Gguldal Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Lurer litt på hva folk bruker som tilsettning i vannet sitt for og få koraller og slikt til og vokse og gro. Kalkreaktor? Balling? osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpio Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 tilsettning Her i heimen går det i Balling:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GauteG Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 (edited) Kalkmikser og vannbytter dann og vann gjør at mykisene vokser og vokser. En Hysterix og en ukjent SPS ser også ut til å trives. Edited October 17, 2010 by GauteG Kalkmikser - ikke reaktor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TeMa Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Kalkreaktor og grotech 1,2 og 3 holder KH, Mg og CA stabile. Grotech er dyrere pr liter i forhold til balling, men forbruket er mindre. Tilsetter også grotech sin M (vitaminer, aminosyrer). Har brukt A, B og C (jod, strontium, jern osv) en stund også, men skal teste ut noen andre ting nå. Også byttes det litt vann en gang i blant da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gguldal Posted October 18, 2010 Author Report Share Posted October 18, 2010 (edited) Det jeg lurer litt på da er. Er det ingen lettere måte og få LPS, SPS og mykiser og vokse og trives? Jeg har nemmelig minimalt med plass til noe ekstra utstyr nå. Edited October 18, 2010 by Gguldal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GauteG Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Det jeg lurer litt på da er. Er det ingen lettere måte og få LPS, SPS og mykiser og vokse og trives?Hvis du egentlig er ute etter utseendet, men ikke vil ta jobben - så er vel et webcam fra revet det beste alternativet. Fin vekst, lite vedlikehold, og garantert ikke skadelig for miljøet...;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gguldal Posted October 18, 2010 Author Report Share Posted October 18, 2010 Hvis du egentlig er ute etter utseendet, men ikke vil ta jobben - så er vel et webcam fra revet det beste alternativet. Fin vekst, lite vedlikehold, og garantert ikke skadelig for miljøet...;-) Hehe, sant nok. Nei problemet er at jeg har minimalt med plass til noe mer av utstyr. Det er nok der det ligger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Lurer litt på hva folk bruker som tilsettning i vannet sitt for og få koraller og slikt til og vokse og gro. Kalkreaktor? Balling? osv Jeg har lite kar med begrenset plass og blander inn kalsium og/eller karbonat i sjøvannet ved vannskift etter behov. Bruker ingen automatiske systemer for dosering, og tilsetter bare det jeg kan påvise at mangler i en slik mengde at sluttkonsentrasjonen blir slik jeg vil ha den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saltstian Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 kalreaktor og kalmiser og Tropic Marin Pro-Coral K+ og A og Korallen-Zucht-Jod. det tilsenogene jeg bruker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Her var det myukjent for mitt vedkomene, som den ferskingen jeg er. vil disse tilsettningsmiddlene kun gjelde de store 100 l ++ karrene eller vil mitt litte 60 l med 3 små fisk, ei reke, 3-4 snegler og ett par myk koraller ha behov for no spesiell tilsettnig? Om så, hva er en god metode/produkt som ikke er Rolls Royce? tran og sannasol!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Her var det myukjent for mitt vedkomene, som den ferskingen jeg er. vil disse tilsettningsmiddlene kun gjelde de store 100 l ++ karrene eller vil mitt litte 60 l med 3 små fisk, ei reke, 3-4 snegler og ett par myk koraller ha behov for no spesiell tilsettnig? Om så, hva er en god metode/produkt som ikke er Rolls Royce? tran og sannasol!? Hehe. Jeg synes ikke du skal la deg blende av alle disse produktene og metodene folk bruker. Stirr inn i karet ditt, når ting ikke ser ut til å være som de skal sjekker du vannkjemi, dersom noen verdier er lave tilsetter du det som trengs for å korrigere disse. Å tilsette ting i hytt og pine fordi andre som har suksess gjør dét, synes jeg er en unødvendig kostbar strategi. Med et så lite kar som du har bør det også i stor grad la seg gjøre å korrige for svinn av enkelte stoffer ved hyppige vannbytter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Hvis du ser i denne tråden, så ser du litt mere statistikk på hva folket benytter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted October 20, 2010 Report Share Posted October 20, 2010 Vil det være behov for Balling (http://www.janholt.no/index.php?nr=90&case=4&id=443&idkategori=139&startrow) + denne? (http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=2241) Eller blir det i pose og sekk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted October 21, 2010 Report Share Posted October 21, 2010 Vil det være behov for Balling (http://www.janholt.no/index.php?nr=90&case=4&id=443&idkategori=139&startrow) + denne? (http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=2241) Eller blir det i pose og sekk? Litt i pose og sekk, men det er vel ikke helt overlapp mellom disse produktene. Umulig å svare på om du trenger noen av disse. Når du ved jevnlig måling oppdager at noen verdier synker selv ved periodisk vannskift tyder det på at du må tilsette noe ekstra. For mitt tilfelle viste det seg å være kalsium og karbonat etter ca et år etter oppstart. Men dette avhenger helt av belastning i karet, hvor ofte du skifter vann, og hva slags vann du skifter med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts