Jump to content

Overrenning rett i skummer?

Pelskebab
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv kjørt avrenninga direkte i skummeren 1 år nå,og gikk over til og mate den med en egen pumpe...definitivt best og mate den med egen pumpe,da skummern har konstant jevn og stabil vannmengde\intern strømning,som på sikt gir en mye bedre skumming....Det er ivertfall min erfaring;-)

Jeg kjører overrenns vannet rett i skummeren,med en T kopling for å kjøre vannet rett i sump. slik at skummeren kan kobles helt fra ved rengjøring ol.

ulempen jeg har hatt med dette er når fisk har kommet seg inn i avrenninga, så havner di desverre i en sikker død :(. og fare for tetting av skummeren.

Jeg kjører overrenns vannet rett i skummeren,med en T kopling for å kjøre vannet rett i sump. slik at skummeren kan kobles helt fra ved rengjøring ol.

ulempen jeg har hatt med dette er når fisk har kommet seg inn i avrenninga, så havner di desverre i en sikker død :(. og fare for tetting av skummeren.

Jeg har hatt fisk i overavrenninga mange ganger, men hos meg er det en sylindrisk sil ca 50 cm høy. Så fisken kan ikke komme i skummeren hos meg. Til glede for både fiskene og meg :rolleyes:

Mvh Roar

Jeg har hatt fisk i overavrenninga mange ganger, men hos meg er det en sylindrisk sil ca 50 cm høy. Så fisken kan ikke komme i skummeren hos meg. Til glede for både fiskene og meg :rolleyes:

Mvh Roar

Hadde en "sil" på pvc røret en stund, men ble plaget av at denne tettet seg av tråalger. nå har jeg mest stor fisk,som ikke kommer seg inn i røret ;-)

Hadde en "sil" på pvc røret en stund, men ble plaget av at denne tettet seg av tråalger. nå har jeg mest stor fisk,som ikke kommer seg inn i røret ;-)

Det er ikke det jeg mener. Den jeg har er sil hele veien, så dersom den blir tett av alger, så kommer det bare opp til bypassen så renner vannet ned der, og da hører jeg at det er noe galt.

Mvh Roar

Det er ikke det jeg mener. Den jeg har er sil hele veien, så dersom den blir tett av alger, så kommer det bare opp til bypassen så renner vannet ned der, og da hører jeg at det er noe galt.

Mvh Roar

Ja....

Hvis du er hjemme.

Hadde enormt mye snegler i sumpen min - og de kom fra hovedkaret - så hvis ikke avrenninga hadde gått i sumpen - hadde sneglene gått i skummeren......

Jeg valgte som tidligere å kjøre separat pumpe til skummeren, og avrenning til sump, på oppsettet til det nye karet.

Det er ikke noe katastrofe dersom jeg ikke er hjemme. Det er bare at skummeren ikke får noe å skumme.

Mvh Roar

Er ikke "di hulde viv" fra "langtvekkistan" da ? Får du ikke bli med på ferien ?

Greit hvis du bare er borte noen timer - men en uke da ?

Har kjørt overrenning rett i skummer før, men skal sette opp nytt kar nå, og har derfor ingenting annet å sammenlikne med. Det fungerte greit, men fikk aldri skummeren til å skumme optimalt. Hva er en bypass? :roll:

"By pass" en sikkehets-vei/reserve rør som kjører "By pass", altså utenom skummeren og rett i sumpen.

Er ikke "di hulde viv" fra "langtvekkistan" da ? Får du ikke bli med på ferien ?

Greit hvis du bare er borte noen timer - men en uke da ?

Joda, men jeg har gode venner som aldri lar karet være uten tilsyn så lenge som en uke. Dersom by passen også går tett så kommer vannet bare litt høyere på silen, og da tar vannet veien om skummeren igjen.

...og jo det hender at jeg er borte en god stund :-)

Mvh Roar