Jump to content

Uklart vann!

trine
 Share

Recommended Posts

Hei! :D

Har et 350 liter hjørne akvarie, med en (reef octopus) hang-on-skummer, 2 (Koralia) sirkulasjonspumper, og et lysarmatur, aquamedic ocean light med T5 og hallogen. ;-) Ligger i tillegg ett kullfilter løst i skummeren.

For øyelikket har jeg koralsand og 20kg levende stein.

Her bor det en klovnefisk, en goby, noe eremittkreps og noen snegler.

Akvariet ar vært oppe og gått siden juli i år. :mrgreen:

Vannverdier:

-pH = 8,5

-Nitritt = 0,0

-Nitrat = 0,0

-KH = 8,0

-CA = 540,0

-Salt = 1,026

-Temp = 26

Akvariet ble startet opp med springvann, men bruker nå RO vann under vannbytte. :rolleyes:

Problemet er at vannet er knall gult. Det er ikke mulig å se lenger inn i akvariet en kanskje 1,1 mm. For å se fiskene må de svømme helt opp i ruten. :roll:

Takk for svar!

-Trine

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei! :D

Har et 350 liter hjørne akvarie, med en (reef octopus) hang-on-skummer, 2 (Koralia) sirkulasjonspumper, og et lysarmatur, aquamedic ocean light med T5 og hallogen. ;-) Ligger i tillegg ett kullfilter løst i skummeren.

For øyelikket har jeg koralsand og 20kg levende stein.

Her bor det en klovnefisk, en goby, noe eremittkreps og noen snegler.

Akvariet ar vært oppe og gått siden juli i år. :mrgreen:

Vannverdier:

-pH = 8,5

-Nitritt = 0,0

-Nitrat = 0,0

-KH = 8,0

-CA = 540,0

-Salt = 1,026

-Temp = 26

Akvariet ble startet opp med springvann, men bruker nå destilert vann under vannbytte. :rolleyes:

Problemet er at vannet er knall gult/grønt. Det er ikke mulig å se lenger inn i akvariet en kanskje 1,1 mm. For å se fiskene må de svømme helt opp i ruten. :roll:

Takk for svar!

-Trine

kalsiumen er vel ekstremt høyt, kan jo være utfelling?

Guest Dvergkeiser

-CA = 540,0

Akvariet ble startet opp med springvann, men bruker nå destilert vann under vannbytte. :rolleyes:

Problemet er at vannet er knall gult/grønt. Det er ikke mulig å se lenger inn i akvariet en kanskje 1,1 mm. For å se fiskene må de svømme helt opp i ruten. :roll:

Har du fyllt på fordampet akvarievann med springvann lenge ? I såfall kan den høye calciumverdien komme av kalk i dette.

Det kan og være en målefeil , er du sikkert å ha målt rett ?

Grønnfargen i vannet tyder på phytoplankton , som ikke har blitt spist av dyreplankton , koraller ell.annet.

Her hjelper UV-lys.

mvh

Thomas

Guest Dvergkeiser

osmosefilter fjerner kalk ja.

Du kanjo bytte vann (da helst med et salt som ikke har så høyt kalkinnhold), men etterhvert vil jo caliumverdien synke av seg selv.

Utfelling er jo en mekanisme som fjerner det største overskuddet også.

Hvis du har lav kh verdi , kan du tilføre buffer , som også vil senke calcium verdien.

mvh

Thomas

Guest Dvergkeiser

Om vannet har vært like gul (og ikke grønnt til å begynne med heller ?) tviler jeg på at det er alger.

Er det alger , er vannet grumset , er det klart ,men farget ,noe annet ,da bør du bruke kull.

mvh

Thomas

vannet blir vel ikke gult med kalkutfelling??

da skal jo vannet bli hvitgrumsete,.tåkeaktig og hvitt,.

om det er pissegult, kan det tyde på andre ting, som grums og forurensning som avgir farge, dårlig skumming, dårlig filtrering,mangel på kull,. feks,.

ville prøvd en kullfiltrering først å sett om det endra på gulfargen,.

Muligens kjøpt meg et tilstrekklig bøttefilter om det ikke allrede finnes,...

men så over til kalsiumverdiene dine,. de er nok litt skyhøye,. men skulle vel ikke få utfelling på den verdien der.

det er vanlig at man får noe høye kalsiumverdier, i begynnelsen av oppstarts perioden når allt er noen lunde nytt, og man ikke har så mye som forbruker kalsium, koraller etc,.. men de synker ofte med tiden og da må man tilsette kalsium.

Saltet innholder ofte også ganske høyt inhold på kalsium,.

dessuten er det kalk i spring vannet, så blir også verdiene på saltvannet påvirket av det..

både, korallgrusen , LS, og alt annet av kalk, døde sjell,og lignende, avgir Kalk til vannet(calcium= kalk)

så en god PH /kh buffer er vel også aktuelt her etter hvert..

Takk for svar,har nok lest alle linkene forut. Har vært på kanten til sammenbrudd,men har ikke lyst å gi opp. Bor i Bergen ja, så det er nok årsaken til kalken. Vannet er både knall gult og grumset,derfor tror jeg det må være flere ting. Har kull liggende løst. Kanskje jeg skulle bruke flaskemetode? Er det mulig å bruke bøttefilter i saltvann? :)

ja , bøtte filter er bra det :) har selv et bøttefilter, Største Eheimen som jeg kunne oppdrive,.

fylt med seachem Matrix for øyeblikket--

http://reefshop.mystore.no/index.php/cPath/130_223

bruk gjerne kullfilterpads i tillegg i bøtta,.

ofte når vannet blir pissegult er det en opphoping av diverse grums og uhumskheter.

så prøv med å filtrere med kull pads , og et skikklig bøttefilter, samt noen delvannbytter så tror jeg ting ordner seg etterhvert..

Siden vannet er kraftig gult vil jeg tippe på at det er for mye eggehvitestoffer eller organiske forbindelser i vannet ditt i tillegg til en evt. kalkutfelling. Hvis du får en hinne på toppen om du skrur av sirkulasjonspumper som blåser mot overflaten, tyder det på at skummeren din er underdimensjonert eller ikke riktig innstilit. Uansett så vil store vannbytter med RO vann og syntetisk salt gjøre susen. For sikkerhets skyld kan du jo måle fosfatnivået også. Hva slags skummer har du?

• 2 weeks later...

Ehhm... altså.- har du brunt vann enda??

da mistenker jeg noe for å misfarge vannet ditt,. er ikke normalt at vannet er gult etter filtrering,untatt om det er noe som lekker farge ,slik røtter gjør i ferskvann,.

men har du prøvd å skifte vannet ditt ??? og så filtrer med seachem Matrix,. da tenker jeg at du vil kunne se forskjell??

uansett noe er det som gjør at vannet dit blir gult/brunt misfarget,. du har ikke noe som kan avgi farge? har du noe røtter oppi der??

må bare spørre.- kan du ta bilde av karet ditt å legge ut? eller evt maile,. dette er jeg nyskjerrig på å finne ut av,.

mystisk