Jump to content

Imperator som ikke spiser

welter
 Share

Recommended Posts

Hei fikk meg et kar for ca to uker siden, der var det og en Imperator som fulgte med karet. Imperatoren som fulgte med karet døde 4 dager seiner, sikker på grunn av en del ting som gikk galt 10 timers reise, 19 grader i vannet, 2-3 dager uten skummer, uv+++, dårlig sirkulasjon, stort vannbytte o.s.v. Fikk kjøpt meg ein ny imerator i går som ikke spiser. er det noen her som har et tipps om for som bør/kan prøves? Imperatoren kom til Norge på Torsdag. Har ikke spist siden.

Hei fikk meg et kar for ca to uker siden, der var det og en Imperator som fulgte med karet. Imperatoren som fulgte med karet døde 4 dager seiner, sikker på grunn av en del ting som gikk galt 10 timers reise, 19 grader i vannet, 2-3 dager uten skummer, uv+++, dårlig sirkulasjon, stort vannbytte o.s.v. Fikk kjøpt meg ein ny imerator i går som ikke spiser. er det noen her som har et tipps om for som bør/kan prøves? Imperatoren kom til Norge på Torsdag. Har ikke spist siden.

Min emperator gikk det vel noen dager før jeg så at den spiste ...men nå tar den alt ...prøv å kjøpe keiser for frosne terninger(ocean nutrition) ...keiseren min er mye mindre enn den du har ...men de vokser fort ..

selv har jeg en clown tang som jeg har hatt 8 dager nå ...kan ikke se at den tar av foret jeg gir ....men ser ut som om den beiter på glasset og LS , selv om det ikke er noe algevekst der av betydning (ser tynnere ut nå , enn når jeg fikk den )

etter hva jeg leser fra en tidligere tråd så må karet være rundt 400l noe som er allt for lite for en imperator

Litt vanskelig dette her med liter til forskjellige fisker ...på liveaquaria.com oppgis det minimum 380 liter ....(100 gallon) ikke så lett for oss nybegynnere å vite hvem man skal høre på .

kommer ikke til og levere fisken tilbake, var klar over at fisken ikke spiste når eg kjøpte den. Tror Imperatoren har det bedre i mine ca 400 liter vann en karet i butikken (80-100 liter). Leste vell og en plass at 100 gallon var ok nok for en Imperator. Har prøvd og fore med frøsen artemia og pellets. kommer til og kjøpe meg noe ocean nutrition i morgen vist butikken som eg handler i har det inne. andre foringstipps tas og imot med takk.

kommer ikke til og levere fisken tilbake, var klar over at fisken ikke spiste når eg kjøpte den. Tror Imperatoren har det bedre i mine ca 400 liter vann en karet i butikken (80-100 liter). Leste vell og en plass at 100 gallon var ok nok for en Imperator. Har prøvd og fore med frøsen artemia og pellets. kommer til og kjøpe meg noe ocean nutrition i morgen vist butikken som eg handler i har det inne. andre foringstipps tas og imot med takk.

Hvis du vil , så kan du komme innom hos meg her på forus å få med deg noen terninger med frossen ocean nutrition ...så kan du ihvertfall prøve ..

send meg en sms på 98241580 , hvis det er av interesse..eller du kan ringe meg ..

Hei var ute og hentet noe fiske mat i fra seeker her på forumet. Imeratoren hadde ingen innteresse for den maten heller (ocean nutrition).

Får kjøpe meg noe hvitløksessens i morgen, noen som vet hvor en kjøper hvitløksessens? Vannverdiene, si det. tror di e ok. Andre fisker i karet spiser bra og ser ut til og trives. Imeratoren spiste ikke noe mat i butikken heller.

400l er ikke for smått for en keiser sålenge det er godt med rom.

Jeg skulle ønske du ikke kom med slike bastante påstander. Det kan lett forlede de uerfarne.

400 L gir per definisjon ikke nok rom for en Pomacanthus imperator. Dette er fisker som i naturen kan nå 40 cm i lengde. De er avhengige av mye plass for svømming i tillegg til gjemmesteder, for å trives.

Så vidt jeg kan se er 550 L minimum av hva info-sider anbefaler, de fleste anbefaler langt mer, og wetwebmedia anbefaler minimum 800 L når de vokser seg store. I tillegg bør karet også både gi godt med svømme- og gjemmeplasser.

Dette er i tillegg en fisk med stor dødelighet i akvarier. Amatører bør ikke kjøpe seg slike fisker og i hvert fall ikke introdusere dem til et nytt kar da er er spesielt sensitive for ustabile vannverdier.

dyre butikken eg kjøpte fisken var opptatt av og selge. Der har di ingen karantenetid eller at fisken spiser garanti, her er alt på egent ansvar

Dette er jo horribelt, ikke bare for kundene som ev taper penger på å handle der, men for hobbyens renommé. Slike useriøse aktører har vi virkelig ikke godt av. Hvilken butikk er dette?

veit ikke om eg har så veldig lyst og legge ut navnet på butikken her på forumet. Kan jo været at en del andre har posetiv erfaring ned butikken.

Det er vel det som gjør at vi kan få et nyansert bilde av de forskjellige butikkene - Noen har gode, andre har dårlige erfaringer... :-) Hvis alle bare forteller solskinnshistoriene, så er det jo bare kjempeflotte butikker...

Når folk som holder imperator synes en 900-1000 liter er for liten til denne typen fisk, da er ihvertfall ikke en 400 spesielt romslig. :?

Disse fiskene må jo på sikt over i større kar ....men å holde dem i mindre kar til de får vokst litt må vel gå bra ...min emperator er vel ca 3 cm ..og foreløpig har den plenty med svømmeplass i et kar som er 75 cm bredt og 40 dypt og 40 høyt ..men om noen måneder så flytter den over i det store karet ...det samme gjorde jeg med en liten blå palett og en chocolate tang ....

Jeg skulle ønske du ikke kom med slike bastante påstander. Det kan lett forlede de uerfarne.

400 L gir per definisjon ikke nok rom for en Pomacanthus imperator. Dette er fisker som i naturen kan nå 40 cm i lengde. De er avhengige av mye plass for svømming i tillegg til gjemmesteder, for å trives.

Så vidt jeg kan se er 550 L minimum av hva info-sider anbefaler, de fleste anbefaler langt mer, og wetwebmedia anbefaler minimum 800 L når de vokser seg store. I tillegg bør karet også både gi godt med svømme- og gjemmeplasser.

Dette er i tillegg en fisk med stor dødelighet i akvarier. Amatører bør ikke kjøpe seg slike fisker og i hvert fall ikke introdusere dem til et nytt kar da er er spesielt sensitive for ustabile vannverdier.

Jeg er helt enig i at en imperator bør få langt mere svømmeplass, det gjør forsovidt de aller aller fleste fiskene våre, selv etter hva som er anbefalt som både minimum og "greit", men skal man først holde en til dels liten imperator er 400l et greit startpunkt. Når fisken vokser er dette dog for lite, men det skjønner nok de fleste.

Disse fiskene må jo på sikt over i større kar ....men å holde dem i mindre kar til de får vokst litt må vel gå bra ...min emperator er vel ca 3 cm ..og foreløpig har den plenty med svømmeplass i et kar som er 75 cm bredt og 40 dypt og 40 høyt ..men om noen måneder så flytter den over i det store karet ...det samme gjorde jeg med en liten blå palett og en chocolate tang ....

Endelig et svar som faktisk ser litt på realitetene her, og ikke bare hyper opp ting med tall fra liveaquaria o.l.

At en fisk har så og så stort territorium i naturen (som nevnt ovenfor) er temmelig lite relevant. Det som er relevant er hvor stort område som kreves i et akvarie. Svaret på det vil variere med forskjellige akvarier og forskjellige individ. At fisk endrer adferd og tilpasser seg er jo ikke akkurat et ukjent fenomen. Hadde de ikke gjort det ville mye blitt vanskelig. Hvor mange er det f.eks som holder gule kirurger i stimer? Det er jo egentlig en stimfisk. Det går "noen" tonn med laks i merder langs kysten vår, og det er ikke mange liter det har til rådighet per fisk. Alle som spiser oppdrettslaks, aksepterer dette. Enda værre er det kanskje for høner og kyllinger. Hvis man tror "frittgående" betyr at de tusler rundt på et gårdstun er det kanskje tid for en reality check...

Noen som har tatt seg bryet med å spørre om welter har planer om å få seg et større akvarie etterhvert? Det er jo ikke akkurat sånn at fisken blir 40cm om noen uker...

Så tilbake til det tråden handler om: Har ikke erfaring med keisere, men generelt har jeg erfart at fisk ofte trenger noen dager på å venne seg til nye omgivelser når de blir introdusert til et nytt akvarie. Da er mat ofte uinteressant. Hvis du har veldig mye sirkulasjon i akvariet kan det hjelpe å redusere det litt. Ikke alle fisker er vant med så mye sirkulasjon som finnes i enkelte akvarier, med det ser du lett på adferden dens i akvariet. Husk at fisk er vekselvarme, og har nøytral oppdrift så de kan overleve lenge uten mat hvis de ikke er utsatt for stress.

Bare så det er sagt: Forsvarer ikke å kjøpe en slik fisk (spesielt en som er såpass nyankommen) til et relativt nyoppsatt kar, men kjøpt er kjøpt. Da er det bedre å prøve å hjelpe med gode råd, istedet for å fortelle trådstarter hvor feil det er å kjøpe en sånn fisk. Synes det er alt for mange bombastiske kommentarer i denne tråden om hvordan ting må være.

Lykke til med imperatoren.

Edited by TerjeUtne
trykkleif

er veldig enig i mye av det terje sier her! Når det gjelder fisken din: leter den etter mat på steinene? Dvs., går den rundt og titter på ting i akvariet og smaker på litt av det? I tilfelle den gjør det er den interessert i mat, og det er positivt! Hvis ikke er det vanskelig å si... Uansett: lykke til :-)