, 1986, side 448 til 452".

Høsten 1985 flyttet jeg dit jeg nå bor, og mirakelfiskene fulgte med på flyttelasset. For hannen ble det formye å bli flyttet på nok en gang. Dessverre døde han få uker senere.

Hunnen fotografert etter at hun ble enke.

[ATTACH]6978[/ATTACH]

Hannen under overhenget der han passer på eggene.

[ATTACH]6979[/ATTACH]

Nærbilde av eggene over hannens rygg. To av eggene er hvite og ikke befruktet.

[ATTACH]6980[/ATTACH]

De to bildene av hannen er fotografert av en kamerat, og er skannet direkte fra negativ fargefilm.

Øyvind.

skann0073a.jpg.5022f3c9920d6eb923153862feae2867.jpg

skann0078a.jpg.7629cf9e836aa2355bcd42b8b23d7b2e.jpg

skann0079a.jpg.5c4733668e252b35bdc49653af7ad3d6.jpg

720-literen.

Med på flyttelasset fulgte også en 720-liter. Den hadde "isoporinnredning". Ja, isopor. På hele bakveggen og den ene endeveggen var det limt fast 10 cm tykke isoporplater. Deretter hadde jeg gravd ut og skåret inn formasjoner i isoporen, slik at det skulle ligne deler av en bratt bergvegg på et rev. Det å lage innredninger med isopor var en dille som gikk i akvariekretser på 80-tallet. Isoporen ble så dekket av et lag med en spesiell type sementsparkel. Best resultat fikk jeg ved nermest å male sparkelen på med en malerkost. Sparkelen ble også tilsatt "jordfarger" i pulverform. Detta gav mange sjateringer i rødbrune, grårosa og grålige nyanser. Med fargene i kombinasjon og litt kunstnerisk innsats, kunne overflatene lett konkurere med LS, og var ofte vanskelig å skille fra disse. Forøvrig var karet innredett med korallskjelett og noen LS. Også for 25 år siden kostet LS 150 kroner kiloen. Tenk hva det hadde blitt i dag.

Også dette karet var opprinnelig innredet med bunnfilter. Men etter at jeg flyttet ble bunnfilteret droppet, og jeg installerte min første skummer. En Tunze som duret og bråkte noe aldeles forferderlig. Her har det heldigvis skjedd store forbedringer etter hvert.

Vannsirkulasjonen ble besørget av pumper gjemt inne i og bak isoporen. Et system som opprinnelig var laget for å drive bunnfilteret.

Belysningen besto av 3 kvikksølvdamplamper på 85 W hver. Lamper som egentlig var laget for dyrking av planter. Dette gav nok lys til å holde fisk, men var alt for lite for koraller. Allikevel prøvde jeg meg på noen få arter med vekslende hell. Anemoner gikk derimot greit.

Her er noen innbyggere i 720-iteren:

[ATTACH]6999[/ATTACH]

[ATTACH]7000[/ATTACH]

[ATTACH]7001[/ATTACH]

[ATTACH]7002[/ATTACH]

[ATTACH]7003[/ATTACH]

[ATTACH]7004[/ATTACH]

[ATTACH]7005[/ATTACH]

[ATTACH]7006[/ATTACH]

[ATTACH]7007[/ATTACH]

De to siste svart/hvit bildene er fra en artikkel i Sarpsborg Arbeiderblad 1988. To latterlige bilder etter min mening, men det var slik avisa ville ha det. Legg merke til belysningen over karet. Deler av isoporinnredningen kan vel også skimtes.

Øyvind.

skann0015a.jpg.07e0cd9728f1a47ce814ccd6c5f555c2.jpg

skann0042a.jpg.0394c42025119695cd5e9f8189f9c96c.jpg

skann0038a.jpg.8435fc65d519b74f93570afe7fca32af.jpg

skann0032a.jpg.5d7a430bcca056c46a20abd1a0591aca.jpg

skann0021a.jpg.4ae8a66f7c453e31a86ced926f28639f.jpg

skann0022a.jpg.fcab12c510c96e69390f3b02561f18a7.jpg

skann0018a.jpg.1b4498b8534228dacb5f4fff380d0c4b.jpg

skann0074a.jpg.2c2e02a73dbf00b343255788dad173a9.jpg

skann0075a.jpg.c13a4772d9a2958f1c3f3a5b25b4137f.jpg

8-kanten

720-literen er forlengst solgt, og jeg begynner å lengte etter et nytt saltvannsakvarium. Jeg har fått høre at en i akvariemiljøet her i Sarpsborg har hatt planer om å bygge et åttekantet akvarium, men at han har ombestemt seg og at akvariebord mm. er til salgs. Høres spennende ut, tenkte jeg, og tok kontakt. Med meg hjem hadde jeg et åttekantet bord. Riktig robuste greier. Det var sveiset sammen av firkantrør i stål. Med bordet fulgte også to åttekentete rammer av vinkeljern, og en åttekantet bunnplate med hull i midten. Alt i rustfritt stål. Så da var spørsmålet, kunne jeg få et akvarium ut av dette? F.eks, hvor brede måtte de åtte glassene til karet vere, når akvariet skulle bli en meter tversover, og glassene ha en tykkelse på 10 mm. Etter mange beregninger og gjentatte målinger, endte jeg opp med at glassene måtte vere 39,7 cm brede og 60 cm høye (akvariets høyde).

Da jeg endelig fikk glassene hjem, var spenningen stor. Bunnplaten var da allerede limt fast til nedre ramme med silikon. Til øvre ramme hadde jeg bygget et slags stillasje som holdt den på plass. Først ble annetvert glass limt fast til rammen oppe og nede. Det gikk greit. Og så skulle de fire resterende glassene på plass mellom de fire første. Stor var lettelsen da det hele stemte på milimeteren. Til sist var det så bare å fylle silikon mellom alle glassene.

Rammer, bunnplate og glass var nå blitt et akvarium. Men, bunnplaten var jo i rustfritt stål. Var det tilrådlig og la den få direkte kontakt med akvarievannet. Det var jeg ikke villig til å ta tjangsen på.

Jeg spurte en god venn og kamerat, som også er maler, om han kunne hjelpe meg og helsparkle bunnen i akvariet med silikon. Jo da, ikke noe problem. Tre hele patroner med svart silikon ble tømt utover akvariebunnen. "Maleren" sto klar med sparkelspaden og dykket ned i akvariet. Brått kom han opp igjen. Det gasset noe aldeles forferdelig nede i der. Hva skal vi gjøre? Jeg får holde puste, sa han, og tok noen dype åndedrag. Og så nærmest stupte han ned i karet. Sparkelspaden gikk i rasende fart. Men straks var han oppe igjen, og spurtet ut i friskluft og pustet ut. Ytterligere tre dykk måtte til, men da var også bunnen fin og glatt, og skinnende svart. Min verste jobb noensinne, utbrøt "maleren", som fortsatt er en god venn og kamerat.

Før sparkling av bunnen, hadde jeg montert en gjennomgang i hullet i midten, og et 50 mm PVC-rør med en overgang til 110 mm på toppen. Vannet i akvariet rant over kanten på 110 milimeteren, gjennom røret, og ned til en sump under akvariet. Dette bråkte noe aldeles forferdelig, men ble noe bedere etter at avløpsrøret ble forlenget ned under vannflaten i sumpen. Tilnærmet akseptabelt lydnivå ble det etter at jeg hengte et 10mm nylontau, med flere knuter på, ned gjennon røret. Mange på forumet klager over høyt lydnivå fra avrenningen. Da kan jeg varmt anbefale å prøve knepet med nylontauet.

Sumpen hadde jeg limt sammen selv av 6mm glass, og var 40 x 40 x 40 cm og rommet ca 60 liter.

