Jump to content

Ferie og tilsetninger

seeker
 Share

Recommended Posts

Reiser snart på ferie igjen , og blir borte i 18 dager ..med en fordamping på ca 7 liter i døgnet så betyr dette at jeg bør lage opp ca 130 liter med RO vann .

Vanligvis tilsetter jeg Calsium gjennom RO vannet , altså automatisk påfylling ...og Magnesium rett i karet eller i sumpen ..det jeg lurer på er om jeg kan blande MG og CA klar i RO vannet ..altså blande disse sammen ? tenker på dette for å lette arbeidet for "Barnevakten"

Hørte tidligere om 2 tilsetninger som ikke kunne tilsettes samtidig , men mener dette var CA og KH/PH buffer ....

Hvis det er CaCl2 og MgCl2 kan du blande disse i reservoaret.

Det er henholdsvis "seachem advantage magnesium" og "Grotech Calsium pro instant" disse kjemiske formlene du refererte til kjenner jeg ikke til ...men begge produktene er beregnet for tilsetning rett i sump ....men vet ikke om de kan puttes sammen ...:confused:

Det er henholdsvis "seachem advantage magnesium" og "Grotech Calsium pro instant" disse kjemiske formlene du refererte til kjenner jeg ikke til ...men begge produktene er beregnet for tilsetning rett i sump ....men vet ikke om de kan puttes sammen ...:confused:

Etter et lite søk:

Reef Advantage Magnesium

Product Description

Reef Advantage Magnesium™ is a concentrated (80,000 ppm) optimized blend of magnesium, chloride, and sulfate salts designed to restore depleted levels of magnesium with minimal impact to the ionic ratios found in natural sea water.

Og hvis sistnevnte er denne:

http://www.grotech-shop.de/customer/product.php?productid=852&cat=32162&page=1

har du en grei produktinnholdsfortegnelse på den første. Nr 2 er noe mer hemmelighetsfull, men jeg vil sette en femmer på at den består i det vesentlige av kloridbasert kalsiumsalt.

I så fall er det bare å følge min første anbefaling.;-)

Guest Dvergkeiser
Hvis det er CaCl2 og MgCl2 kan du blande disse i reservoaret.

Jeg er ganske overbevist at du er en langt bedre kemiker enn jeg :-), men det er vel begrenset hvor mye av disse to saltene som kan blandes direkte ?

Har sett en oppskrift på maks 34 g MGCL2 og 144 CACL2 på 2l osmosevann , klart på 130 l er mulighetene litt større , men generellt?

mvh

Thomas

Etter et lite søk:

Reef Advantage Magnesium

Product Description

Reef Advantage Magnesium™ is a concentrated (80,000 ppm) optimized blend of magnesium, chloride, and sulfate salts designed to restore depleted levels of magnesium with minimal impact to the ionic ratios found in natural sea water.

Og hvis sistnevnte er denne:

http://www.grotech-shop.de/customer/product.php?productid=852&cat=32162&page=1

har du en grei produktinnholdsfortegnelse på den første. Nr 2 er noe mer hemmelighetsfull, men jeg vil sette en femmer på at den består i det vesentlige av kloridbasert kalsiumsalt.

I så fall er det bare å følge min første anbefaling.;-)

Setter min lit til at du har rett ....og ferdigblander RO vann med litt CA og Magnesium ...

Jeg er ganske overbevist at du er en langt bedre kemiker enn jeg :-), men det er vel begrenset hvor mye av disse to saltene som kan blandes direkte ?

Har sett en oppskrift på maks 34 g MGCL2 og 144 CACL2 på 2l osmosevann , klart på 130 l er mulighetene litt større , men generellt?

mvh

Thomas

La oss forutsette at Seeker følger dine tall, da vil han ved 7 liter fordampning kunne tilsette henholdsvis 119 og 504 g av MgCl2 og CaCl2 pr døgn;-).

Dette er neppe nødvendig for å opprettholde ønskede verdier i karet. Mao kan han redusere konsentrasjonen kraftig.

Hvis vi så ser på hvor mye som faktisk kan løses:

Løseligheten av magnesiumklorid (ren form uten krystallvann) er 543 g/l. I produktet nevnt her utgjør nok det langt rimeligere magnesiumklorid hexahydrat, som altså inneholder 6 vannmolekyler pr magnesiumkloridmolekyl, hoveddelen av innholdet. Her er løseligheten 1,57Kg/liter.

Magnesiumsulfat-andelen har neppe praktisk betydning i denne sammenheng

Calsiumklorid i tørrform kan løses til 745g/liter.

Løselighetsgrad er gitt ved 20 grader Celsius.

Til tross for at det skal blandes to salter, hvor løseligheten vil begrenses noe sett i forhold til hver separat, vil det neppe være noe problem å blande inn passelig mengde av begge salter i Seekers reservoar.

La oss forutsette at Seeker følger dine tall, da vil han ved 7 liter fordampning kunne tilsette henholdsvis 119 og 504 g av MgCl2 og CaCl2 pr døgn;-).

Dette er neppe nødvendig for å opprettholde ønskede verdier i karet. Mao kan han redusere konsentrasjonen kraftig.

Hvis vi så ser på hvor mye som faktisk kan løses:

Løseligheten av magnesiumklorid (ren form uten krystallvann) er 543 g/l. I produktet nevnt her utgjør nok det langt rimeligere magnesiumklorid hexahydrat, som altså inneholder 6 vannmolekyler pr magnesiumkloridmolekyl, hoveddelen av innholdet. Her er løseligheten 1,57Kg/liter.

Magnesiumsulfat-andelen har neppe praktisk betydning i denne sammenheng

Calsiumklorid i tørrform kan løses til 745g/liter.

Løselighetsgrad er gitt ved 20 grader Celsius.

Til tross for at det skal blandes to salter, hvor løseligheten vil begrenses noe sett i forhold til hver separat, vil det neppe være noe problem å blande inn passelig mengde av begge salter i Seekers reservoar.

Det er snakk om ca 5 gram pr.dag som skal tilsettes ....muligens 10 :lol: