Jump to content

Sveinung's manet akvarie.

Jellyfish
 Share

Recommended Posts

Fikk det for meg å google maneter, og ble virkelig overrasket over hvor vakkert det kan være med manet akvarie. Jeg vurderer å kjøpe et helt enkelt sylinder akvarie til å begynne med. 8 gallon (US). Holder opp til 8 medium størrelse moon jellyfish, eller noe sånt, men tror bare jeg skal ha fire.

Desktop Tank & Starter Kit:

DSKTNKST-2T.jpg

Før jeg begynner å kjøpe inn, vil jeg gjøre skikkelig research, slik at jeg ikke går på en smell tidsmessig, så vel som økonomisk. Håper noen her har erfaring med maneter. Skal snakke med dyreforretningen i morgen eller mandag, men tror det kan være likså nyttig å få info fra erfarne "hobbyister" også.

Here we go.

1: Hvordan det er å få tak i maneter i Norge. Er det retningslinjer en må følge/er det i det hele tatt lov å ha maneter i Norge? Har googlet en del, og har ihvertfall ikke komt over noen sider som sier det er ulovlig. Kjøp/Import får jeg nok svar på hos dyreforretningen, men et heads-up angående pris, tilgjengelighet osv hadde vært flott.

2: Hvor gunstig er det å ha Cleaner Snails og Red Leg Hermit Crab i akvarie med maneter? Overlever de i det hele tatt? Er det eventuellt andre arter som egner seg bedre? (Og er det arter som har mer spennende farger som kan skape kontraster i akvariet?)

3: Har planer om å kjøpe blålig LED lys til tanken, men er det noen som har erfaringer/kunnskaper om hvordan Blacklight påvirker maneter? Ser for meg at Blacklight kan gi manetene en kul effekt, særlig når rommet er mørkt.

4: Er det andre manet akvarier som egner seg bedre for nybegynnere?

Takker for alt av svar og innvendinger. Er helt ny i faget, og suger til meg alt av informasjon. Kommer updates etterhvert - med svar, spørsmål, bilder osv - når akvariet kommer i hus.