Jump to content

skader på LPS?

mariahennes
 Share

Recommended Posts

har en hammerkorall (Euphyllia paranchora) som plutselig har fått en korketrekkerkrøll. Har noen peiling på hva det skal bety? Noen av tentaklene dens har vært eksepsjonellt lange (3-4 ganger lenger enn vanlig) og de har surret seg kraftig inn i hverandre, det er en av disse som nå har slått krøll på seg. Den sendte ut litt småbrunt slim her forleden også og jeg er litt bekymret.

Min Seriotopora Calendrium har en brun flekk som har vokst litt i det siste. Dette har spredd seg fra en av tappene på korallen og nå innover på hoveddelen. Beklager at bildet er noe grumsete, men jeg ville ikke skrape ruten da de nye banggaiene holder til rett ved siden av. Midt i bildet kan man se den brune/døde flekken. Holder korallen min på å dø?

Blir glad for svar.

Hilsen Marianne.

Den euphylliaen så jo veldig morsom ut! Får håpe det ikke er noe galt med den da. Hvis det brune slimet du så kom ut fra munnen (som er midt på hvert hode) så kvittet den seg nok bare med avfallstoffer. For sikkerhetskyld kan du sjekke ut "brown jelly disease", som er en LPS sykdom.

Hvordan er flowen hos seriatoporaen? Min liker medium strøm. Blir veldig missfornøyd i lite strøm.

har en hammerkorall (Euphyllia paranchora) som plutselig har fått en korketrekkerkrøll. Har noen peiling på hva det skal bety? Noen av tentaklene dens har vært eksepsjonellt lange (3-4 ganger lenger enn vanlig) og de har surret seg kraftig inn i hverandre, det er en av disse som nå har slått krøll på seg.

Dette er Sweeper-tentakler som brukes som våpen mot andre koraller.

Den strekker ut swipeeren og brenner i hjel de som den når frem til.

I mitt gamle akvarium målte jeg slike sweepere til 50 cm. (med en meterstokk i plast) :shock:

Den sendte ut litt småbrunt slim her forleden også og jeg er litt bekymret.

Tror nok dette er utskilling av overskudd av xzooantheller.

Har sett dette jamt og trutt på Euphyllia uten at noen skade har skjedd.

Hvordan er flowen hos seriatoporaen? Min liker medium strøm. Blir veldig missfornøyd i lite strøm.

Min står ikke i direkte strøm fra noen av sirkulasjonspumpene, men den står i god bevegelse selv om den ikke er kraftig. Hvis jeg sitter og ser på den en stund så ser jeg bevegelse i polyppene på alle kanter, men den får ikke akkurat midtskill for å si det sånn.

har en Boyu og to nanostream som går på intervaller så det flytter på seg til alle kanter. Glemte å skru av pumpene under mating idag, og maten går flere runder rundt, og blir ikke liggende noe sted så vidt jeg kunne se.

Idag hadde en av tentaklene på hammerkorallen vridd seg slik at den så ut som et ballongdyr. Den var helt vridd sammen to steder og hadde således tre 'ballonger'. Den må da miste sirkulasjonen (hvis den har noe) når slikt skjer. Kan det være at den står i for sterk strøm?

det er nokk ingen problem, det er relativt vanlig at de slipper sweeper tentaklene , sterk strøm kan forårsake mer sweepere