Jump to content

Liten skummer test

jnad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter og ha lest i Tunze sin katalog om at det er fordelaktig med kort reaktorør i skummere la jeg ut et spørsmål på forumet om dette var riktig da jeg alltid har hørt det motsatte. Se denne tråden:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17577&highlight=jnad+skummer

Kom på at jeg hadde en liten luftestein skummer liggende med meget kort reaktorrør, og bestemte meg for og teste Tunze sin teori og for og se om det i det hele tatt var mulig og få noe ut av denne lille enkle skummeren som jeg kjøpte for 6,31 USD inklusive luftestein:-)

Vel, jammen drar denne lille rakkeren dritt ut av karet, dette selv om antageligvis luftesteinen heller ikke er av beste kvalitet.

Skummeren har vært i drift siden mandag, her er noen bilder:

Her etter 1 døgn i drift

1_d_gn.jpg

Her etter 2 døgn i drift, litt mer guffe og mørkere i farge:

2_d_gn.jpg

Her sett fra siden:

2d_gn_side.jpg

Her sett fra front i karet:

Fra_front.jpg

Dette sier litt om størrelsen:

St_rrelse.jpg

Skummeren består av et 50 mm rør med skummer kopp.

Lengden på hele skummeren er ca 21 cm.

Lengden på reaktorrøret er ca 13.5 cm

Reaktorrøret stikker ca 10 cm ned i vannet.

Skulle jo tro at en ikke skulle få noe fornuftig ut av denne lille tassen med kort reaktorrør, men det kommer faktisk ganske bra med guffe i koppen.

Har så et par spørsmål:

Er det noen her som fortsatt bruker og har erfaring med luftesteins skummere?

Har dere noe tro på denne lille skummeren?

Hvilket merke luftesteiner gir best luftbobler og hvor får jeg tak på disse?

Litt morsomt at denne virker, kom hjem i postkassa for under 100 lappen med luftestin:-)

Jnad

Morsomt å se at denne skummeren funker bra hos deg også.. Har kjørt den skummeren i 2 års tid, og den er bra til å være så liten å enkel..

ikke meningen å kuppe tråden din, men her er link til mitt nano, med bilder av samme skummer som deg. Og eksakt like mye gørr i koppen etter 1 dag,, ;)

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=7698

Hvor mye luft kjører di inn der?

Lykke til videre!

Morsomt å se at denne skummeren funker bra hos deg også.. Har kjørt den skummeren i 2 års tid, og den er bra til å være så liten å enkel..

ikke meningen å kuppe tråden din, men her er link til mitt nano, med bilder av samme skummer som deg. Og eksakt like mye gørr i koppen etter 1 dag,, ;)

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=7698

Hvor mye luft kjører di inn der?

Lykke til videre!

Hei!

Jeg bruker en Tetratec APS 150 , den yter 150 l/t. Men jeg har strupet den ned så jeg vet egentlig ikke hvor mye luft den kjører til skummeren.

Jnad

oppdatering

Hei!

Skummeren fortsetter og produsere guffe i skummerkoppen:-)

Mulig jeg tar feil, men synes jeg kan se litt forskell på korallene både på godt og vondt. SPS ser litt bedre ut, mens f eks Euphyllia ser litt mer sammentrukket ut, kan tydelig se at den er litt mer fast i fisken, men den ser ikke ut til og mistrives. Dette bør jo ikke ha noe med skummeren og gjøre, men det kan jo være helt andre bakenforliggende årsaker til at jeg synes og se endring på korallene.

Er det noen av vannverdiene som dere vet kan forandre seg ved og ta i bruk en skummer i et kar som har fungert bra uten?? Tenker da på kalsium, magnesium, ph eller andre sporstoffer/parametere.

Har surfet litt rundt på nettet, og det er jammen ikke mange luftesteins skummere i bruk lenger, av de kjente produsentene er det vel stort sett bare Aqua Medic som fortsatt produserer slike skummere. Litt rart egentlig for de funker jo, er sikkert ikke like effektive som andre motordrevene skummere, men de er jo svært enkle og plassere i karet hvis en ikke har sump og skal ha skummeren rett i hovedkaret. Disse skummerne tar jo utrolig liten plass, aberet er jo kansje at man må ha en bra luftpumpe. Min er veldig stillegående, men vet at mange luftpumper har en tendens til og støye. Men de kan jo enkelt f eks plasseres i et annet rom, skummeren i seg selv er jo lydløs.

Ingen fler her på forumet som fortsatt bruker luftestein skummer?

Jnad

Guest Dvergkeiser

det spørs jo selvsagt hvor mye luft man greier å kjøre gjenom en luftesteins-skummer , og skumme gjør de jo , men like effektive som moderne motorskummere er de nok generellt ikke.

en hang on skummer f.eks. tar ikke plass i karet i det hele tatt , og behøver heller ingen sump :-)

Ellers er det spesiellt calium som havner i skummerkoppen , så der kan hende må du nok fylle opå litt mere om du kjører med skummer enn om du kjører uten.

mvh

thomas

det spørs jo selvsagt hvor mye luft man greier å kjøre gjenom en luftesteins-skummer , og skumme gjør de jo , men like effektive som moderne motorskummere er de nok generellt ikke.

en hang on skummer f.eks. tar ikke plass i karet i det hele tatt , og behøver heller ingen sump :-)

Ellers er det spesiellt calium som havner i skummerkoppen , så der kan hende må du nok fylle opå litt mere om du kjører med skummer enn om du kjører uten.

mvh

thomas

Hei!

Takk for svar, regner med at denne enkle skummeren ikke kan måles opp mot moderne motordrevne skummere, bare prøver litt for morro skyld. Var litt nyskjerrig på Tunze sin teori om kort reaktor rør, og denne jeg prøver nå er jo ikke akkurat lang.:-)

Jnad

skummer

Hei!

Er jo helt umulig og vite hvor mye vann som går gjennom denne skummeren, men det jeg ser er at nesten umiddelbart etter at jeg f eks har sluppet litt frossenfor opp i karet så synker nivået i skummeren og skum produksjonen stopper opp en liten stund for så og ta seg opp igjen etter en liten tid.

Sikkert helt umulig og anslå vannmengde, men dette betyr vel vertfall at det går noe vann ut og inn av denne skummeren i løpet av en time.

Hvis jeg husker riktig så leste jeg ett eller annet sted at optimal vannmengde gjennom en skummer er ca karet sitt volum 2 ganger i døgnet. Tror denne teksten da baserte seg på at dette var idiell vannmengde med tanke på at det heller ikke var bra og overskumme et kar da en vill fjerne for mye av de nyttige stoffene i vannet.

Stemmer dette eller?? I så fall så kansje denne lille skummeren drar passende vannmengde for min lille 63 liter.

Jnad

Edited by jnad

Hei!

Er det noen her med erfaring fra skummerens verden som kan fortelle meg hva slags resultat en er ute etter i skummer koppen, er f eks fargen på guffa i koppen på bildene først i denne tråden et godt resultat? Eller skal den være enda mørkere? Det ser ut som at det er vanskelig og få til tørr skumming med denne skummeren, den ser ut til og skumme vått samme hvor mye jeg struper ned luften.

Ett spørsmål til: Jeg har kuttet til en halvliter flaske som nå passer slik at jeg kan tre den utenpå denne skummeren slik at jeg får et mye større reaktor rør. Hadde tenkt og prøve med større reaktor for og se om dette vil gi et annet resultat. Når jeg har på denne flasken så må den tres ca1,5 cm inn på skummerens reaktor rør fra bunnen av, dette fører til at det der i overgangen samles større bobbler (fordi flasken er tredd utenpå reaktor røret til skummeren) som i en jevn strøm går videre oppover mot skummerkoppen.

Vil noen slike store bobbler ødelegge for skum produksjonen på noen måte?

Jnad

Edited by jnad

Hei!

Driver da som vanlig og tester ut ting som andre akvarister har testet ut for ca 100 år siden :-) Vet ikke hva som feiler meg, men har en slags trang til og finne ut av ting og tang selv:-) Får prøve og se det som en positiv egenskap:D

Uansett:

Tengte jeg skulle teste Tunze sin teori om korte og lange reaktor rør og har nå fått tak på et 50mm transparangt rør som jeg kan bytte ut med det eksisterende slik at jeg kan få så langt reaktor rør som luftpumpen min klarer og forsyne.

Noen som har forslag på hvordan jeg kan finne ut hva som er max lengde på reaktor røret med den luftpumpen jeg har? Er det bare og bruke det nye røret i hele sin lengde, starte opp pumpen og se hvor langt opp den klarer og presse skummet og kappe røret der??

Her er et bilde av hva skummeren produserer med kort reaktor rør i løpet av en 3-4 dager, fargen har nå blitt litt mørkere, nærmere grønn (farge gejengivelsen i bildet lyver litt):

24_10_10_001.jpg

Blir morro og prøve med lenger reaktor.

Jnad

Edited by jnad

Skummer mod

Hei!

Ja da har jeg provisorisk montert skummeren (se bildet)med langt rør i akvariet for og kjøre den litt og se hvor jeg kan kappe røret i forhold til min luftpumpe. Det ser ut som at det vil passe perfekt og kappe røret slik at skummer koppen kommer akkurat bak lys armaturen. Kommer til og la den boble og gå et par dager før jeg kapper røret slik at jeg ser hvilket nivå bobblene tilslutt vil havne på.

Kommer til og lime fast det lille festet/klipset som jeg har festet skummeren med strips til slik at stripsene blir borte etterhvert. Kommer nok også til og lime/silikonere skummerkoppen til reaktor røret da det var litt dårlig passning mellom rektor rør og skummer kopp. Tror det likevel blir enkelt og rengjøre skummeren da det bare er og dra skummeren rett opp av karet og bruke børste for og rengjøre både skummer kopp og reaktor rør på likt.

Har et par spørsmål:

1. Hva er best og lime et plast klips til reaktor røret med, røret er av akryl. Og kansje jeg kan bruke det samme til og tette 100% overgangen mellom reaktror rør/skummer kopp?
  2. Har sett noen skummere som ser ut til og ha et rett reaktor rør som går helt opp i skummeren (ingen insnevring i skummerkoppen). Er dette i så fall bedre enn og bruke den skummer koppen på bildet med innsnevring?? Ikke vanskelig og lage en kopp og tre ned på reaktor røret?
  3. Hvordan kan jeg forsikre meg om at det sirkulerer vann ut og inn av skummeren, bør jeg dra luftesteinen så langt ned slik at det innimellom går bobbler ut av bunn på skummeren??

26_10_10_skummer.jpg

Jnad

Edited by jnad

Tror jeg ville limt fast koppen med Tangit pvc lim om skummeren er lagd av pvc. Du skal jo ikke ha det fra hverandre igjen, så hvorfor ikke:-)

Hei!

Takk, regner med at dette limet ikke avgir noen form for skadelige stoffer til karet?

Har også en tube med noe som heter Casco Marin & Teknik liggende. Er dette noe jeg kan bruke i saltvann uten og være redd for at det gjør noen skade? Står til og med at den herder under vann.

Jnad

Skummer oppdatering

Hei!

Nå etter 24 timer har faktisk skummet nesten klart og nå skummer koppen uten at jeg har kuttet skummeren (se bilde). Vet ikke om nivået i skummeren vil stige yttligere, nivået varierer nå litt opp og ned med ca 1 cm variasjon og bobblene er ganske store på toppen.

Har uansett tenkt til og kappe skummeren slik at skummerkoppen blir gjemt bak armaturen, ser jo ut som rene Eifel tårnet i stua (kona ikke blid):-). Men det hadde jo vært litt interesangt og ventet litt for og se om den vil skumme med full lengde, hva tror dere? Og hvordan blir dette i forhold til tørr eller våtskumming?? Må kansje bare prøve og se.

Skummerens mål:

Total lengde: 52 cm

Reaktor rør lengde: 45 cm

Reaktor rør utvendig dia: 50mm

Reaktor rør innvendig dia: 46mm

Reaktor rør i vann: 28 cm

Reaktor rør over vann: 17 cm

Luftpumpe: 150 l/t

Her er nå skummeren 24 timer etter oppstart:

27_10_10_skummer_002.jpg

27_10_10_skummer_001.jpg

Blir spennende og se om denne vil være mer effektiv enn med det korte reaktor røret, det er i vertfall vesentlig mer bobbler og skumm, kontaktid er jo også betydelig lengre.

