Jump to content

spørsmål om verdier

Tomas
 Share

Recommended Posts

Hei på dere. Jeg har ett spørsmål om mine verdier i karret.

Har testet med en strips fra Tetra marine 5 in 1 test.

NO3 - 40 ++ (?) Finner ikke riktig farge på skale'n. Min er MYE mørkere enn 40 hvertfall)

NO2 - 0

Ca - 500

KH - 3

pH - 7,8

Kar kjøpt JBL CalciuMarin, men med ett Ca innhold på 500 så bør jeg kanskje ikke bruke det? Eller vi dette hjelp min dårlige KH/pH verdi?

Skiftet 10 % saltvann for en uke siden, osmoserenset.

- Bør jeg bytte mere nå for å forbedre veridene?

Intigrert i tanken har jeg: internal bio-filter system

(vannpumpe,filter svamp,filter bag,bio-baller,aktivt carbon (ny) og ceramic ringer.

- Bør kanskje noe av dette byttes? Karret er ca 1,5 år gammelt.

• 3 weeks later...
Endelig fått skikkelig tester i hus. Resultatet er bedre enn forventet, men kritisk høyt med NO3.

0,1 NO2

50 - 100 NO3

8 dKH

7,7 pH

1,022 salt

Disse er vel ikke helt avskrekkende vel? Med unntak av NO3.

Tilltak?

Fortsette med ukentlige 10 liters vannbytter?

Du kan nok med fordel heve PH til over 8 , salt til 1026 , KH litt opp ..og redusere No3 ..endel ..

Oki, takk for tilbakemeldingen.

Har ett lite spørsmål til svaret ditt. Hvordan kan jeg justere dette opp? Finnes det egne tilsettningstoffer som kun hever de enkelte verdier?

Lager RO vann selv, blander CalciuMarin fra JBL og salt og benytter dette vannet på vannbyttene mine. Forruten det så har jeg ingenting.

Ca testen kom ikke på leveringen idag og jeg regner forresten med at min Ca er høy. "allround test stripsen" jeg har gir 500 + på Ca. men jeg er usikker på nøyaktigheten)

Jeg ville først og fremst konsentrert meg om å få opp saltinnhold og få redusert NO2 og NO3. Saltinnholdet bør ligge i området 1,024-1,026.

NO2 skal være på 0,0 (NO2 er giftig)

NO3 så lavt som mulig (Giftig i høye konsentrasjoner)

Disse løser du enklest ved vannbytter, hvor du har blandet litt sterkere saltblanding. Du får da hevet saltinnholdet rolig og kontrollert. Evt. kan du etterfylle fordampet vann med saltvann noen dager.

Andre verdier som PH, KH og Ca (bør også måle Mg) kan nok hende kommer seg bedre når du har korrekt saltinnholdt. Ville forøvrig ikke stolt på Ca testen du har kjørt. Vent til du får den nye du har bestilt.

Forøvrig, etter min mening er KH verdien din helt fin den. PH og KH henger sammen, og PH burde vært litt høyere.

Men konsentrer deg om salt, NO2 og NO3 først.

Edit: Denne så jeg litt sent: CalciuMarin, dropp dette ved vannbyttene. Bruk kun salt. Ikke tilsett noe annet nå i oppstarten.

• 2 weeks later...

Har fått alle single tester i hus og dette er resultatet:

NO3 - 50 - 100 !!!

NO2 - 0,1

Ca - 460

KH - 9

pH - 7,8

Salt - 1,026

Temp - 26

NO3 er ett problem, kjører 10 liter vannbytte 1 gang pr uke (tipper det utgjør ca 20 % av vannet i karret)

Dette er utført slike vannbytter i minst 5 uker nå, uten at NO3 har minsket.

NO2 har variert fra 0,0 - 0,1.

Noen forslag til hvordan jeg kan senke NO3?

Fortsette med 10L vannbytter eller må mere drastiske ting til verks?

Noen forslag til hvordan jeg kan senke NO3? Fortsette med 10L vannbytter eller må mere drastiske ting til verks?
Jeg har oppsummert de vanligste metodene for å fjerne forskjellige næringsstoffer, inkludert nitrat (NO3-), her: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17424 Dersom du har mulighet til å begrensen importen av nitrogenholdige forbindelser så vil dette selvsagt begrense akkumuleringen av nitrat i karet ditt. Mao, mat mindre. Dersom dette ikke lar seg gjøre må du øke eksporten av nitrogenholdige forbindelser, og da vil skummer, vannbytte, karbon-dosering, luking av makroalger, nitrat-filter, Seachem Matrix, osv, kunne hjelpe. Det er vanskelig å peke på én slik metode, da det kommer litt an på hva du har allerede, hvor mye penger du er villig til å legge i det, hva du har plass til, m.m. Men helt generelt skal reduksjon av foring kombinert med jevne vannbytter holde. Men det forutsetter at belastningen i karet (antall fisk) er så lav at foringen kan reduseres tilstrekkelig til at tilveksten av nitrat er såpass lav at 10 % vannbytter holder denne nede på akseptabelt nivå.

