Jump to content

nitrat

eddi
 Share

Recommended Posts

målte nitraten nå,fyyy den var høy så fargen ble mørkere og mørkere,,mener den var helt oppe i 25 hva gjør jeg,,,,har sett at et par koraller har faktisk gått bort.har bare et juwel kar på 180 literr m masse sirkulasjon og mc 500 skummer,,tar vannbytte 25 liter ca hver tiende dag,,,noen tips,,,,,please:mad:

takk for tipsene glemte og si at vi har nesten ingen nyttedyr igjen,kan det ha mye og si,,,tenkte og kjøpe mere turbosneiler og ca 30 erremittkrepser,,er forttvilet,,,

tror du skal basere deg på noen kraftige og hyppige vannbytter, og minske foringen, hvordan er fosfaten din? 25 i nitrat er nemlig ikke så skadlig for koraller, men tyder på at systemet kan være overbelastet og eller dårlig hvedlikehold

Tror ikke jeg ville gått til innkjøp av mere snegler og 30 eremitter da dette vil gjøre det verre. Amoniakkutslippet i form av eksrementer vil øke ganske mye, og du vil plages mer med høye nitratverdier. Jeg ville heller ha funnet kilden til de høye verdien, f.eks som PaalGisle sier, reduser foring og vær nøye med å vaske filtre. Andre tiltak kan være et refugium med makroalger som fobruker denne nitraten slik at grønnalgene ikke får denne næringen, + Rowa

takker og bukker

juwel rio 180 liter,deltec mc500,ca 5000 liter totalt m sirkulasjon,og en overenning boks inne i karet.

en blue tang

en gul kirurg.

et par klovner-

en comet-

en firefish-

en gul guppy.

en bangai cardinal.

en gremling fisk brun en m små horn(kan ikke navnene så godt.

en ganske stor anemone, men den har synket inn halvparten men den lever men ser ikke pigg ut.

en fin bløtkorall ligner en sopp.

2 finger koraller ser ut som trives.

et par skiveanemone brune.

ca 20 kg stein.

10 eremitter

sjøpølse.

1 turbosnegle.

stor slangestjerne m pigger.

ser at sanden begynner og brunes,og sliter m slimalger,,

blir litt deppa,,har hatt et flott kar og se på men nå er jeg faktiskl litt lei meg,,tenker på en ca 500 liter ,sies at set er lettere og holde stabile vann verdier m et større kar.

dere kan jeg bytte 50 liter vann på en gang,og gjerne gjøre det hver 8 dag i noen uker,,,eller er dette veldig dump...ps, jeg fikke dette karet gratis av en venn,m alt utstyr,,,alt levende og vann har ornet selv,,vært slapp m målinger når alt har sett så fint ut i et år,men nå begynner det....salt innhold er ,026

Min personlige mening er at du har en høy belastning med mange fisker i karet ditt. Flere av dem også som kanskje ikke burde vært i karet ditt da de blir alt for store for en 180 liter.

Jeg ville redusert den biologiske belastningen ved å selge unna noen av de største fiskene og vært nøye med foring. Samtidig ville jeg byttet 50 liter vann hver uke.

Da er jeg ganske sikker på at du ville få stabilisert situasjonen i løpet av noen uker.

Pål

takk får rådet det skal jeg gjøre selger blue tangen det er blitt ganske stor på kort tid,og driter veldig mye,men godt tips til anemona mi,klovnene er ehelt ville er en brungrønn anemone kjøpte det på jh,,kjempefin var den,men nå ser den stakkarslig ut,mare henger der m en åpen munn,men tar til seg mat(reke) lukker munnen,var vel 20 cm i diameter men nå er den halvert,,mye av tentaklene er borte fra midten,.

Hva med vannet du bytter med? Bruker du osmose eller vanlig kranvann? Har du sjekket om dette inneholder nitrat? Hjelper nødvendigvis ikke å bytte, om det nye vannet inneholder nitrat.

Som du allerede har fått tips om, er nok kirurgene litt store fisk for ett slik akvarium, dersom de ikke er veldig små eksemplarer da.