Jnad

Neida, alt av pvc rør i saltvannskar limes med Tangit og er HELT sikkert å bruke:) Den casco greia ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke.

Hei!

Takk, regner med at dette limet ikke avgir noen form for skadelige stoffer til karet?

Har også en tube med noe som heter Casco Marin & Teknik liggende. Er dette noe jeg kan bruke i saltvann uten og være redd for at det gjør noen skade? Står til og med at den herder under vann.

Jnad

Jeg synes boblene blir store/degenererer litt for høyt i røret, noe som minsker effekten.

Jeg har tatt meg den frihet til å tegne litt på bildet ditt.

Jeg ville prøvd å beholde den boblestørrelsen du ser mellom rosa og rød strek helt opp i "nakken" på skummeren.

Skum.jpg

Hei!

Takk, trenger noen gode råd. Kommer til og kutte skummeren med 7 cm i morgen, det ser ut til og være i tråd med ditt forslag samt at skummer koppen blir gjemt bak lys armaturen:-)

Ser at i løpet av kvelden så har bobblene i toppen blitt litt mindre i størrelse, men nivået i røret er det samme. Har et par ganger sett at det har gulpet over en god del skum/bobbler fra reaktor røret og over i skummer koppen. Hver gang etter dette har nivået i skummeren vært lavt og med masse skum på toppen. Etter en stund så er tilstanden tilbake som på bildet.

Kutter skummeren i morgen så får jeg se hvordan det går da.

Jnad

Jeg synes boblene blir store/degenererer litt for høyt i røret, noe som minsker effekten.

Jeg har tatt meg den frihet til å tegne litt på bildet ditt.

Jeg ville prøvd å beholde den boblestørrelsen du ser mellom rosa og rød strek helt opp i "nakken" på skummeren.

Skum.jpg

Hei!

Kom hjem fra jobb i dag, klar til og kutte reaktor røret, men ser nå at bobblene i toppen av skummeren nå har godt over til og bli mer skum aktig og skyves saaakte opp i toppen av skummer koppen (se bildet).

Det gule vannet i skummer koppen er kun et resultat fra litt oppgulp i går kveld. Ser nå ut som at ting har endret seg litt og at det produseres ett eller annet slags skum, men at det går svært sakte inn i skumer koppen.

Har jo ikke noe erfaring fra skummere, så jeg må spørre: bør jeg fortsatt kutte litt ned på skummerens lengde? eller? Virker som at den sliter litt med lengden da skummet ofte kolappser og antageligvis bør kortes inn, men blir litt usikker så jeg spør før jeg tar frem saga:-)

28_10_10_skummer_001.jpg

Jnad

Jeg mener nå at det blir størst effekt om du klarer å treffe det punktet hvor boblene går fra mikroskopiske til store.

Men ting er ikke statisk i en skummer og i et akvarium , så jeg ville beregnet mulighetene for litt justering- f.eks. muligheten til å kunne flytte luftesteinen opp/ned i røret. Så ikke kutt for mye!

Å kunne se hva en skummer produserer er ikke så enkelt, er det mye avfallstoffer i akvariet vil selv den mest elendige skummer produsere (mye)guffe.

Når belastningen synker vil også skummerens effekt synke.

Høres rart ut, men har man masse "dritt" tar en dårlig skummer ut la oss si 60%, de siste 40 forblir i akvariet.

En god skummer tar derimot ut la oss si 80%.

Slik at 20 % forblir i akvariet.

Forskjellen på en restverdi på 20 og 40% er stor.

Hvor mye din tar ut er litt vanskelig å gjette på.

Er mye tipping og gjetting når det gjelder skummere, særlig de man lager selv.

Jeg mener nå at det blir størst effekt om du klarer å treffe det punktet hvor boblene går fra mikroskopiske til store.

Men ting er ikke statisk i en skummer og i et akvarium , så jeg ville beregnet mulighetene for litt justering- f.eks. muligheten til å kunne flytte luftesteinen opp/ned i røret. Så ikke kutt for mye!

