akalars Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Jeg fikk med bioballer (volum ca 50 liter) i et akvarium jeg kjøpte. Jeg ønsker å vaske dem og sette dem tilbake til "ny" tilstand. Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Skal jeg bruke noen kjemikalier? Noen spesielle teknikker for å få dem helt rene? Regner med at ferskvann fungerer fint siden jeg vil ha bort alt som er på dem nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Vaskemaskin uten såpe og sånt og passe temperatur, om du har noen i heimen som bruker vaskemaskin kan du få noen reaksjoner. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-mu Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 En blandemaskin er heller ingen dum sak (bare ikke start den på søndag formiddag);-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akalars Posted October 30, 2010 Author Report Share Posted October 30, 2010 Vaskemaskin uten såpe og sånt og passe temperatur, om du har noen i heimen som bruker vaskemaskin kan du få noen reaksjoner. Sent from my iPhone using Tapatalk Tusen takk for tipset! Hva er passe temperatur? 40? 60? Har folket i heimen noen grunn til å reagere på at jeg vasker dem i vaskemaskinen? Dvs blir det lukt, skit eller andre negative effekter på maskinen. Eller mener du de kommer til å reagere på at jeg vasker plast kuler mest for det det er en snål ting å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Nei akkurat det med vaskemaskinen er vel ganske trygt, men noe av det du vil putte i fryser og kjøleskap bør du kanskje holde for deg selv :rolleyes: Mvh Roar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnestad Posted October 31, 2010 Report Share Posted October 31, 2010 Jeg har prøvd vaskemaskin på møkketet bioballer, dette hadde liten el. ingen hensikt Disse hadde riktignok ligget tørt et par år. Kan sikkert fungere bedre på "fersk" møkk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akalars Posted October 31, 2010 Author Report Share Posted October 31, 2010 Første runde med bio baller i vaskemaskinen gikk grei. 60 grader så ut til å funke fint det. Det bråket som bare f... Når de kom ut så det renere ut, ikke allet av kalk alger var borte, men det meste var. All brun guffe var i alle fall borte så det er bra. Tusen takk for alle tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig-Arne Posted October 31, 2010 Report Share Posted October 31, 2010 Legg dem i bøtter med edikkvann så blir du kvitt kalkalger også! Husk å skylle de godt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts