Jump to content

Støy fra Hqi lampe.

vidar
 Share

Recommended Posts

Kjører nå en hqi lampe 2 x 250 w 10 timer pr. dag. Den har siden jeg plugget den i for første gang for 2 uker siden duret (som en veps) konstant. Hva kan dette skylles? Noen har hevdet at det kan være en løs del. Jeg har hvert over å strammet til pæreholdere og skjekket at glasset ligger tett nedpå ramma. I tillegg sitter endedekslene fast på. Kan ikke se at pærene ikke lyser slik de skal heller. Regner med at det må være i strømforskyvningen det ligger. Noen tips? er det hvert å sende den inn til rep. Den er kjøpt brukt.

Hvilken lampe er det du har? Noe av det de forskjellige produsentene promoterer sine produkter med, er jo nettopp en lampearkitektur og materialkvalitet som reduserer resonans og lyd, som er et resultat av vibrasjoner i ballasten.

Jeg har en Giesemann Infinity med 2x250w og 4 t5. Mine pæreholdere er helt løse(skal være slik) sikkert for at matrialene fritt kan ekspandere og kontrahere uten at det blit spenninger i pærene.

Lampen durer og bråker noe forferdelig de først 30 sekundene etter tenning av pærene men deretter er den helt stille. Det vil si at kun hvis du legger øret helt inntil kan man såvidt høre en svak, svak summing.

Ikke for å være pessimist, men hvis du har strammet alt som skal og kan strammes kan det være du må leve med det :roll:

Forresten trodde jeg at du satset på LED :rolleyes:

Det er denne typen. Ikke noen Rolls akkurat:

http://reefsupplies.no/product_info.php?cPath=22&products_id=50

Men, om den skal dure slik min gjør, burde de fulgt med øreklokker.

Det gjorde det ikke, så jeg lever i håpet....:-)

Må nok etter over ett års erfaring med Led i under 10000 kr klassen innrømmet at mine sps kollonier liker hqi bedre. Viftestøyen fra Mine gamle Led overgikk faktisk hqi lampa, og var hovedgrunnen til at jeg byttet tilbake til Hqi. Men, som sagt jeg angrer ikke.

Får vel heller invistere i elektroniske ballaster i stede :-(

Ta kontakt med forhandleren. Kan jo hende han har en reserve ballast eller to liggende? Spørs om ikke det er der det ligger. En eller annen spole som durer kanskje? Har vært borte i dette på annet elektrisk utstyr tidligere.

Har sett lamper i bruk derfra tidligere, og de har ikke avgitt noen lyd.

Har et par tips som kan være lurt og prøve.

Har du sjekket "kjølegitteret" på oversiden av lampa. Det kan være der lyden kommer fra? Skru opp lampa og dra til skruene på ballastene en gang til. Sett på noen store skiver på skruene, da festene blir mer stabile.Sjekk skruene som holder reflektorene også. Jeg har en Silver Sun som er veldig lik din lampe. Hadde samme problem som deg,men nå er den lydløs:-)

Må nok etter over ett års erfaring med Led i under 10000 kr klassen innrømmet at mine sps kollonier liker hqi bedre. Viftestøyen fra Mine gamle Led overgikk faktisk hqi lampa, og var hovedgrunnen til at jeg byttet tilbake til Hqi. Men, som sagt jeg angrer ikke.

Får vel heller invistere i elektroniske ballaster i stede :-(

Litt OT, men du snakket jo med Ted fra Bioted marine du også på treffet. Og han skrøyt ihvertfall veldig til meg om noen nye lamper, som var vesentlig bedre enn LED. De var plasmalamper. Tipper kanskje han nevnte de for deg også :-)

Så du får grave dyrt i lommeboka og kjøpe en eller to slike :D

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=VisionplasmaT5

Har samme lampa - om enn med kun 1 HQI - men med samme problemet.

Hos meg har det vært gitteret over som har "skranglet" - en tannpirker i press mellom gitter og lampa løste problemet.

Helt optimal løsning med tannpirker er det neppe (brannfare - kanskje), men en skrue kunne gjort bedre nytte.