ER du sikker på at du utfører testen av NO3 riktig? Evt kan det være feil med testsettet. Om du ikke tar helt av med foringen, så burde nitraten vært temmelig langt nede etter så mange vannbytter. Hvis du har Salifert sin nitrat-test, vet jeg at den kan være litt tungvint å bruke siden den må sammenlignes med en vag fargeskala.

Guest Dvergkeiser

Skiftet 10 % saltvann for en uke siden, osmoserenset.

- Bør jeg bytte mere nå for å forbedre veridene?

Intigrert i tanken har jeg: internal bio-filter system

(vannpumpe,filter svamp,filter bag,bio-baller,aktivt carbon (ny) og ceramic ringer.

- Bør kanskje noe av dette byttes? Karret er ca 1,5 år gammelt.

Er det ingen skummer med her ?

med tre fisk og en reke på 58 l kan du ikke regne med annet enn opphoping av nitraten over tid , filtersvamp,bio-baller og ceramic ringene fjerner ikke avfallstoffene , men produserer nitrat som vi her ser et eksempel på.

Skal dette handteres med bare vannbytter , må mengden økes drastisk for å oppnå resultat.

mvh

thomas

Ja jeg har mine tvil, men både min "Tetra marine 5 in 1 test" stikk viser høyt (umålbart) NO3 innhold sammen med en single NO3 test fra Tetra.

Jeg har hatt like høyt nivå NO3 siden jeg overtok akvariet for ett par tre måneder siden.

Det merkelige er at NO2 altid har ligget mellom 0,0 og 0,1. Ergo så burde ikke den tilføre mere NO3, og vannbyttene bør jo fjerne NO3, om ikke annet enn å minske den noe.

Er en smule overasket siden mitt høye 550+++ Ca nivå har stabilisert seg på ca 460 etter ett par vannbytter. Hvorfor NO3 ikke gidder å rikke seg ned er ett annet spørsmål.

Får spørre Snåsa mannen! :D

Guest Dvergkeiser

Du er jo ikke sikker om nitraten ligger ved 50 eller 100 , så selv om du har 100 og kommet ned i 50 , viser testen fortsatt kraftig farge ...

Du kan godt ha 0 i nitrit , men stadig økende nitrat.

Calcium er logisk detter fort ned , når du bruker byttevann med mindre/normalt innhold av stoffet.

Du er jo ikke sikker om nitraten ligger ved 50 eller 100 , så selv om du har 100 og kommet ned i 50 , viser testen fortsatt kraftig farge ...

Du kan godt ha 0 i nitrit , men stadig økende nitrat.

Calcium er logisk detter fort ned , når du bruker byttevann med mindre/normalt innhold av stoffet.

åh, sier du det. JEg trodde NO2 ble NO3 etter ett par dager. Altså høy NO2 en liten stund for å så få høy NO3 og lav NO2.

Angående NO3 målingene så stopper den strips testen på måleenhet 40 og single testen har kraftig rødt felt fra 50 og oppover på en skala som jeg må visuelt sammenligne fargen på glasset med.

Resultatene har hele tiden hellet mot 100 kontro 50. Knallrødt.

Men si meg en ting - vil ikke så høyt innhold av NO# skade livet inne tanken? Ser ikke noen spesielle "skader" med mitt uvitende øye.

Guest Dvergkeiser

Hvis bakteriene gjør jobben , måler du ikke det som måtte ha vært NO 2 før det er NO 3 ...

Nitrat er ikke like farlig før fisk som før koraller.

Sålenge du ikke har slike , og ikke blir plaget av alger , vil høye nitratverdier ikke nødvendig gi tydelige utslag.

Hvordan var det med skummer ,har du en eller kjører du uten ?

mvh

thomas

Hvis bakteriene gjør jobben , måler du ikke det som måtte ha vært NO 2 før det er NO 3 ...

Nitrat er ikke like farlig før fisk som før koraller.

Sålenge du ikke har slike , og ikke blir plaget av alger , vil høye nitratverdier ikke nødvendig gi tydelige utslag.

Hvordan var det med skummer ,har du en eller kjører du uten ?

mvh

thomas

Jeg kjører med skummer - som tømmes ukentlig.

Koraller har jeg noe av, så dem kan nok ha det litt vondt om dagen da.

Får prøve med på ett par uker til med vannytte å se hva som sker med verdien.