Jump to content

Balling

kent
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har et relativt nyoppstartet akvarie (noen få dager).

Skal kjøre balling.

Hvor lenge venter dere før dere starter opp med balling? Er det fortsatt en gylden regel at man starter med 20 ml fra hver dunk per 100 liter akvarie vann?

Har grotech sin doserer, kjører dere 10 ml morgen og kveld eller kjører dere hele dosen inn en gang for dagen?

Kent :)

Det er vel ikke noen regel som sier når man bør starte med Ballingen. Dersom du ikke får i masse koraller fra begynnelsen av, så hadde jeg ventet litt. Du bør vente til det er innhold i akvariet som forbruker disse stoffene. Det beste er å følge med på forbruket ved å kjøre jevnlige tester, og starte doseringen når du merker at CA, Mg og KH verdiene starter å gå nedover. Husk bare at vannverdiene gjerne kan være litt ustabile i begynnelsen.

Fordel også tilsettningene på så mange doseringer pr. dag som mulig, for å holde jevnest mulig vannverdier.

• 3 weeks later...

Spørsmål om balling

Hei!

Da har jeg blandet til balling i kannene. Tenkte jeg skulle starte opp i morgen, men har noen spørsmål.

- jeg har et 140 liters system, kun en 5-6 små frags, tenkte jeg skulle starte opp med 10 ml i døgnet. Vet dette er halvparten av anbefalt dose, men ut i fra belastningen er dette kanskje nok? Noen tanker?

- har det noen betydning hvilken av stoffene som tilsettes først og sist? (kjører de via en grotech doseringspumpe). Har valgt å fordele dosene på 8 ganger i døgnet slik at det blir en time mellom hver gang de ulike stoffene tilsettes og 3 timer mellom hver gang samme stoffet tilsettes

- har dere utløpet på slangene fra pumpen over eller under vann?

- har dere utløpet før skummer osv eller rett før retur pumpa til akvariet?

- leste et sted at calium slangen har lett for å tette seg? Er det noen løsning på dette?

Håper noen tar seg tid til å se på haugen med spørsmål :D

Kent

Ok :)

Tenkte bare på om der var greit å starte det før verdiene begynte å synke (har et par tre frags oppi der, men de forbruker vell ikke stort).

Dersom du begyner med balling før verdiene har begynt å synke vil du bare få akkumulering av forbindelser. Vet ikke om det er så lurt heller. Det gikk mellom 6 og 10 måneder etter oppstart før kalsiuminnholdet i mitt kar falt under 400 ppm. Jeg klarte altså å holde det godt over 400 ppm i hele denne perioden bare vha vannskift. Grunnen til at vannskift ikke var tilstrekkelig da skyldes nok at jeg da hadde økt belastningen (flere koraller) såpass mye at forbruket var større enn tilførselen gjennom vannskift.

- jeg har et 140 liters system, kun en 5-6 små frags, tenkte jeg skulle starte opp med 10 ml i døgnet. Vet dette er halvparten av anbefalt dose, men ut i fra belastningen er dette kanskje nok? Noen tanker?

Jeg Startet også med halv dose av annbefalt, og målte verdiene 2.hver dag.

- har det noen betydning hvilken av stoffene som tilsettes først og sist? (kjører de via en grotech doseringspumpe). Har valgt å fordele dosene på 8 ganger i døgnet slik at det blir en time mellom hver gang de ulike stoffene tilsettes og 3 timer mellom hver gang samme stoffet tilsettes

Kan være lurt å dele opp, men spiller ikke SÅ stor rolle i så små doser. Selv har jeg delt døgnet i 4

- har dere utløpet på slangene fra pumpen over eller under vann?

Over.

- har dere utløpet før skummer osv eller rett før retur pumpa til akvariet?

Rett før returpumpa. Ingen grunn til å kjøre sporstoffene rett i skummeren ;-)

- leste et sted at calium slangen har lett for å tette seg? Er det noen løsning på dette?

Vet noen har satt på ett T-stykke på slangen og kjører vann-påfullingen gjennom samme utløp, da får du spylt igjennom slangen hver gang den starter :D