Jump to content

Sykdom - Amyloodinium ocellatum

Emiiil
 Share

Recommended Posts

Ja, da tyder det på at man har for mange jern i ilden igjen..........

Man kons'er om 1 ting - vi mannfolk klarer jo ikke 2 ting samtidig.

All fisken gikk i et eget kar, mens jeg byttet om det gamle og det nye, samt innredet det nye karet....

"Plutselig" fant jeg ut at det manglet noen fisk...

Og at vannkvaliteten hadde blitt ekstremt dårlig

(grunnet ubetenksomhet med plasssering av skummer på ei bøtte i karet ??? Hvor da fikk "gro" under bøtta i stillestående vann ??)

High Speed innredning av det nye, og flytting av de fiskene jeg skulle beholde.

Samt flytting av de andre til det gamle karet, i nytt vann.

Litt "sjanglete" oppførsel av fiskene i det nye karet - så på med ozon igår - i håp om det det hjalp.

Tilsynelatende er det her noe på bedrings vei - selv om et par individer ikke har vært synlige på et par dager .... Borte ..... ???

Har litt "arbeid" igjen; kalkreaktor, kalkmikser, fosfat og nitratfilter er ikke montert enda - samt noe elektronikk....

I en "pause" titter jeg bort på det gamle karet >> Der står det dårligere til >>>

Det likner unektelig på Amyloodinium ocellatum - eller fløyelssyke.

Hva bør jeg gjøre - og hvor mye "haster" det.

Ikke har jeg annet enn springvann (selvfølgelig innholdene klor) så kanskje er ikke ferskvannsdipp er det lureste ???

Har lest så øyet blir stort og vått ...

http://www.saltvannsakvariet.no/amyloodinium_ocellatum.htm

Men finner ingen av medisinene innen for rekkevidde i kveld - kanskje også innebærer det langtur i morgen i så fall....

En ting er fiskene som er solgt..... Det blir tap av penger ...

En annen ting er hovedkaret - bør det "vaksineres" ????

Og her er det jo noen koraller --- erfaringer hva som er best ??

Edited by Emiiil

Ser ut som de fleste ble fornærmet siden du sa at mannfolk ikke klarte 2 ting samtidig :roll:

Jeg hadde medinisert og sørget for bra sirkulasjon og oksygenering, og ikke tuklet så mye med vannet og tekniske vidunder som oson og lignende.

Tjaaa.

Medinisert ~ med hva ?

I flg. "saltvannsakvariet.no" er ikke noe nevnt / anbefalt i annet enn i karantene-kar.

Eller har du et lite forslag ?

Derimot er UV-lys og Ozon nevt som hjelpende "remedier" - dog ikke som helbredene.

For øvrig "tukler" jeg med Ozon til vanlig - hadde bare ikke fått koplet den opp enda.

PS. Selvfølgelig gjelder problematikken med 2 ting....

> Bare for oss mannfolk over 60....

Amyloodinium ocellatum er vel en sykdom som du kun kan få ved innføring av nye ting i karet? Det ligger vel ikke latent, eller har jeg missforstått det jeg leser?

UV tar knekken på Amyloodinium ocellatum som er i selve karet (evt ozon)

De gangene jeg har sett slike utbrudd (kun sett hos forhandler) så har det blitt død og atter død på mer eller mindre alle fisker. Vet at 2 forhandlere i stavanger mister STORE mengder fisk for ikke veldig lenge siden. Flere andre i stavanger hadde kjøpt fisk fra disse forhandlerne og mistet mye fisk.

Ferskvann dipp i 5 min vil trolig få parasitten til å slippe men du må klare å ta knekken på de som er i karet.

Amyloodinium ocellatum er vel en sykdom som du kun kan få ved innføring av nye ting i karet? Det ligger vel ikke latent, eller har jeg missforstått det jeg leser?

UV tar knekken på Amyloodinium ocellatum som er i selve karet (evt ozon)

De gangene jeg har sett slike utbrudd (kun sett hos forhandler) så har det blitt død og atter død på mer eller mindre alle fisker. Vet at 2 forhandlere i stavanger mister STORE mengder fisk for ikke veldig lenge siden. Flere andre i stavanger hadde kjøpt fisk fra disse forhandlerne og mistet mye fisk.

Ferskvann dipp i 5 min vil trolig få parasitten til å slippe men du må klare å ta knekken på de som er i karet.

Stress meg ikke - jeg gjør feil så fort jeg kan........

Jeg har ikke tilført noe nytt, hverken fisk eller koraller ...

Og når jeg "finleser", under litt mindre stress i dag - ser jeg jo at konklusjonen min; på at det var Amyloodinium ocellatum , nemlig at symtomene var tåkete øye - også gjelder Cryptokaryon irritans......

Antar jeg at jeg har konkludert feil ..... og har Cryptokaryon irritans i karet !!