Jump to content

Holder det med vanngjennomstrømning og filter?

Vulgata
 Share

Recommended Posts

Kan jeg kjøre et 58 liter med bare pumper, filter og varmekolbe (som et ferskvannsakvarie)? Ser rundt på nettet at veldig mange velger å kjøre uten skummer.

Kan jeg starte med sand, LS og et par reker med dette oppsettet?

Impulskjøpte et ORCA TL-450. Av navnet så virker det som et 45 liter, men ser det står omtalt som 58 liter. Samma det.

Alt lå i deler og jeg har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal "gripe ann" dette.

Nå er det iallefall rengjort det og kjørt det med vann et par dager. Kommer til å plassere på riktig plass og fylle nytt vann i dag. Det følger med skummer og noe UVlys, tror jeg. Vet desverre ikke hvordan jeg skal sjekke om dette utstyret virker.

Takk for alle tips

Det går fint å kjøre uten skummer i et så lite kar, hvis du bytter vann regelmessig. Kan også bruke enkle filtreringssystemer for ferskvann, hvis du har det/det følger med.

Sikkert lurt å begynne med vann, sand og LS - ta noen målinger etter hvert og sett inn rekene når ting har stabilisert seg.

Lykke til med oppstarten!! :D

Oisann, trodde det var en evighetsprosess å få dette i gang :D

Da får vi prøve å finne ut hvor man får kjøpt noe LS og litt sand å ha i bunn her på sørlandet. Vet han har et kar stående på Vågsbygd senter, men tingene er til salgs vet jeg ikke.

Får vel leite litt etter info om sand og LS her inne :confused:

Takker for svar.

Ikke lett å komme i gang her nede nei :rolleyes:

Hadde egentlig planer om å starte med en "full size" tank, men endte opp med et par ferskvannskar og dette prøveprosjektet.

Hvordan er det med transport av varer til denne hobbyen? Går det greit å bestille og hente fisk, koraller etc. med bil fra Stavanger uten å ha noe spesielt utstyr?

Det aller meste levende jeg har er hentet av meg selv (Roar sendte meg vel noe LS med buss en vakker sommerdag en gang i tiden) Jeg har bare hatt problemer med transport av dyr en gang - Har du/får du isoporkasse når du kjøper noe, og setter den i forsetet med varmeapparatet på fullt, så går det meste bra. Jeg har hentet levende i både øst og vest....