Jump to content

Fersking med RSM 130

Chilli
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Da var jeg også bitt av saltvannsbasillen ;-)

Kjøpte for noen uker siden et 130L Red Sea Max, og siden da har mye av

fritiden gått med på å styre og stelle med karet.

Det er utrolig interessant, og så uendelig mye å lære!

Derfor hiver jeg inn en tråd her med håp om å få noen gode råd og litt hjelp :rolleyes:

Først og fremst kan jeg jo opplyse om hva som befinner seg i karet i dag:

En del LS med blant annet en del skiver og knapper. Det satt også en steinkorall på tuppen av den ene LS, som etter hva jeg har funnet på nettet ser ut som en Goniopora. I tillegg vokser det noe som ser ut som en liten anemone av et slag på den ene. Og så er det et par steiner (eller koraller?) med mange fargerike børstemark på. I noen av hullene på disse bor det også noen små kreps av et eller annet slag som sitter halvveis ute av hullet hele dagen og vifter med følehorna. Noen som kan hjelpe meg med hva disse er?

Deretter er det en anemone (ja, det er nok litt tidlig å ha kjøpt en anemone, men jeg klarte rett og slett ikke å dy meg for den var så utrolig flott :oops:) som jeg ikke klarer å finne bilde av noe sted på nettet, og lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken type det er. Har dessverre ikke noe bilde av den nå, siden jeg er midt inne i en algeoppblomstring, og rett og slett syns det er pinlig å legge ut bilder av mitt nybegynneroppsett fullt av alger etter å ha sett alle de fine bildene fra alle andre her inne. Uansett - anemonen er hvit og "fluffy", ser nesten ut som en sky... Og så har den en slags neongrønn farge som kun følger ytterkanten. I tillegg har den også lilla tupper i ytterkant. Den er da altså helt hvit i midten. Skal se om jeg kan få ut et bilde når algebestanden har gått litt ned og jeg får flyttet litt på anemonen. Akkurat nå har den valgt å sette seg bak en stein så den ikke syns særlig godt :roll:

Så er det resten av beboerne:

2 x Ocellaris klovnefisk

1 x Pussereke

3 x Eremittkreps med blå og svarte ben

1 x Grønn slangestjerne

1 x Ophiolepis superba slangestjerne (vet ikke hva den heter på norsk)

3 x Snegler

Alt som bor i akvariet ser ut til å trives. Spiser, vokser og koser seg.

Sirkulasjonen (standard fabrikkpumper) er ok, men har bestilt en wavemaker som burde ankomme postkassa om få dager.

Derimot sliter jeg veldig med skummeren :shock: Har lest flere steder at den som følger med RSM er så som så, og vurderer å oppgradere til en Tunze 9002. Men det må dessverre vente litt. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips til å få den originale skummeren til å fungere optimalt?

Den fungerte greit før jeg hadde noe annet enn LS i akvariet, men jo mer som har kommet i, jo dårligere har den oppført seg :mad: Nå renner den bare over om jeg skrur luftinntaket dit det burde være for å ha noen effekt. Så nå står den og går uten å egentlig gjøre noen nytte for seg, siden den ikke klarer en mellomting mellom å renne over og å ikke produsere noe skum i det hele tatt :evil: En annen ting er også at om luftinntaket er stort nok til å skape skum, dannes det også haugevis med mikrobobler som blir sirkulert rundt i karet. Noen tips? Annet enn å bytte ut skummeren ;-)

Dette ble mye tekst på en gang, men som den nybegynneren jeg er har jeg mye på hjertet :D Håper å få opp noen bilder om ikke så altfor lenge!

gratulerer med nyt kar :D som du sa mye og svare på men det er bare og lege ut bilder da det er noe vi ale har vert gjennom. og det er jo moro og følge utviklingen framover:D. vis verdiene er bra gjør det ikke noe mo du har tilført en anemone det kan vær lurt og gjøre det først og la den fine plassen sin før du kjøper noe mer. vs du da ikke flyter på sirkulasjon eter på blir den dom regel der :D

Da var jeg også bitt av saltvannsbasillen ;-)

Gratulerer eller kondolerer alt ettersom :D

Kjøpte for noen uker siden et 130L Red Sea Max, og siden da har mye av

fritiden gått med på å styre og stelle med karet.

Det er utrolig interessant, og så uendelig mye å lære!

Derfor hiver jeg inn en tråd her med håp om å få noen gode råd og litt hjelp :rolleyes:

Beklager at jeg ikke har sett denne tråden før nå. Jeg hyar selv et RSM 130 (satt opp i september 2009) og du kan les eom mine erfaringer med dette karet i tråden min (link i sgnaturen).

