Jump to content

tunze pumpe

bubbles
 Share

Recommended Posts

hei har en tunze pumpe som jeg trur ikke virker helt som den skal :P

hender at jeg drar ut stikk kontakten vis jeg skal ordne no i karret og når jeg plugger i kontakten igjen hender det at pumpen går motsatt, den suger inn vann istedenfor å blåse ut, noen som har hatt erfaringer med dette ?

Jeg har alltid hatt det samme "problemet" (det eneste) med mine sunsun-pumper. Trodde det var helt vanlig jeg. Ser egentlig ikke på det som noe problem. Bare følger med at strømmen går riktig vei om jeg en sjelden gang trenger å ta ut/inn ledningen. Gjør den ikke det ,tar jeg den bare ut/inn helt til det går.(hmm:roll: var ikke meninga, men ser det hørtes litt suspekt ut...)

På propellpumpene er det et system som autosnur propellen på akslingen om den går feil vei.

I powerheadene er det en "snusystem" som er en klaff som lager feil trykk slik at pumpen stopper og så snur. Denne sitter i utløpet på pumpen.

Vanskelig å forklare, men noe er defekt hos din pumpe.

Hvis det er som S-E sier - at det finnes et system som autosnur propellen -

Burde du kanskje prøve å finne ut av det ....

Den dagen du ikke er hjemme, og strømmen går .. ja da får du vel langt fra optimal sirkulasjon når de starter > gal vei.

Mine Tunze har aldri oppført seg sånn ... men nå er jo de 12v DC.

I powerheadene er det en "snusystem" som er en klaff som lager feil trykk slik at pumpen stopper og så snur. Denne sitter i utløpet på pumpen.

Så vidt jeg vet er det bare Aquabee pumpene som her denne billige løsningen med klaff, som av og til henger seg. Og da sitter selvfølgelig pumpa i bunn av en skummer, eller opphengt i en kalkreaktor som må delvis tømmes for vann. Kjempedesign!! Har til dags dato aldri opplevd at en Eheim pumpe har startet feil vei.