Jump to content

Hvor ofte bytter du 100% vannet?

1538Moss
 Share

Recommended Posts

Jeg har et kar på 560L - 20% (LS o.l.) = 448L + 51L (sump) = ca 500L

Bytter 75L ved hvert vannbytte 500/75= 6.7 (Jeg byttet 100% vannet etter 7 vannbytter)

Bytter 75L hver 14. dag, så etter 14 uker har jeg byttet teoretiskt 100% vannet.

Så kan vi ta den litt videre : 52 (antall uker i året) / 2 * 75 = 1950L bytter jeg året

Jeg blander til 1.025. (Økningen til 1.026 fikser Ballingen) går det med 83kg salt i året

Edited by 1538Moss

Jeg har et kar på 560L - 20% (LS o.l.) = 448L + 51L (sump) = ca 500L

Bytter 75L ved hvert vannbytte 500/75= 6.7 (Jeg byttet 100% vannet etter 7 vannbytter)

Bytter 75L hver 14. dag, så etter 14 uker har jeg byttet 100% vannet.

Så kan vi ta den litt videre : 52 (antall uker i året) / 2 * 75 = 1950L bytter jeg året

Jeg blander til 1.025. (Økningen til 1.026 fikser Ballingen) går det med 83kg salt i året

Har ca samme vannmengde som deg , men mye fisk og derfor hard belastning ...skifter ca 100 liter hver uke med vann fra sjøen .kommer sikkert til å gå ned til 60 liter i uken , når fosfaten er kommet ned til akseptabelt nivå ...pr.idag 0,08 .

Jeg har et kar på 575 liter, og satser på å hente 1000-1200 liter to ganger i året (vår og høst). Dette bruker jeg ca en uke på å skifte. Så holder jeg igjen litt sjøvann som jeg etterfyller fordampet vann med for å få tilbake ønsket salinitet.

Jeg måler kun salinitet og tempratur, fordi jeg ikke har noe særlig greie på saltvannskjemi, og fordi jeg er lat :oops:

Poenget mitt er at dette funker hos meg. Både fisk, koraller og vi som ser på er fornøyd. Jeg har et kar med hovedvekt på LPS.

Den dagen jeg satser på SPS (jeg tror ikke den dagen kommer), så bør jeg nok ha tilegnet meg mer kunskap.

Mvh Roar

• 3 weeks later...