Jump to content

Prikker

GSM
 Share

Recommended Posts

Oppdaget akkurat at begge klovnene mine har begynt å få hvite prikker rundtom på kroppen :eek: Oppdager selvsagt dette rett etter jeg hev oppi en ny fisk, så da blir vel den smittet også.. (Bicolor blenny).. Klovnene er aktiv og svømmer rundt som før, og er like hyperaktiv når jeg mater som ellers.. hva bør jeg gjøre? Krisemaksimere og kjøpe karantene kar og medisiner, eller bare la fisken få ro? Det jeg leser rundt på nettet ser ut til å veksle mellom disse 2 rådene :roll:

om klovnene har en anemone de går i, så fixer anemonen prikkene om klovnene ikke er for hardt rammet,. så mine klovner gikk i anemonen jeg hadde da de var som verst angrepet, og da ble de ganske kjapt friske..

men det er ingen garanti, når det gjelder saltvanns "ich".. den er ganske

iherdig.-

min forsvant ikke før jeg fikk tak i parasitestop fra salifert, da ble de borte etter endt kur,.. og har ikke kommet tilbake..

finnes nok andre måter også som feks ro og fred, men da må du ha is i magen og ikke stresse fisken samt følge godt med, og vær forberedt på tap av fisk.

regelmessige vannbytter er også lurt da man får ut en del frittsvømmende prikkelarver..

UVfilter er også et svært godt tips om man ikke skifter mye vann,.

Takker for svar. Har desverrre ingen anemone til klovnene ennå :? Ser at korallen.no selger salifert parasite stop, selv om jeg leser enkelte steder at det er vistnok har blitt forbudt? Får ta å sikre meg en flaske eller 2 :-)

Hvor kraftig UV filter vil du anbefale på 150 liter?

Når det gjelder UV , har jeg ikke så mye erfaring med.- men etter som jeg har hør kan det lønne seg og overdimensjonere i forhold til antall liter vann man har i karet ..-

men nå skal ikke jeg påstå noe som helst eller anbefale, da jeg ikke har UV selv,. men har lest en en del her inne på forumet,.

for at et UV filter skal funke best mulig ,så må tiden vannet tar gjennom filteret være nokk til at det kan drepe alle eventuelle smittsomme bakterier og algesporer. blir lystiden forkort vil man ikke få noen som helst virkning og heller bare ende opp med et UV system som bar har gjort vondt for lommeboka..

sjekk nettbutikken til Jan Holt

Da er Salifert Stop Parasite bestilt hos kenneth, så da venter jeg spent på pakke :-) Går til innkjøp av et karantene kar også, så slipper jeg å innføre smitte flere ganger.

Og jeg som gikk fra å trimme biler til akvarie for å få meg en billigere og mer studentvennlig hobby :roll:

Da er Salifert Stop Parasite bestilt hos kenneth, så da venter jeg spent på pakke :-) Går til innkjøp av et karantene kar også, så slipper jeg å innføre smitte flere ganger.

Og jeg som gikk fra å trimme biler til akvarie for å få meg en billigere og mer studentvennlig hobby :roll:

Da kaster Du bort pengene dine, det er et middel som ikke virker, nei ro og litt extra foring med vitamin tilsetting gjorde fiskene mine friske av hvit prikk, har prøvd middelet og det hadde ikke virkning, rart det blir solgt når det ikke lenger er lovlig og selge.

Men lykke til;-)

vet bare att mange som har brukt det har mistet masse fisk, det er vel en årsak til att det ikke lenger er lov og selge.:rolleyes:

Jeg ser at mange sier stoffet er ulovlig, men har ennå tilgode å finne en kilde på dette.. Det er dessuten i handelen både i norge og andre land så vidt jeg kan se? :?

Fiskene ser forøvrig bedre ut om dagen enn om natten :confused: På dagtid ser den ene klovnen bare litt pjusk ut og har et par prikker, mens når jeg ser på den om natten har den betydlig flere prikker :confused:

Hurra!

begge klovnene er nå helt prikkfri, og det uten noen form for medisinering (utenom for med vitløk) og Bicolor Blenny'en ser ikke ut til å ha fått noen prikker heller :-) Fikk Salifert Stop Parasites i posten i dag, så da har jeg den i bakhånd skulle jeg få et alvorlig utbrudd engang.

Hurra!

begge klovnene er nå helt prikkfri, og det uten noen form for medisinering (utenom for med vitløk) og Bicolor Blenny'en ser ikke ut til å ha fått noen prikker heller :-) Fikk Salifert Stop Parasites i posten i dag, så da har jeg den i bakhånd skulle jeg få et alvorlig utbrudd engang.

I min korte karriere i denne hobbyen så stemmer dette bra med mine erfaringer ...kommer det noe prikker ..så vil det somregel gi seg av seg selv med litt fred og ro .....det hender at mine 2 blue tang for noen prikker , men det går over av seg selv ....har prøvd salifert tidligere og kan ikke se noen effekt ved bruk av dette ..

Salifert funker, men husk at den kun funker med dobbel dose av det som står på pakken,. elelrs er virkningen heller flau.

fikk selv prikk,prøvde først å ikke medisinere,og la fiskene bar få gå i ro å fred, men utbruddet ble eksplosivt og agressivt,. til slutt var alt av fisk dekt av mye mye prikk,.

så da var medisinen god å ha,. men dessverre mistet jeg 5 fisk ,. :( før medisinen var i hus..

men med god dosering ble de prikkene borte på noen timer, og fiskene er nå friske og flotte.

det var en yellow tang som fikk med seg dritten,..

Salifert funker, men husk at den kun funker med dobbel dose av det som står på pakken,. elelrs er virkningen heller flau.

fikk selv prikk,prøvde først å ikke medisinere,

så da var medisinen god å ha,.

men med god dosering ble de prikkene borte på noen timer.

Drakk du dette da ....:mrgreen:

he he ...bare måtte gjøre litt kreativ qouting ...

Hurra!

Så flott:-)

Gledet meg vist litt for tidlig.. Mens klovnene ble kvitt prikkene helt, har plutselig bicolor blennyen blitt skikkelig ille. Gikk fra å være frisk og rask, til å bare ligge på bunnen og "pese" i løpet av et par dager. :? Doserer med Stop Parasites nå, så får se hva som skjer. Har oppdaget en hårete krabbe i karet også, så er litt redd den skal ta blennien nå når den er svak.