Først og fremst kan jeg jo opplyse om hva som befinner seg i karet i dag:

En del LS med blant annet en del skiver og knapper. Det satt også en steinkorall på tuppen av den ene LS, som etter hva jeg har funnet på nettet ser ut som en Goniopora. I tillegg vokser det noe som ser ut som en liten anemone av et slag på den ene. Og så er det et par steiner (eller koraller?) med mange fargerike børstemark på. I noen av hullene på disse bor det også noen små kreps av et eller annet slag som sitter halvveis ute av hullet hele dagen og vifter med følehorna. Noen som kan hjelpe meg med hva disse er?

Tror du må ta bilde av dem skal det være mulig å gi ID.

Deretter er det en anemone (ja, det er nok litt tidlig å ha kjøpt en anemone, men jeg klarte rett og slett ikke å dy meg for den var så utrolig flott :oops:) som jeg ikke klarer å finne bilde av noe sted på nettet, og lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken type det er. Har dessverre ikke noe bilde av den nå, siden jeg er midt inne i en algeoppblomstring, og rett og slett syns det er pinlig å legge ut bilder av mitt nybegynneroppsett fullt av alger etter å ha sett alle de fine bildene fra alle andre her inne. Uansett - anemonen er hvit og "fluffy", ser nesten ut som en sky... Og så har den en slags neongrønn farge som kun følger ytterkanten. I tillegg har den også lilla tupper i ytterkant. Den er da altså helt hvit i midten. Skal se om jeg kan få ut et bilde når algebestanden har gått litt ned og jeg får flyttet litt på anemonen. Akkurat nå har den valgt å sette seg bak en stein så den ikke syns særlig godt :roll:

Veldig vanskelig uten bilde. Og ja, litt tidlig med anemone, særlig en som sannsynligvis er "bleket" og derfor allerede litt "tufs".

Derimot sliter jeg veldig med skummeren :shock: Har lest flere steder at den som følger med RSM er så som så, og vurderer å oppgradere til en Tunze 9002. Men det må dessverre vente litt. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips til å få den originale skummeren til å fungere optimalt?

Forsøk å hold så jevn vannstand som mulig. Det vil si at du må etterfylle fordampet vann ofte for å forhindre for store svingninger. Juster på lufttilførselen til du blir fornøyd med skummingen.

Den fungerte greit før jeg hadde noe annet enn LS i akvariet, men jo mer som har kommet i, jo dårligere har den oppført seg :mad: Nå renner den bare over om jeg skrur luftinntaket dit det burde være for å ha noen effekt. Så nå står den og går uten å egentlig gjøre noen nytte for seg, siden den ikke klarer en mellomting mellom å renne over og å ikke produsere noe skum i det hele tatt :evil: En annen ting er også at om luftinntaket er stort nok til å skape skum, dannes det også haugevis med mikrobobler som blir sirkulert rundt i karet. Noen tips? Annet enn å bytte ut skummeren ;-)

Still det inn slik at det skaper skum, akseptér mikrobobler, håp at det går over i løpet av noen få dager.

Pøs på med bilder!

Bilder

Legger ved noen bilder 8-)

Den krepslignende saken som vifter med følehorna sine hele dagen. Har forresten 4 stk av den.

Koloni med knapper.

Skiveanemoner og steinkorall.

Mr. Eremitt som jeg mistenker er skyldig i vold mot den ene slangestjerna...

To forskjellige snegler (tror det er en type Trochus og en Nassarius distortus)

Er også temmelig sikker på at jeg har en type Cypraea snegle, men har glemt å ta bilde av den når den har vært fremme.

IMG_4305.jpg.458b657bc9d133f29ceebfe9bfd35069.jpg

IMG_4329.jpg.6f3306df6ec3282c64d19e616b699f0f.jpg

IMG_4443.jpg.ce3c5c8d292c4ebbdbca18cb23e22b70.jpg

IMG_4438.jpg.4132cc4dc0cf51120ff6e1224b916ffd.jpg

IMG_4316.jpg.fe243d4c277e1438dd1b7d24198e77f3.jpg

IMG_4488.jpg.d1e97d4cf6ceaf6854dcb9b2c9b68739.jpg

Flotte bilder! Veldig gøy å se så mye fin stein med dyr. Når det gjelder den reke så er jeg veldig usikker på hva det er. Dersom det er en haiker som har kommet med en levende stein kan det nok være en av mange hundre forskjellige arter av forskjellige typer reker. Det er f. eks ganske vanlig å få med forskjellige boksereker som haiker. Dersom dette er en reke du, ev. tidligere eier, har kjøpt, er nok alternativene langt færre. Uansett morsomt.

