Jump to content

Returpumpe plassert på land :)

kent
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal bruke en New jet 1700 som retur pumpe fra sumpen. Denne kan stå tørt.

Vurderer å lage en hylle den står på over vann (fortsatt i sumpen) med et rør under vannflata. Hvordan fungerer dette med tanke på lyd og varme avgivning til vannet?

Tenker at det vil gjøre det utvendige vedlikeholdet av pumpa enklere, men ser likevel ikke mange som lar den stå utenfor vannet. Noen spesiell grunn til dette?

Kent

Tror ikke disse pumpene kan suge opp vann når den er fylt med luft (tror det heter self priming på utenlandsk), så du vil nok aldri få pumpa til å starte å pumpe vann. HVis du derimot sørger for at det alltid er vann i rørsystemet så kan det nok virke. Men jeg hadde ikke satset på en slik løsning.

Det finnes 'self priming' pumper, men tror ikke jeg har sett dette i saltvannshobbyen.

I stedet for hylle, så kan du vel lage en kasse med gjennomføring som går ned i vannet. Holder du alltid vannet over innsuget, så burde det kunne gå bra.

Jeg er ikke sikker på hvorfor du vil dette, men det er kanskje fordi du ikke vil ha varmen fra pumpen i vannet?

Mvh Roar

Pumpene suger ikke vann og må ha vann i systemet hele tiden.

Du kan borre et hull i sideglasset i sumpen - sett på tankgjennomføring - da står pumpa tørt.

Kan vel gi enklere vedlikhold -avhengi av hvordan "alt" er innredet ved sumpen - og vil selvfølgelig ikke gi varme direke i vannet, (men vil jo varme opp lufta rundt sumpen).

Pumpene suger ikke vann og må ha vann i systemet hele tiden.

Du kan borre et hull i sideglasset i sumpen - sett på tankgjennomføring - da står pumpa tørt.

Kan vel gi enklere vedlikhold -avhengi av hvordan "alt" er innredet ved sumpen - og vil selvfølgelig ikke gi varme direke i vannet, (men vil jo varme opp lufta rundt sumpen).

Ja det blir jo i prinsippet det samme, men det er litt mindre katastrofe å få lekasje inn i en boks inni sumpen. Et mindre punkt å passe på, men selvsagt, blir det jo enda bedre lufting utenfor.

Mvh Roar

Ahh det burde jeg ha tenkt på. De primer seg selvfølgelig ikke selv. Grunnen til at jeg tenkte på å ha pumpa på en glasshylle over vann i sumpen var for å unngå å tilføre vannet varme, samt slippe at pumpehus og sugekopper blir full av saltavleiring. Men da vet jeg det ;)