Jump to content

Sjøvann og nesesepray

BigBlue
 Share

Recommended Posts

Hei, noen i helsebransjen her?

Jeg må bruke saltvannsspray en periode og en liten flaske med nesespray på 20 ml koster ca. 80,-. De skryter at det som er i flasken er naturlig sjøvann (sterilt).

Det blir mye penger i lengden når man må kjøpe en ny hver tredje/fjerde dag-

Har funnet ut at de små flaskene går det an å åpne og å gjenbruke.

Spørsmålet er om saltvannet som er i våre kar er rent nok til å bruke som nesespray, eller om sjøvann er alternativet? 8-)

Mengden salt (NaCl), i sjøvann er ca 3 ganger så mye som det som er naturlig saltkonsentrasjon i kroppen. Fysiologisk, isotont, isoosmolært saltvann som brukes til infusjoner inneholder 9mg NaCl pr ml vann, mens sjøvann inneholder ca 30mg/ml.

Dette innebærer at sjøvannet blir hyperosmolært, og når det sprøytes opp i de oppsvellede slimhinnene i nesen vil det trekke vann ut av vevet som avsvelles og lette luftpassasjen. I tillegg vil slimet (snørret) tynnes og lettere dreneres bort til svelget, eller ned i barten på overleppa ;-)

Saltvann vil ha en kortere virkningstid enn medisinske nesesprayer som Otrivin ol., men fører heller ikke til tilvenning/avhengighet på samme måte som de medisinske.

Hvis du skal blande noe selv ville jeg altså bare nøyet med med kokt springvann/ RO-vann og vanlig koksalt i riktig blandingsforhold. Dropp for all del akvarievannet/sjøvann som er fult av dritt, parasitter, bakterier, virus ol.

God bedring.

Jeg skyller gjennom snuten hver dag. Jer bruker ikke spray, men en sånn flaske med drikketut. Da bruker jeg varmtvann fra springen og løser opp passe mengde salt, så tar jeg i kaldt vann til det blir passe temperatur.

Jeg har snakket med ØNHspesialist om dette, både med renset sjøvann og destilert vann, og hann sa at noen rensing er helt unødvendig.

Som Torleif skriver så er ublandet sjøvann ubehagelig sterkt.

Lykke til, og god bedring.

Takk for bra svar :)

Men du anbefaler heller ikke kokt sjøvann? vil man ikke bli kvitt bakterier og virus?

Tenkte i forhold til at flere produsenter skryter av at de bruker rent sjøvann i sine sprayflasker :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du koker vannet dreper du sikker microbene, men biomassen blir igjen. Det gjør kanskje ikke skade i seg selv, men slimhinnene er betent i utgangspunktet så hvorfor utsette dem for ytterligere belastning, tenker jeg.

Hvis vannet filtreres er det en annen sak.

Det kan være at de andre saltene utenom NaCl i sjøvann har en magisk virkning, men kan også være litt "gimick".

Flaskevann fra VOSS skal visst også være flott ;-)

Hvis du koker vannet dreper du sikker microbene, men biomassen blir igjen.

Ja, så og si alt av marine bakterier vil dø og virus ødelegges ved koking.

Jeg er enig med thorleif, jeg ser ingen grunn til å bruke kokt sjøvann, eller sjøvann i det hele tatt. Vanlig koksalt blandet i springvann vil gjøre nytten.

Akvarievann hadde jeg i hvert fall aldri brukt.

Ja dette kan du også bruke i spray, det har jeg gjort med godt resultat. Jeg tror du kan prøve med en spiseskje i en liter vann. Du justerer oppskriften etter hva som er behagelig for deg.

Hvor mange ganger jeg skyller kommer an på dagsformen, men minimum en gang før jeg legger meg, og når jeg står opp.

Mvh Roar

Apoteket er stedet, ikke karet.

Hei, har vært alergiker stort sett hele livet og avhengig av saltvannsskylling.

Det billigste er å Lage en saltvannsblanding selv og er bruke er såkalt horn. Du finner sikker oppskriften på nettet. Jeg fikser ikke det, jeg kjøper skylleveske på apoteket; Nacl 0,9% i liter flasker. Koster ca. Kr. 20 pr liter. Jeg bruker an vanlig sprøyte (Utenlandstjenesten sprøytespiss) 20 - 30 ml for skylling

Hei, har vært alergiker stort sett hele livet og avhengig av saltvannsskylling.

Det billigste er å Lage en saltvannsblanding selv og er bruke er såkalt horn. Du finner sikker oppskriften på nettet. Jeg fikser ikke det, jeg kjøper skylleveske på apoteket; Nacl 0,9% i liter flasker. Koster ca. Kr. 20 pr liter. Jeg bruker an vanlig sprøyte (Utenlandstjenesten sprøytespiss) 20 - 30 ml for skylling

Det er det samme jeg bruker bare at jeg kaller det for neseskyller.