Å kunne se hva en skummer produserer er ikke så enkelt, er det mye avfallstoffer i akvariet vil selv den mest elendige skummer produsere (mye)guffe.

Høres rart ut, men har man masse "dritt" tar en dårlig skummer ut la oss si 60%, de siste 40 forblir i akvariet.

Hei og takk for svar!

Godt med noen gode råd på veien da jeg ikke har peiling på dette selv.

Da jeg ikke vet hva som skjer med de forskjellige parametrene i skummeren når røret kortes inn så kommer jeg til og gjøre som du forslår, ikke kutte for mye. Bedre og prøve litt først og heller kutte flere ganger, hvem vet hva som skjer når røret kuttes, kansje nivået der micro bobblene ligger nå også endres så jeg kommer til og ta litt av gangen.

Det jeg kan se av nivå endringer fra i går i tillegg til at det produseres skum er:

Nivået der hvor micro bobbler går over til større bobbler (som du merket av på bildet) har nå sunket. I går lå dette nivået omtrent akkurat i underkant av lys armaturen (underkant fra lysarmatur til topp på akvariet = ca 6,5 cm) , i dag har dette sunket ned til ca 3 cm fra topp på akvariet, altså ned til midt mellom armatur og akvariet.

Kommer til og kutte røret med ca 7 cm i morgen, nakken på skummeren kommer da til og være plassert akkurat der det i dag er et skille mellom jevn oppadgående strøm av bobbler til det nesten stillestående skummet som sakte presses oppover mot skummer koppen.

Takk for hjelpen

Jnad

Hei!

Kan tillegge at det ofte sendes skum opp i den kone delen av skummer koppen som vider går ut gjennom tuten og opp i lokket. Dette skummet brer seg ut mellom lokket og skummer toppen, men faktisk så ser det ut som at det bare ligger der en stund for så og trekke seg tilbake i skummeren igjen istedet for og gå ned i skummer koppen?

Jnad

Hei!

Kuttet ned på lengden til skummeren slik at nakken nå står ca 4-5 cm over punktet du viste mellom micro bobbler og litt større bobbler. Tenkte det var best og kutte litt om gangen, men jeg ser nå at jeg antageligvis kommer til og havne der hvor du anviste på tegningen, du hadde nok helt rett:-).

Men jeg lurer litt på dette med tørr skumming og våt skumming: Det punktet du anviste, vil det gi sånn midt på treet skumming? Tørr? Våt??

Ser at slik skummeren står nå så er det svært lite produksjon, nesten mindre enn før jeg kutte den. Før jeg kuttet skummeren så gikk det klumper/plugger med skum med fart langt nedenifra og opp og over i koppen. Nå så står det mer stille, og det som blir i koppen er litt grønnt av farge og det er materie som har størknet på der hvor det renner ned i koppen. Regner med at hvis jeg kutter skummeren mer så får jeg også våtere skumming.

Jnad

Hei!

Vil det kansje være bedre med en kraftigere luftpumpe enn og kappe skummeren yttligere? Vil jeg kunne løfte nivået i skummeren med sterkere pumpe?

Bruker nå en Tetratec 150

Ser at Webzoo har luftpumper som heter Schego, er dette stillegående bra pumper?

Jnad

Hei!

Vil det kansje være bedre med en kraftigere luftpumpe enn og kappe skummeren yttligere? Vil jeg kunne løfte nivået i skummeren med sterkere pumpe?

Bruker nå en Tetratec 150

Ser at Webzoo har luftpumper som heter Schego, er dette stillegående bra pumper?

Jnad

Schego er knallbra:) La ikke merke til noe during på den jeg hadde.

Dette er en av de beste luftpumpene jeg har prøvd. Mye lavere lyd fra dem, og de ser ut til å vare mye lengre enn tetras i alle fall. Det er ikke mye positivt å si om dem som jeg kommer på.

Om du først skal bestille varer fra webzoo ville jeg tatt med noen slike luftesteiner/treblokker i samme slengen. De varer ikkke så lenge, og det kan jo være greit å ha noen forskjellige størrelser å leke seg med?