Jump to content

RO vann

dingo62
 Share

Recommended Posts

Hei..

Jeg har ett easyline 90 ozmoseanlegg...

Lurer på hvilken patroner som skal byttes ut og hvor ofte??Og hvem selger evt. disse?

Har kjørt mitt i snart to år nå og sliter mer og mer med røde slimalger...

Har mistanke om att det vannet jeg tilsetter ikke er helt topp kvalitet lengre.. :-)

Hei..

Jeg har ett easyline 90 ozmoseanlegg...

Lurer på hvilken patroner som skal byttes ut og hvor ofte??Og hvem selger evt. disse?

Har kjørt mitt i snart to år nå og sliter mer og mer med røde slimalger...

Har mistanke om att det vannet jeg tilsetter ikke er helt topp kvalitet lengre.. :-)

Jeg bytter sediment filteret ganske ofte, koster 100-150 kr hos webzoo.net, jeg bytter også kullfilteret hver 2 gang jeg bytter sedimentfilteret (koster det samme som sediment filteret). Skal bytte ut membranen nå, mener den koster 600 kr eller noe (?).

I sommer byttet jeg sedimenfilteret hver mnd, artigt med brønn! :?.

Jeg vet ikke hvor gode de AM RO anleggene er, hos meg slipper det igjennom ca 20-30% nitrogen og fosfor med nye filtere.

Jeg bytter sediment filteret ganske ofte, koster 100-150 kr hos webzoo.net, jeg bytter også kullfilteret hver 2 gang jeg bytter sedimentfilteret (koster det samme som sediment filteret). Skal bytte ut membranen nå, mener den koster 600 kr eller noe (?).

I sommer byttet jeg sedimenfilteret hver mnd, artigt med brønn! :?.

Jeg vet ikke hvor gode de AM RO anleggene er, hos meg slipper det igjennom ca 20-30% nitrogen og fosfor med nye filtere.

Ok...Takker for svar Eivind

Ok...Takker for svar Eivind

Det er nesten umulig å si hvor ofte du skal bytte filtere, det er veldig avhengig av hvor mye "dritt" du kjører igjennom filterene og membranen, samt hvor mange timer du bruker RO anlegget. Men jeg tror ikke det er uvanlig å bytte membran hvert år, hvis man ikke bruker et TDS meter. Du merker at sediment filteret, eller kullfilteret er tett når anlegget produserer lite vann samt det kommer lite vann ut av "waste" slangen (da er det tett før vannet når membranen). Du kan også skru av kobblingene til filterene så ser du hvor vannet stopper opp (eventuelt kobble innvannet rett på kullfilteret).

Btw: Røde slimalger kan også komme av at du har for stor lekasje på nitrogen (Nitrat som konverteres til nitrogengass eller lystgass/lattergass). "Jobben/oppgaven" til cyanobakterier er å ta opp nitrogengass fra atmosfæren (ved mangel på nitrogen) og tilføre nitrogen i saltform til vannet. Eller at det er for mye fosfor i forhold til nitrogen, dvs du har for mye fosfat i vannet (for mye fosfor i forhold til nitrat).