Eller så innholder vel denne lampa magnetiske, og ikke elektroniske balaster. Det tilsier at hvis det er litt slurv med oppbygningen av denne - dvs. en 1/100 dels mm luftlomme i jernkjernen så kan blikket i trafo'en/balasten begynne å dure.

Tipper at balasten ikke er til å åpne - og da må den byttes.

Må jo kunne dekkes av garantien, hvis tiden/alderen tilsier det.

(Ellers brukte jeg lakk i "gml. dager" på trafo'er som durte - det løste problemet).

Hans Kr.

Selv om jeg hadde vunnet i lotto, ville jeg ikke hatt samvittighet til å la to slike lamper henge over karret mitt.

Godt å høre at andre har lykkes med å dempe denne støyen. Har rukket å hatt 3 -4 hqi lamper så langt, og de har vært støyfrie i forhold til denne. Får sette av litt mer tid skjønner jeg.

Har nå skrudd opp lampa for andre gang og gått over skruefester og lagt inn ekstra skiver i div skruefester og sørget for "gleppe" mellom gitter og ballast. Resultat er lik null. Det durer fortsatt like mye :-(

Straks jeg skrur av hqi bryteren blir det stille, så det er åpenbart at støyen ligger i ballastdelen til hqi. Er det poeng å bytte ballast? Lønner det seg?

Noen som vet hva slike løse komponenter koster, og får man tak i det uten å bestille fra lampeprodusenten? Støyen er uutholdelig!!!!

Har gått over til T-5 og kommer aldri til å gå tilbake :-)

Nei jeg kommer ikke til å gå tilbake jeg heller, men jeg kommer sikkert til å gå videre. Jeg ser jo frem til hva teknologien kan komme frem til for oss.

Uansett så håper jeg du finner en løsning på støyproblemer ditt Vidar.

Mvh Roar

Har nå skrudd opp lampa for andre gang og gått over skruefester og lagt inn ekstra skiver i div skruefester og sørget for "gleppe" mellom gitter og ballast. Resultat er lik null. Det durer fortsatt like mye :-(

Straks jeg skrur av hqi bryteren blir det stille, så det er åpenbart at støyen ligger i ballastdelen til hqi. Er det poeng å bytte ballast? Lønner det seg?

Noen som vet hva slike løse komponenter koster, og får man tak i det uten å bestille fra lampeprodusenten? Støyen er uutholdelig!!!!

Har du forsøkt å lime spolen/trafoen, er kanskje den som synger (/svinger)litt ?

Litt OT, men du snakket jo med Ted fra Bioted marine du også på treffet. Og han skrøyt ihvertfall veldig til meg om noen nye lamper, som var vesentlig bedre enn LED. De var plasmalamper. Tipper kanskje han nevnte de for deg også :-)

Selv om jeg hadde vunnet i lotto, ville jeg ikke hatt samvittighet til å la to slike lamper henge over karret mitt.

Godt å høre at andre har lykkes med å dempe denne støyen. Har rukket å hatt 3 -4 hqi lamper så langt, og de har vært støyfrie i forhold til denne. Får sette av litt mer tid skjønner jeg.

Det er jo flere her inne som sikkert har kjøpt samme type lampe som deg Vidar, bør vel være greit å høre om støyen er den samme hos dem?

Forøvrig fikk jeg se plasmalampen du linker til forrige helg.

Fantastisk lys, og dette er nok fremtidens lys så snart prisen blir litt mer overkommelig.

Hvis jeg noen gang skulle kaste bort penger på Lotto, ooog vinne, ja da tror jeg jaggu jeg hadde investert i slike lamper:p

Lottomillionærer er jo ikke som andre millionærer:roll:

hei jeg har kase løsingen da jeg har hat same problemet og ja det er basalten som sprer lyden i lampen :mad: det som vart løsingen min til slut eter og prøvd det meste var og btuke en silikon pakning og plast skruer så ballasten ikke kom i kontakt meg lampen vart noe styr men det funket :D