Jump to content

Balling må blandes med osmosevann?

Haimat
 Share

Recommended Posts

Det er mulig å bruke vanlig vann fra springen, men osmosevann er klart å foretrekke.

Det er ikke alltid godt å vite hva som kommer med springvannet.

Bruker du vann fra springen til vannbytter eller påfylling av ferskvann får du jo allerede dette i karet på den måten.

Kalsium og karbonat er separert i to beholdere for å unngå utfelling av kalsiumkarbonat.

Er det kalsium, eller karbonat i vannet vil det nok felles ut noe kalsiumkarbonat, og det blir litt mer "grums" i bunn av dunkene.

En slik utfelling kan nok også ta med seg noe sporstoffer i samme slengen, men om det er mulig å se noen effekt av dette kan nok diskuteres.

Jeg kjører Balling+.... Blander mine kanner med lunket vann i fra springen...(så løser det seg letter opp) og har ikke merket noen skade pga. det. :-)

Lunkent vann fra springen vil jeg fraråde deg å bruke. Da kan du få spor av kobber i karet ditt gjennom "lekasje" fra kobberrørene i huset ditt. Litt klønete formulert, men du forstår sikkert hva jeg mener.

Tror ikke det har sååååå mye og si.. Jeg har gjort det så enkelt i flere år uten og opplevd noen negative ting ved bruk av lunkent springvann...

Til fordampet vann bruker jeg kunn ozmosevann.. men da tilsetter jeg jo også flere liter i døgnet...

Men balling er det jo snakk om Ml pr døgn... så derfor tror jeg att faren er minimal ved bruk av springvann ..

Men det må jo legges til att springvann varierer jo veldig på hvor i landet en bor.. :-)

det med kobber som kan lekke ut fra springvann er en gammel myte,som er godt bevart.

det er helst fra gamle kobberrør og svært gamle varmtvanns beredere dette var/er et problem og ikke så mye fra nyere moderne vann rør..

Men det er mye annet rart som kan følge med fra springvannet og spesielt kan det være en god bakterie flora i vanberedere som ikke altid er like kjekke å få i vannet vist nok.. man skal jo ikke drikke varmt/lunket vann fra samme årsak vistnok,.:rolleyes:,,

Om varmtvanns brederen er instilt på mer en 60grader er det lite med bakterier der.

Vi har hatt noen runder på jobben der aller springer og dusjhoder skulle stå å renne på maks temp i 5min for å drepe eventuele bakterier som "legionela"

er varmtvannsbrederen instilt på lavere temp kan det hende at det er noen basilusker der.. men det er få tilfeller av dette i norske hjem.

Dette med kobber er som mange en myte. og slikt vannforbruke er i dagens standar med oppvask og tøyvask maskiner og man dusjer jo gjære morgen og kveld plus plus så blir det ikke mye "gammelt" vann i rørene.