Jump to content

Haimat sin nye 325 liter!!

Haimat
 Share

Recommended Posts

Da prøver jeg igjen med et nytt kar!

Akvarium

- Aqualine 325 liter m/overrenning. Mål: 130 x 50 x 50.

- Sump. Mål: 50 x 49 x 35.

Teknisk utstyr

- Skummer: ATI PowerCone 250.

- UV-filter: De Bary, 11 Watt.

- Biopellets: Deltec FR509, mates med MaxiJet 1200.

- Kull av og til.

- Sirk: 1 x Sunsun (5 000 l/t)

- Sirk: 1 x Seio M1100 (4 400 l/t)

- Retur: Newjet 3000 (3000 l/t)

- Balling+: Grotech TEC III NG.

- Automatisk vannpåfylling: Aqua Medic SP3000.

Belysning

- T5, 8 x 39 watt (6 x 10 000 k + 2 x AM Reef Blue).

Vannverdier

- Målt, og de er greie.

- Levende stein: 40 kg.

- Sand: Aragonite Fiji Pink, 18 kg.

Nyttedyr

- 2 x Lysmata amboinensis

- 1 x Stenopus hispidus

- 1 x Lysmata debelius

- X x Snegler

- 4 x Eremitter

Fisker

- 2 x A. Percula (påstod selgeren, men for meg ser det helt ut som A. Ocellaris)

- 1 x P. hepatus

- 1 x A. Leucosternon

Koraller

- Starburst Polyp (Briareum sp.)

- Hairy Mushroom (Rhodactis indosinensis)

- Pocilipora (Milkia?)

Videre fremdrift: Fisker og koraller!

Edited by Haimat

Var en tur innom Akvariebutiken i Strømstad idag. Patrick (butikkeieren), snakket om at biopellets kunne erstatte nitratfilter, kull og rowaphos. Er dette sant?

M.a.o kan jeg da bare kjøre skummer og biopellets og slippe andre utstyr? Erfaringer?

Biopellets er biologisk tilgjengelig karbon i fast form. De gir både leveområde for bakterier samt karbon-kilde slik at bakteriene kan ta opp mer nitrat og fosfat. Biopelletsene går gradvis i oppløsning og partiklene, som inneholder masse bakterier, vil skummes vekk. Man får dermed en eksport av nitrogen og fosfor fra karet.

Hvorvidt det er like effektiv som nitratfilter og rowaphos skal jeg ikke svare på. Det avhenger av mange faktorer (dimensjon på nitratfilter, type nitratfilter, mengde biopellets, flow gjennom biopellets, effektivitet på skummer, etc). Rent teoretisk vil jeg tro nitratfilter og rowaphos er bedre, men dette avhenger altså helt av hvordan man kjører disse teknikkene rent praktisk.

Biopellets kan nok ikke erstatte kull, da kull fjerner en del forbindelser som bakterier ikke tar opp.

Mer om metoder for å fjerne nitrat: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17424

Da lærte jeg noe nytt idag også. Takker for svar! :D Da blir det nok biopellets i framtida..

LSen har vært i karet i en uke nå, og nitritt og nitrat er ikke målbar. Kan jeg begynne forsiktig med å sette inn noen snegler og eremitter nå? (LSen skal, ifølge kjøperen, være veldig godt innkjørt).

Noen som har noen snegler eller eremitter til overs? :roll:

Hei!

Har skaffet meg en pallett for noen dager siden nå. Allikevel er den svært sky og legger seg alltid på/bak pumpene når vi (mennesker) kommer nær karet. Vil dette forandre seg med tiden? Har jo hørt at denne fisken liker å svømme svært mye, noe jeg langt ifra erfarer.. :?

• 3 weeks later...

En liten oppdatering siden sist! Det har blitt litt mer farger i karet nå. Kalkalgene begynner også å legge seg på LSene.

Men sliter med å få fram fargene på korallene, spesielt dunkelblauen (bildet) sliter jeg veldig med.

Blåfargen begynner å bli mer og mer borte, noe som skyldes næringsrikvann tror jeg. Og polyppene er heller ikke ute, hva kan dette skyldes av?

Edit: Legg merke til den LSen helt til venstre, som ligner på en skilpadde!:D

P1000443.jpg.60ce82f40e4e7ab5337bbc824ee54933.jpg

P1000435.jpg.248fa39a88dc4b9b67e7d3267bd54f05.jpg

Hei!

Jeg sliter for tiden veldig med at mine koraller mister sine flotte farger. Polyppene er ute, så går ut ifra at den vokser og til dels trives. Jeg tilsetter da bare balling, fra korallen.no.

Er det noe mere tilsetninger som burde "hives" oppi karet, i tillegg til denne ballingen?

Og en ting til, er det forskjell på balling? Jeg vet at Tropic Marin har en egen balling tilsetning. Har faktisk hørt at denne er veldig kosentrert, slik at en ikke trenger å tilsette like mye som "vanlig" balling.

Haimat.