Et generelt tips om id av forskjellige dyr: Her på saltvannsforum er det mange svært kunnskapsrike folk, men når det gjelder identifisering av haikere krever det ofte helt spesielle folk med ekspertkunnskap på spesielle dyrefamilier og de er det færre av her. Jeg vil anbefale deg å legge ut dette bildet på Reef Centrals underforum om virvelløse dyr, da har du nok størst sjanse til å få en positiv identifisering.

Edited by Agathos

Oppdatering...

I dag gikk turen til TAM Alna for å få noen nye tilskudd til akvariet!

Siden det ikke er mange butikkene med stort saltvannsutvalg her i Vestfold, blir det fort et stykke å kjøre for å finne noe nytt, men det er vel verdt det :D

Dagens fangst:

1 x Coral Beauty dvergkeiser

1 x Rød sjøstjerne (Fromia milleporella)

6 x Snegler (Trochus)

1 x Heteractis crispa

Legger ved noen nye bilder - det siste er et som ble tatt med mobilen bare for å vise hvordan det var før jeg begynte å gjøre noe med akvariet i dag! 8-)

Vannet er fortsatt litt uklart på de nye bildene siden jeg har ommøblert og rota mye oppi der i dag, men dere får hvertfall se hvordan det har blitt!

Stod noen timer med armene i akvariet, men er selv fornøyd med resultatet ;-)

I det siste bildet ser man at den nye crispa'n "røyklegger" hele akvariet...

Hva er dette? Er det et dårlig tegn? :shock:

IMG_5141.jpg.c978bb39dbe2d466358c1148abf751f6.jpg

IMG_5187.jpg.109408970977bd6a7908e0ae4a299dac.jpg

IMG_5168.jpg.b78d313ceb1643ec99cfab7331927235.jpg

IMG_5191.jpg.e743d6651ea38de921aabc20396b2410.jpg

IMG_5215.jpg.992ad0e87d597a4b79e617cc91ca31cc.jpg

IMG_5211.jpg.5fe7e980ffc0b037a8f0da32d18b9faf.jpg

bilde.jpg.69bf78fa902377e84dd3aa016da0753e.jpg

• 2 weeks later...

Jommen sa jeg pjusk...

I kveld ble jeg smertelig klar over at teppeanemonen min ikke er spesielt pjusk lenger... Jeg har vært fornøyd med hvordan den har vokst og utviklet seg de siste ukene, og ganske stolt over at det ser ut til at jeg har behandlet den riktig. Den har blitt foret med fisk og reker ca 2 ganger i uken, og har spist med god appetitt. Senest i går fikk den en rekebit som gikk ned på høykant!

Men "mye vil ha mer" gjelder visst like mye i anemoneverdenen som i menneskeverdenen...

Rett før lyset gikk av i kveld så jeg at anemonen var totalt sammenkrøllet, men stusset ikke så mye over det annet enn å tenke "jaja, den har vel fått tak i noe snadder som den spiser".

Og helt riktig - det såkalte "snadderet" viste seg å min nyeste anskaffelse - nemlig Coral Beauty'n! :evil: Fisken finnes ingen steder i karet, og anemonen er nå så tjukk i magen som den aldri har vært før! Grrrrr :mad:

Nye bilder

Da er det på tide med en liten oppdatering :-)

Det viste seg at dvergkeiseren ikke var spist av teppeanemonen, han hadde bare gjemt seg veldig godt. Utrolig hvordan en fisk kan gjøre seg usynlig når man trenger å finne den :P

Derimot har pussereka tatt kvelden... Hvorfor og hvordan vet jeg ikke, og jeg syns det er ganske merkelig!

En gladnyhet derimot er at klovnene endelig har flyttet inn i crispa'n :D

Også har jeg jo fått et par nye innbyggere i karet siden sist - en salarias og en gul kirurg og enda flere snegler, samt en spiralkorall, noen knapper og et par avleggere.

Her kommer noen bilder:

IMG_5274.jpg.2f9a59639f494a1ce9a7d651466cd025.jpg

IMG_5299.jpg.4226eadb53e1bb211aea4c060cc9eb52.jpg

IMG_5351.jpg.bcf126c5f9011e66d73ad0b8b2a86913.jpg

IMG_5334.jpg.8cffe28101a94da891adcfdd5abf4bee.jpg

_MG_5386.jpg.5c742ce55d1b658215fd2cdf74e34e59.jpg

IMG_5408.jpg.c812967cd60ff0d56acc5b6d9f8e44a3.jpg