Retur fra sumpen ble besørget av to pumper på 1200 l/t hver, men løftehøyden førte nok til at kapasiteten var noe mindre. Den ene pumpen førte vannet direkte til akvariet, mens den andre pumpet vannet gjennom en skummer, før det havnet i akvariet.

Skummeren hadde jeg bygd selv av 110 mm PVC-rør, og var nærmere en og enhalv meter høy. Den var plassert ved siden av akvariet. Skummeren fungerte etter både rotasjons- og motstrømsprinsippet. Vann inn på toppen og ut i bunn, gjennom et rør og ut i akvariet. Skummingen ble besørget av en luftpumpe med en brusesten i tre nær bunnen av skummeren. Forøvrig bygde jeg flere lignende skummere på den tiden, også for andre.

Innredningen ble bygget opp kun av LS - et rev i midten av karet, som fullstendig skjulte avrenningsrøret. Belysningen besto av en 250W halogenlampe.

Det var en morsom og spennende oppgave å bygge dette åttekantete akvariet. Det fungerte godt gjennom flere år, men også dette karet ble til sist solgt. Om jeg ikke husker helt feil, er det nå nærmere 15 år siden. Og først nå er jeg igang igjen med et nytt og spennende saltvannsprosjekt.

Øyvind

Det nye akvariet.

Mitt nyeste akvarium, ble unfanget en natt, i en drøm tror jeg. I hvertfall sto akvariet, med tekniske løsninger, klart for meg når jeg våknet. Mens jeg sto i dusjen utarbeidet jeg ideene i detalj. Og etter frokost, satte jeg meg ned for å tegne. Den skissen jeg da endte opp med, er bare i liten grad endret i forhold til det ferdige akvarium.

Hele ideen med akvariet, er at alt skal vere lett tilgjengelig, og måtte slippe å krype under akvariet, for å komme til den tekniske utrustningen mm. Det legges størst vekt på å holde sps.

Akvarium

675 liter, 150x75x60cm, inndelt i display ca 375 liter, refugium ca 100 liter, og sump ca 75 liter. Total vannmengde ca 550 liter.

Det er overrenning fra display til refugium, og overrenning fra refugium til sump.

[ATTACH]7198[/ATTACH]

Arbeidstegning.

[ATTACH]7199[/ATTACH]

Og slik akvariet ble.

Sirkulasjon

2 stk. Tunze stream 6085, 8000 l/t hver.

Retur fra sump, 2 stk Tunze Silence 1073.02, 2400 l/t hver.

Og en gammel pumpe som jeg tror gir ca 1200 l/t.

Total mengde vann fra sump ca 6000 l/t.

Sirkulasjon i display ca 22000 l/t

Filtrering.

Tunze skummer 9011.

I refugium ca 15 kg ls, gamle tørre korallskjelet, gammel død ls og makroalger.

Belysning.

2 stk armaturer ATI, 4x39W, T5 lysrør

I hver armatur:

2 stk ATI Blue Plus (blå)

1 stk ATI Aquablue Spesial (hvit)

1 stk ATI Purple Plus (rosa)

Vannverdier.

Temperatur, 25-27C

Saltinnhold, 1,025-1,026

Kalsium, ca 440

KH, ca 7,7

NO2, 0,01 eller mindre.

Fisk.

1 Zebrasoma veliferum

1 Paracanthurus hepatus

1 Sand gobi

Koralldyr

Porites, 1 grønn, 1 gul

Xenia, 1 rødbrrun koloni

Clavularia, 1 beige m. grønt koloni

Pocillopora milkia, 1 brunlilla (er ikke sikker på at artsnavnet er gyldig.)

Discosoma, 10 røde, 8 blå, 3 grønne

Zoanthus, 2 kolonier, rosa og grønne, irrgrønne og brune

Seriatopora hysterix, 1 brungrønn avlegger

Montipora digitata, 1 rosa avlegger, 1 grønn avlegger

Seriatopora calendrium, 1 brun m. hvite polypper

Pavona decussatus, 1 grønn

Montipora capricornis, 1 gulgrønn, 1 mørk grønn avlegger.

(Dette er etter 2 månders drift.)

Nyttedyr

Eremitter, 4 blue leg

Mange arter store og små snegler.

Flere små slangestjerner.

Øyvind.

Perspektiv_2.jpg.115a685ddf46bb6e058f29260dc137c4.jpg

PA038111a.JPG.4cad11678893c42e7622f484a93ad5c9.JPG

Takk Ida.:D

Men nå var det jo liksom meningen nå da, at jeg skulle fortelle om mitt nyeste akvarium.:?

OK da! Om det er interesse for det, kan jeg jo komme opp med et og annet tilbakeblikk.;-)

Herr kommer i hvertfall et om livet i 8-kanten.:mrgreen:

Hilsen Øyvind.

Muslingen i stenen

Som tidligere nevnt var 8-kanten kun innredet med LS. Dypt innbaket i en av stenene satt det, etter hva jeg vil si, en ganske stor musling. Bredden var ca 6-7 cm, og hvor dypt den gikk inn i stenen, kunne jeg bare gjette på.

[ATTACH]7226[/ATTACH]

Muslingen sitter dypt inne i stenen.

Så langt jeg kunne bedømme, satt den fullstendig fast med både øvre og nedre lokk. Hvordan den da kunne åpne og lukke seg er et mysterium. Men kanskje var det ikke nødvendig. Muslingen var festet slik at, der de to skallene var hengslet sammen, vendte utover. Både til høyr og venstre for hengselet var det åpninger. Slik som mange muslinger er, var den nok en fitrerer. Vann inn av det ene hullet, og ut av det andre. Det var kanskje all beveglighet den hadde behov for.

Jeg kunne ikke registrere noen vekst de årene jeg hadde den. Men antaglig vokste den ganske sakte og var temmelig gammel allerede da jeg fikk den. For dette var en ekte LS den satt i, hentet rett fra revet, hvor den sikkert hadde lagt i mange år. Og ikke som med dagens håndlagde LS, med kun en kort tid i sjøen. Heldigvis er det nå nesten slutt på denne plyndringen av revet etter sten og koraller.

Da 8-kanten til slutt ble solgt, var musllingen fortsatt i live.

Øyvind.

skann0056a.jpg.4a9b91cf15380e0e9d055fb37d3e2d7c.jpg

Akvariebordet.

Alle akvarier bør ha noe og stå på, slik at betrakteren med letthet kan observere livet i karet. I mitt tilfelle falt valget på et bord av firkantrør, en kamerat hadde laget til meg tidligere. "Man tager hva man haver." Bordet har 6 ben og høydejustering. Bredde og lengde på bordet er 55 x 130 cm, men akvariet jeg har bestilt er 75 x 150 cm. Hmmm...! Da går jo akvariet 10cm utenfor bordet hele veien rundt? Løsningen:

Siden bordet også var for lavt, valgte jeg å bygge på bordet i høyden med 4 lag 22mm gulvspon for våtrom. Tilsammen 88mm, pluss 2 lag med 12mm Huntonit Vindtett porøs asfaltplate. I alt 11,2cm. Jeg har god erfaring med og bruke slike porøse asfaltplater, når det er ønskelig med et litt sviktende, men stabilt underlag. Med så mange plater på hverandre, burde underlaget for akvariet bli stabilt nok, selv om platene går 10cm utenfor stålrørbordet. Under de 6 benene la jeg to 2"x4" plank på langs, for bedre å fordele vekten fra bord og akvarium. Høyden på bordet er nå 71cm som er greit nok.

[ATTACH]7276[/ATTACH]

Bordet slik det ble.

Legg også merke til alle lagene med plater.

Nærmest akvariet ligger den ene av de to porøse asfaltplattene.

[ATTACH]7277[/ATTACH]

Til venstre er det plass til ting og tang.

Til høyre skal det med tiden komme en beholder for ferskvann til påfylling av akvariet.

[ATTACH]7278[/ATTACH]

Det er dører på begge sider av bordet.

