bubbles Posted October 25, 2010 Report Share Posted October 25, 2010 hei har en tunze pumpe som jeg trur ikke virker helt som den skal hender at jeg drar ut stikk kontakten vis jeg skal ordne no i karret og når jeg plugger i kontakten igjen hender det at pumpen går motsatt, den suger inn vann istedenfor å blåse ut, noen som har hatt erfaringer med dette ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gguldal Posted October 25, 2010 Report Share Posted October 25, 2010 Da er det vel noe med magneten vil jeg tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 vilken type er det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eric nguyen Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 Trekker ut stikkontakt og sett inn igjen, hvis ikke fungere ,prøver et par ganger.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 På propellpumpene er det et system som autosnur propellen på akslingen om den går feil vei. I powerheadene er det en "snusystem" som er en klaff som lager feil trykk slik at pumpen stopper og så snur. Denne sitter i utløpet på pumpen. Vanskelig å forklare, men noe er defekt hos din pumpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-mu Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 Det du kan forsøke, i steden for å dra kontakten ut, er å holde foran utløpet på pumpa. Det skaper et mottrykk som får ihvertfall billige pumper til å gå rett vei. Men har aldri hatt dette problemet med tunze pumper selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbles Posted October 27, 2010 Author Report Share Posted October 27, 2010 den fungerer etter å ha tatt kontakten ut må jeg vente litt før jeg putter den inn igjen eller prøve flere ganger så går den riktig vei :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Bjørn Posted October 27, 2010 Report Share Posted October 27, 2010 Jeg har alltid hatt det samme "problemet" (det eneste) med mine sunsun-pumper. Trodde det var helt vanlig jeg. Ser egentlig ikke på det som noe problem. Bare følger med at strømmen går riktig vei om jeg en sjelden gang trenger å ta ut/inn ledningen. Gjør den ikke det ,tar jeg den bare ut/inn helt til det går.(hmm:roll: var ikke meninga, men ser det hørtes litt suspekt ut...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emiiil Posted October 28, 2010 Report Share Posted October 28, 2010 På propellpumpene er det et system som autosnur propellen på akslingen om den går feil vei. I powerheadene er det en "snusystem" som er en klaff som lager feil trykk slik at pumpen stopper og så snur. Denne sitter i utløpet på pumpen. Vanskelig å forklare, men noe er defekt hos din pumpe. Hvis det er som S-E sier - at det finnes et system som autosnur propellen - Burde du kanskje prøve å finne ut av det .... Den dagen du ikke er hjemme, og strømmen går .. ja da får du vel langt fra optimal sirkulasjon når de starter > gal vei. Mine Tunze har aldri oppført seg sånn ... men nå er jo de 12v DC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-mu Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 I powerheadene er det en "snusystem" som er en klaff som lager feil trykk slik at pumpen stopper og så snur. Denne sitter i utløpet på pumpen. Så vidt jeg vet er det bare Aquabee pumpene som her denne billige løsningen med klaff, som av og til henger seg. Og da sitter selvfølgelig pumpa i bunn av en skummer, eller opphengt i en kalkreaktor som må delvis tømmes for vann. Kjempedesign!! Har til dags dato aldri opplevd at en Eheim pumpe har startet feil vei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 på den Tunze pumpen jeg hadde kunne jeg bare legge hånda foran utblåset dersom den starta feil vei, så vipps så byttet den retning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts