Jump to content

Hva bruker dere som tilsettning i karet

Gguldal
 Share

Recommended Posts

Kalkreaktor og grotech 1,2 og 3 holder KH, Mg og CA stabile. Grotech er dyrere pr liter i forhold til balling, men forbruket er mindre. Tilsetter også grotech sin M (vitaminer, aminosyrer). Har brukt A, B og C (jod, strontium, jern osv) en stund også, men skal teste ut noen andre ting nå. Også byttes det litt vann en gang i blant da.

Det jeg lurer litt på da er. Er det ingen lettere måte og få LPS, SPS og mykiser og vokse og trives?
Hvis du egentlig er ute etter utseendet, men ikke vil ta jobben - så er vel et webcam fra revet det beste alternativet. Fin vekst, lite vedlikehold, og garantert ikke skadelig for miljøet...;-)

Hvis du egentlig er ute etter utseendet, men ikke vil ta jobben - så er vel et webcam fra revet det beste alternativet. Fin vekst, lite vedlikehold, og garantert ikke skadelig for miljøet...;-)

Hehe, sant nok. Nei problemet er at jeg har minimalt med plass til noe mer av utstyr. Det er nok der det ligger.

Lurer litt på hva folk bruker som tilsettning i vannet sitt for og få koraller og slikt til og vokse og gro.

Kalkreaktor? Balling? osv

Jeg har lite kar med begrenset plass og blander inn kalsium og/eller karbonat i sjøvannet ved vannskift etter behov. Bruker ingen automatiske systemer for dosering, og tilsetter bare det jeg kan påvise at mangler i en slik mengde at sluttkonsentrasjonen blir slik jeg vil ha den.

Her var det myukjent for mitt vedkomene, som den ferskingen jeg er.

vil disse tilsettningsmiddlene kun gjelde de store 100 l ++ karrene eller vil mitt litte 60 l med 3 små fisk, ei reke, 3-4 snegler og ett par myk koraller ha behov for no spesiell tilsettnig?

Om så, hva er en god metode/produkt som ikke er Rolls Royce? tran og sannasol!? :D

Her var det myukjent for mitt vedkomene, som den ferskingen jeg er.

vil disse tilsettningsmiddlene kun gjelde de store 100 l ++ karrene eller vil mitt litte 60 l med 3 små fisk, ei reke, 3-4 snegler og ett par myk koraller ha behov for no spesiell tilsettnig?

Om så, hva er en god metode/produkt som ikke er Rolls Royce? tran og sannasol!? :D

Hehe. Jeg synes ikke du skal la deg blende av alle disse produktene og metodene folk bruker. Stirr inn i karet ditt, når ting ikke ser ut til å være som de skal sjekker du vannkjemi, dersom noen verdier er lave tilsetter du det som trengs for å korrigere disse. Å tilsette ting i hytt og pine fordi andre som har suksess gjør dét, synes jeg er en unødvendig kostbar strategi.

Med et så lite kar som du har bør det også i stor grad la seg gjøre å korrige for svinn av enkelte stoffer ved hyppige vannbytter.

Litt i pose og sekk, men det er vel ikke helt overlapp mellom disse produktene.

Umulig å svare på om du trenger noen av disse. Når du ved jevnlig måling oppdager at noen verdier synker selv ved periodisk vannskift tyder det på at du må tilsette noe ekstra. For mitt tilfelle viste det seg å være kalsium og karbonat etter ca et år etter oppstart. Men dette avhenger helt av belastning i karet, hvor ofte du skifter vann, og hva slags vann du skifter med.