[ATTACH]7279[/ATTACH]

Sidene på bordet er laget av 18mm hobbyplate i gran og lakert med gulvlakk.

Og nå som bordet er klart, venter jeg bare på at akvariet skal komme.

Øyvind.

DSC00213a.JPG.5620afbeeb749530114a8366e73ee942.JPG

DSC00214a.JPG.8916fdb694a364e96b05c76f420f7c57.JPG

DSC00217a.JPG.892615f8b8a9341ab5e502aebd3f9f39.JPG

DSC00219a.JPG.82312cdaa72295f54024fd98d454c6ce.JPG

Påbegynnende innredning.

Og så endelig fikk jeg beskjed om at akvariet var kommet, og at det var på vei. Raskt fikk jeg stablet sammen et mannskap, som kunne bære akvariet inn. (Takk til en kamerat, og leder i Sarpsborg Akvarieklubb som stilte opp med hjelpere på kort varsel.) Og dette gikk raskt. Fem minutter etter at bilen rygget inn i gården, var akvariet trygt plassert oppe på akvariebordet. Dette ble skikkelig flott, uttbrøt en av hjelperne.

Nå som akvariet var på plass, kunne jeg starte med innredningen. Først på bunnen av akvariet, i deler av displayet, ble det lagt ned plastplater fra et gammelt bunnfilter. Platene ble lagt oppned, og holdt på plass av stener som en gang hadde vert LS. Før bruk hadde stenene ligget tre uker i ferksvann for utvanning. En pumpe sørget for sirkulasjon, og jeg byttet vann ofte. Stenene luktet friskt, og virket rene for organiske forbindelser. Platene og stenene ble så lagt i en trekant inn mot kortveggen mellom display og refugium. De skulle danne fundament for et sener rev av LS. Også bunnen i refugiet ble dekket med plastplatter og gammel sten.

I 720-literen hadde jeg som en del av innredningen, et stort korallskjelett. Ca 40cm bredt og 25cm høyt. Under korallen var det en slags fot, og fra toppen av foten gikk det kraftige korallgreiner ut i flere retninger. Korallskjelettet skulle jeg ha stående i den motsatte enden av displayet. Foten ble plassert oppe på en av de gamle bunnfilterplatene, og stemplet opp med flere små stener til den sto stødt. Korallskjelettet er sentrert slik i displayet, at avstanden til sideveggene og endeveggen er noe mere enn 10cm.

[ATTACH]7294[/ATTACH]

Dette bildet er fra 720-literen, og bak hepatusen er deler av korallskjelettet synlig.

Hele innredningen er førøvrig bygget opp med tanke på at det skal vere innsyn i displayet fra begge langsidene og endeveggen av akvariet. Og så langt, vell fornøyd.

Øyvind.

skann0022a.jpg.6b19dd2f0febf18098cc13c200e8e4fd.jpg

Oppstart.

Så langt var allt klart, og jeg kunne fylle på med kaldtvann fra springen.

To døgn senere hadde vannet nådd 24 grader. Da kunne jeg begynne og tilsette salt. Tilsettes det salt i kaldt vann, kan det føre til kalkutfelling på glass mm. Glassett kan bli matt, og som igjen kan gi grobunn for alger. I alt gikk det med ca 20kg salt. Tre gamle pumper og en streamer sørget for sirkulasjonen på dette stadiet.

Dagen jeg tilsatte salt, den 11. september, regner jeg som oppstartsdag - lett å huske.

Vannet fikk gå og godtgjøre seg i ytterligere fire døgn. Nå skulle jeg få sand på bunnen.

Jeg hadde kjøpt inn tre typer korallsand, 9,5kg levende sand 1-2mm, 10kg vanlig korallsand 2-3mm, og som rosinen i pølsa hadde jeg liggende ca 10kg med ekte korallsand, hentet fra en eller annen strand i tropene. Størrelsen på partiklene varierer mye, fra ca 3mm og opp mot 30mm. Den inneholder forvitrede biter fra koraller, skjell, sneglehus og mye annet som er vanskelig å bestemme. Tilsammen altså ca 30kg. Men jeg var redd dette ikke ville være nok til et bunnlag på 4-5cm. Derfor kjøpte jeg enda 10kg 3-5mm grus. Den siste typen var av mye dårligere kvalitet enn de andre. Den så nærmest ut som knust kalkstein, noe det nok også var - full av skarpe biter og ikke særlig vakker å se på.

