Jump to content

For høy KH?

Arild Pettersen
 Share

Recommended Posts

Jeg målte vannverdiene i dag slik jeg gjør hver uke.

Alle verdiene var fine men KH testen ville ikke skifte farge før jeg kom helt til KH=15.

Hvordan kan dette ha seg? Testen er en mnd gammel og viste 9 i forrige uke. Jeg har bare satt inn 2 fisk og matet dem litt i løpet av uken.Samt helt på tilsammen ca 1 liter springvann for å kompensere for fordampningen.

De andre verdiene er: no2=0,025, no3=1, ph=8,3, ca=400, mg=1400 temp=26grader.

Nå er det slik at jeg har bare 2 koraller; en brun mykis jeg ikke vet hva heter, men som vokser som bare rakkeren og en blå Xenia som slett ikke vil trives uansett plassering i karet. Den vokste fort i en uke, men nå vil den ikke åpne seg skikkelig lengre. Jeg skal hamstre en del knapper og koraller i neste uke så vi får se om kh går ned de neste ukene

I et nystartet kar er det ikke uvanlig å ha høy KH, det vil regulere seg selv når du setter inn koraller. Jeg hadde 13-14 mener jeg å huske før jeg satte inn koraller. De vokste som bare rakkern på grunn av den høye KH´n. Sist gang jeg målte hadde jeg en KH på 9.

"Mao. forbruker koraller KHen?"

"Mao. forbruker koraller KHen?"

Stemmer det, men det er SPS´er som forbruker mest Kh. Når de vokser og bygger korallskjelletet sitt. Kh + Ca + Mg + sporstoffer = korallsjellett. Sagt på en enkel måte:-) Mykiser har jeg ikke peiling på, så om de forbruker Kh i noen særlig grad vet jeg ikke:oops: