Jump to content

Spørsmol om HQI lyspaerer eller K styrke

Vladis
 Share

Recommended Posts

Hei jeg har følgende lamper 3 stk HQI 150 w og 2 stk HQI 250 w.

Er på tide å bytte lyspaerene og da lurer leg på om noen av dere som har forslag om K styrke og vilken Paerer jeg bør kjøpe.

Jeg har vart missfornøyd med at lampene nå gir litt gult lys. Jeg ønsker en litt mere blåaktig skjear i vannet og sametidig bra lys til veksten av koralene mine.

Er det noen som har forslag, hva paerer jeg bør kjøpe og K styrke på de paerene.

Skal ikke påberope meg den store erfaringen innen HQI pærer, men er litt i samme situasjon. Har kjørt på 14500 Kelvin Giesemann siden oppstart. Har egentlig vært fornøyd, men de har vært litt gule. Ville derfor forsøke meg på noen andre denne gangen. Jeg har nå kjøpt meg Reeflux 12000 Kelvin pærer, da jeg har lest mye bra om disse. Disse skal også ha litt mer blått i seg, selv om de har lavere Kelvin enn Giesemann pærene. Har også sett dem i brukt, og det har sett bra ut.

Har ikke fått byttet over enda da, så jeg vet ikke helt hvordan de vil bli hos meg.

Du kan jo kanskje si litt mer om hvilke type pærer og hvilke type lamper du har i dag, slik at folket vet litt mer hva de skal svare på?

Ok. Jeg har 3 x 150 Aqua Medic lampe

ogso har jeg 2 x 250 Lumerlarc reflektorer liten med elektoniske balaster

Paerene er vanlig Hqi, sånne som man dytter opp i feste, flate koblinger på begge siden. Det er reff lux paerer som sitter i de men må skiftes siden jeg ikke vet hvor lenge har de vart i bruk.

Har 2 stk 250W pærer liggende, den en er helt ny 10K og den andre brukt ca en mnd 14K, Du kan få kjøpt begge for 200,- De er Kina pærer fra reefshops. Jeg kuttet de ut fordi jeg gikk opp til 400W. Ellers var jeg sånn tålig fornøyd med de. Prøvde også 20K fra samme sted, var veldig blå til å begynne med, men tapte seg fort.

jeg tenkte jeg skulle prøve det. Det er liksom alt for gult i karret nå i mine øyer. så tenkte jeg om jeg kjørrer på med 2 x 250w 20000k og 3x150w 20000k så blir det i hvertfal ikke gujt. Men fungerer 20 000k til veksten av koralene også.Jeg vet jeg har lest at 20 000k pærer har høyre gjennomtrenging i dybden og gir mye større pigmentering på koraler og fisk. Har veldig mange store spser og lpser så