Først så vasket jeg forsiktig 5kg av den dårlige grusen, og spredte den utover i et tynt lag som knapt dekket bunnen i displayet. Vannet forble ganske klart. Så var det tur for den levende sanden. Den skal selvfølgelig ikke vaskes. Jeg klippet et hull i posens ene hjørne. Senket den ned i vannett, og forsiktig hellet jeg sandet utover bunnen. Før jeg var helt ferdig, var vannet så grumsete at jeg knapt så hva jeg gjorde. Men etter to timer var vannet klarnet såpass at jeg kunne fortsette. Jeg blandet resten av den dårlige grusen 3-5mm med korallsanden på 2-3mm og vasket den i porsjoner som jeg så bredte utover den levende sanden. På denne måten fikk jeg også skjult den dårlige grusen, den gikk i ett med den andre. Som topplag brukte jeg den ekte korallsanden. Og visst kommer den fra en eller annen strand, for da jeg vasket den fløt det opp små biter av gress, strå og små kvister.

All grusen er på plass, vannet er i ferd med å klarne ytterligere, og jeg kunne igjen starte pumpene som var slått av mens jeg hadde i sanden. Morgenen etter var vannet krystallklart, og nå begynte det å ligne på et akvarium.

Som midlertidig belysning, monterte jeg opp en gammel akvariearmatur med kun ett 18W T8 lysrør. Dette var mest for synsskyld, slik at jeg hadde litt lys over displayet mens jeg ventet på de lysene jeg hadde bestilt.

Ja, det blir mye venting.

Øyvind.

oj, det var mye forskjellig sand :lol:

vi har bare en type i et tynt lag vi.... Skal du ha/har du mange nyttedyr til sanden? Sjøstjerner, snegler, fisker? Så den holder seg ren mener jeg... vi har en sandsjøstjerne, en sandsnegle og et par fisker som renser litt, blir fort brunt, så vi trenger nok fler sandnyttedyr ;-)

Gi pip om du vil bytte avleggere etterhvert ;-)

Ida : )

Ja visst Ida!

Mye forskjellig sand. Opprinnelig skulle jeg bare ha to typer sand. Fin i bunn og grovere på toppen. Teorien er at det på bunnen av den fine sanden skal det etterhvert oppstå anaerobe områder hvor nitratt brytes ned til nitrogen og oksygen - med andre ord luft. Dette kan vere en litt farlig stategi om det får samle seg mye dritt i sanden, og som f.eks ved drift stans kan pøse giftstoffer ut i akvarievannet. Men etterhvert håper jeg på et rikt liv i sanden som er med på å holde den ren. At jeg endte opp med fire typer sand beror mest på tilfeldigheter - den ene hadde jeg jo fra før. Og den siste jeg kjøpte var det jo om og gjøre å få skjult mest mulig.

Jeg er ikke så opptatt av at sanden skal være så hvit. Det jeg kaller den ekte korallsanden, er egentlig ikke så hvit, men snarere lys brunrosa. Av fisker har jeg en sandgobi, usikker på art, som stadig roter gjennom grusen, og både veliferumen og hepatusen hjelper jo til. Sneglene og eremittene holder seg mest på LS-en. Å ja, jeg har en sandgravende krabbe, av det snille slaget tror jeg - ikke noe ugagn hittill.

Jeg er veldig interessert i avleggere, var en tur hos guttungen her om dagen og kom hjem med fire fine avleggere. Driver og samler på meg så mye jeg kan (les har råd til), men foreløpig er det knapt så jeg har noe å bytte med.

Hilsen Øyvind. :-)