Jump to content

ID på anemone...?!

Chilli
 Share

Recommended Posts

Pjusk?

Håper ikke den er pjusk stakkars, den ser ut til å trives ganske godt... Matet den med en bit fisk i går, og den spiste alt, så matlysten er det hvertfall ikke noe i veien med ;-) Mulig den ser litt pjusk ut fordi jeg flyttet den rett før jeg tok bildene... Det virket som pussereka herjet litt med den der den stod, så jeg flyttet den til andre siden av akvariet.

Kjøpte den på TAM Fredrikstad. Hun som hjalp meg husket ikke hva den het, men jeg kan jo alltids ringe dem i morgen og høre om noen andre der vet det. Syns den er utrolig vakker i fargene! Det kommer ikke så godt frem på bildene, men den er helt kritthvit - og kanten er veldig sterk gul! Den har også fire gule striper som går fra ytterkanten og inn mot midten... Kanskje for å lokke mat inn i munnen? :mrgreen:

Som Agathos sier kan det se ut om den har mistet algene sine. Jeg kjøpte en anemone (H. crispa) som var hvit og fin, men skjønte etterhvert at alt ikke var som det burde. Men med litt godt fôr og bra med lys kom den seg og ble mer brunlig enn hvit pga. algene i kroppen. Nå, to år etter, er den nesten litt for stor, og jeg har den i en 530-liter... Den er mao. håp for din også, men hvilken art det er har jeg ingen formening om 8-)

Åssen lys har du da?

CP

Ah, skjønner - trodde den skulle være hvit jeg :oops:

Jeg har standard lys for RSM 130: 2 x 55 watt T5 og blått LED månelys om natten. Er det ok, eller burde det byttes ut?

Håper den kommer seg da! Den ser ihvertfall ut til å trives, selv om jeg har flyttet på den et par ganger for å unngå at pussereka bøller for mye med den ;-) Kunne egentlig tenkt meg å ha den høyere opp i akvariet enn der den er nå, for klovnene ser ut til å like den, men de liker seg best høyt oppe. Noen idé om hvordan jeg kan få pussereka til å holde seg unna? Eller gjør den ikke noen skade selv om den ser bøllete ut når den sitter på anemonen?

Har uansett ikke sett en lignende anemone tidligere, og finner den heller ikke på nettet...

Håper ikke den er pjusk stakkars, den ser ut til å trives ganske godt... Matet den med en bit fisk i går, og den spiste alt, så matlysten er det hvertfall ikke noe i veien med ;-) Mulig den ser litt pjusk ut fordi jeg flyttet den rett før jeg tok bildene... Det virket som pussereka herjet litt med den der den stod, så jeg flyttet den til andre siden av akvariet.

Kjøpte den på TAM Fredrikstad. Hun som hjalp meg husket ikke hva den het, men jeg kan jo alltids ringe dem i morgen og høre om noen andre der vet det. Syns den er utrolig vakker i fargene! Det kommer ikke så godt frem på bildene, men den er helt kritthvit - og kanten er veldig sterk gul! Den har også fire gule striper som går fra ytterkanten og inn mot midten... Kanskje for å lokke mat inn i munnen? :mrgreen:

Det er uvanlig at anemoner som selges til saltvannsakvarier er hvite. Grunnen til det er at slike anemoner fanges på grunt vann der de lever av fotosyntese. For å utføre fotosyntese må de leve i symbiose med noen spesielle alger (zooxanthella) som har pigmenter for konvertering av lys-energi til kjemisk energi. Dette gjør anemonene fargerike...akkurat som de fleste koraller.

Det som kan skje med anemoner, og mange koraller, er at de mister disse symbiontene sine, og da blir de hvite. Dette kalles "bleking". Dette kan skje dersom anemonen plasseres i mørke over lang tid, eller stresses på forskjellige måter. Symbiontene kan komme tilbake, men det tar tid. I perioden uten disse algene må anemonen få energi ved å spise. Det er derfor viktig at man forer en bleket anemone inntil den får tilbake fargen sin.

Jeg har standard lys for RSM 130: 2 x 55 watt T5 og blått LED månelys om natten. Er det ok, eller burde det byttes ut?

Jeg har hatt to forskjellige anemoner i samme type kar. Begge har trivdes veldig godt med det lyset.

Noen idé om hvordan jeg kan få pussereka til å holde seg unna? Eller gjør den ikke noen skade selv om den ser bøllete ut når den sitter på anemonen?

Jeg trodde at vanlige pussereker (Lysmata ambioensis) ikke skulle like å være nær tentaklene til anemoner (mine pussereker holdt seg unna anemonene). Det finnes derimot mange andre reke-arter som er evolvert for å leve i symbiose med anemoner.

Dersom din pussereke beveger seg på anemonen kan det jo ganske enkelte skyldes at denne anemone-arten ikke har særlig "sting" i tentaklene sine; men det kan kanskje også skyldes at den ikke er helt frisk?

Uff, det vil jo si at den ikke har hatt det spesielt bra før jeg kjøpte den da :cry:

Håper den vil trives hos meg og kommer seg tilbake til normaltilstand!

Den fikk et lite stykke laks av meg i går, og så ut til å like det svært godt.

Men hvor ofte bør jeg mate den nå som den ikke har disse algene? Hver dag?

Den var på vandring en stund her i stad, men når lyset gikk av og månelyset kom på "tuslet" den tilbake til der jeg satte den sist. Er det vanlig for anemoner å være så rastløse?:shock:

Uff, det vil jo si at den ikke har hatt det spesielt bra før jeg kjøpte den da :cry:

Det er dessverre helt normalt at anemoner ikke har det bra før de ender opp i akvariene våre. De tåler generelt ikke frakt og flytting mellom kar spesielt godt.

Håper den vil trives hos meg og kommer seg tilbake til normaltilstand! Den fikk et lite stykke laks av meg i går, og så ut til å like det svært godt. Men hvor ofte bør jeg mate den nå som den ikke har disse algene? Hver dag?

Det vanlige er vel 1-2 ganger i uka. Du må gi den tid til å fordøye maten og slippe ut restene mellom hver fóring. Hvor mye mat du skal gi den hver gang avhenger av hvor stor den er. Jeg foret min anemone som var ca 15 cm i diameter med 1/3-del scampi ca 1 gang i uka.

Jeg kjøpte også en liten bleket anemone en gang (ca 3 cm i diameter). Foret den med scampi-biter ca 2 ganger i uka. Den vokste raskt og begynte gradvis å bli mørkere i fargen. Det tok ikke lang tid før den hadde doblet seg i størrelsse og godt fra hvit til brun. Da den var ca 8 cm i diameter begynte den sakte å flytte seg bort i et hule (med lys ovenfra) der jeg ikke kunne mate den mer. Siden da har den utelukket levd på lys og mat som måtte slumpe til å drive dens vei. Nå er den kanskje 10 cm i diameter med beige farge med rosa striper. Kjempefin.

Den var på vandring en stund her i stad, men når lyset gikk av og månelyset kom på "tuslet" den tilbake til der jeg satte den sist. Er det vanlig for anemoner å være så rastløse?:shock:

Dette varierer veldig fra art til art.

Ja, jeg er ganske sikker på at det er den samme som du kjøpte ;-)

Var i et akvarie til høyre i saltvannsavdelingen (om den er stor nok til å kalles en avdeling lenger?! :roll:).

Lykke til med den, spennende å høre om den skifter farge etterhvert :D

Ida : )

Var den hvit den du så også, Ida?

denne teppeanemona som du har på bildet en Stichodactyla tapetum

skal vel helst væree grønn !!! men finnes i et uttal andre fargevarianter..

som små kan de se ut som riccordea (typer skivenamoner)..

legger ved et bilde av en frisk" mini "teppeanemone

(fjernet bilde for å unngå gigauote)

herregud mann, nå fikk du MEG til å sikle på en anemone :shock::shock::shock:

Tusen takk for hjelpen filathor :D

Blir spennende å se hvordan det går med den i tiden fremover - håper den lille stakkaren blir frisk og får tilbake fargen sin! Eller, den er jo ikke så liten da, kanskje rundt 10 cm i diameter. I går tuslet den rundt i akvariet på leting etter nytt sted å feste seg, og nå har den bestemt seg for å bo i en liten hule inn mot bakveggen, så jeg ser ikke så mye til den. Krysser fingrene for at den kommer ut igjen når den blir litt friskere og tryggere :-)

Den får jo lys, men har selv valgt å sette seg i en mørkere hule... Burde jeg flytte den igjen? Flyttet den fra plassen den stod på først fordi pussereka var så veldig ivrig på den, med det resultat at den vandret rastløst rundt i karet i mange timer før den slo seg til ro i den mørke kroken den er nå... Selvstendig er den hvertfall - ikke snakk om at den skulle feste seg der jeg mente den burde stå!

Mat får den også - fikk et stykke laks på mandag. I frykt for å overfóre har jeg bestemt at den ikke får noe mer før tidligst i morgen.

Håper jeg får den til å komme seg igjen!

la den stå en stund å roe nervene,. Anemoner er sarte sjeler og blir lett stressa . det er derfor de fleste dør i fangenskap,.

enten er vannet feil, eller så får de feil mat, eller så mister de zooantellene sine og dør av den grunn, pumper og filtre er en annen styggedom som tar knekken på vandrende anemoner ofte,.

• 4 weeks later...

For de som er interessert så er denne anemonen en Heterodactyla hemprichii. Sendte mail med bilde til http://actiniaria.com/ og fikk raskt og hyggelig svar tilbake :D

Forøvrig ser den ut til å trives hos meg - den har vokst til omtrent dobbel størrelse av hva den var da jeg fikk den og den har nå funnet et sted i akvariet hvor den trives og har sluttet å vandre rastløst rundt! :P