akalars Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Hvilke instrumenter bruker man for å måle hvor mye lys man har i de forskjellige stedene i karret? Er dette noe som kun er for de proffe eller er det mulig å låne/kjøpe et instrument og finne ut av dette på egenhånd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TeMa Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Det kan gjøres med et PAR meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thorleif Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Som nevnt et PAR-meter eller Quantum-meter som det også kalles. Her kan du lese en sammenligning av to forskjellige modeller. Lysguru Sanjay Joshi foretrekker den fra Li-Cor, men om man får kjøpt denne her til lands vet jeg ikke. Men det kan du vel undersøke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wayne Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Du kan også gjor en LUX meter fra Clas Ohlson. Jeg har dette, og en Apogee PAR meter, og det er en 'straight line' correlation fram den 15 lysror jeg har testert (6500K - 20K, MH, T5 og LED). Function jeg har PAR = 1.7*LUX/1000. Den Apogee er bedre til gjor, har en fint lang kabel og er waterproof. Med den LUX meter er tilstrekkelig å bruke med en lys mot en andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts