Jump to content

Hva skjer med Acroporen min?

Recommended Posts

Kan se ut som syptomer etter lengre plage av Acropora eating flatworms. Kan også se ut som det er en klase med AEFW-egg som er midt på bildet på den døde delen av korallen. Rist korallen noen sekunder i ferskvann med lik temperatur som hovedkaret, og se om det flagrer av noen flatormer. Men ikke noe mer enn 3-4sek, for det er en tøff behandling for korallen. Jeg pleier å bruke temperert springvann. Osmosevann vil nok ha en lavere pH enn du har i karet, og vil sånn sett være ugunstig. Sett korallen hurtig tilbake i saltvann etter dip.

Eventuelt ta en lengre dip i TM Pro Coral cure.

Are

Ok, takk for det Are :-)

Da er det bare å gå til innkjøp av Pro Coral Cure.

Dette er vel noe som sprer seg så det er vel bare å plukke ut en etter en og dyppe korallene?

Og jeg som har fått så fin vekst på den lille A. tricolor fraggen jeg fikk fra deg. Limte den rett på stein. Og der har den slått seg til ro, og vokser fint men sakte.

Fra dette:

Acropora_tricolor_10_02_14.jpg

Til dette:

Acropora_tricolor_10_09_11.jpg

Vil ikke miste denne :-)

Edited by Kjetil

En annen som sliter

Har en valida som så slik ut i mars i år:

Acropora_Valida_1_-_10_03_14.jpg

I September hadde den vokst men når jeg ser på bildet igjen viser den jo klare tegn på å ikke trives:

Acropora_Valida_1_-_10_09_11.jpg

Polyppene er ikke ute i særlig grad, den blekner ift sist. Og hvis man ser nøye på korallen (nederst på ytre høyre side) ser man et hvitt felt. Jeg tok en avlegger så snart jeg så at korallen sturet, men jeg burde ha oppdaget/skjønt dette før..... :(

Da er det på med Pro Coral Cure i morgen den dag :evil:

Korallene har vokst bra mens de har har vært i hos deg. Veldig synd hvis du har fått AEFW.

Eneste måten å bli kvitt det 100% er ved å sette korallene i karantene i 5uker adskilt fra hovedkaret og dippe 1-2 ganger i uken. Grunnen til den lange og hyppige dippingen er at dipen ikke tar knekken på eggene. På den måten forsikrer man seg om at nye egg ikke blir lagt og at alle egg er klekt.

Har du mye koraller er dette problematisk. Da ville jeg heller dippet alle korallene en gang og gjort det til en rutine annenhver uke å blåse over korallene med en Maxijet. Da vil ormene løsne og bli spist av fisk. Hvertfall når fisken etter hvert skjønner at det er fôringstid med levende flatorm hver gang du kommer med Maxijeten. :-)

Jeg har sett mange suksessfulle SPS-kar, hvor de har gitt opp å bli kvitt AEFW, og heller lært seg å leve med det.

Are

edit: 4 uker funker sikkert fint det også, som Frank sier. Den estimerte lengden på livssyklusen til ormene er diskutert, og med 5 uker tror jeg man hadde ganske god margin.

Kanskje dumt spørsmål, Men er det sånn at de bare setter seg på acropora?

Så vidt jeg vet lever disse kun av å spise Acropora, men de kan jo bevege seg rundt på stein, glass osv. Derfor må man holde karet Acropora-fritt en god stund for å sulte ihjel eventuelle ormer som blir igjen i karet når korallene tas ut.

Are

Etter at jeg leste denne triste i går, har jeg selvfølgelig drømt om AEFW i hele natt, og våknet noen ganger og var 100% sikker på at det var i mitt kar. Leopard Wrasser skal vel være gode på å lete opp og spise slike. er vel også noen nakensnegler som er spesialister også tror jeg.

Etter at jeg leste denne triste i går, har jeg selvfølgelig drømt om AEFW i hele natt, og våknet noen ganger og var 100% sikker på at det var i mitt kar. Leopard Wrasser skal vel være gode på å lete opp og spise slike. er vel også noen nakensnegler som er spesialister også tror jeg.

Leopard Wrassen er kanskje god men ikke god nok. Har nå AEFW igjen med denne wrassen(gylten). Årasaken er at jeg ikke har tømt karret for Acropora som Are sier så det kommer igjen og igjen. Tar det ikke så tung bare jeg holder det i sjakk intill alt skal over i nytt karr. Da skal jeg gjøre en jobb ut av det.

Dette understreker vel viktigheten med å også karrantinere LS og koraller før det puttes over i karret. Man vet aldri hva man får med av godt og vondt.

Dette understreker vel viktigheten med å også karrantinere LS og koraller før det puttes over i karret. Man vet aldri hva man får med av godt og vondt.

Der har jeg ikke vært god nok. Har så og si ikke eksisterende rutiner på det. Dypper kun korallene i ferskvann og det er tydeligvis ikke nok.

Mener du at ALL acropora må ut eller bare de som er infiserte?

Jepp, alle desverre. Flatormene er nesten umulig å se uten å dippe, så mest sannsynlig er det nok noen etterslengere både på stein og acroer som ikke ser infiserte ut. Eneste måten å sulte ihjel disse etterslengerene er å ta ut alle acroporaer.

Are

• 1 month later...

Faren over...

Da er det gått noen uker siden korall dippingen var over. Jeg mistet mye men det som er igjen begynner å komme seg.

Mistet dessverre Acropora tricolor fraggen jeg hentet hos deg Are. Den som jeg hadde store forhåpninger til....

A. Valida var såpass stor at jeg tok en avlegger for sikkerhetsskyld.

Moderkorallen ble nesten helt hvit og jeg trodde den var død, men dengang ei:

Acropora_Valida_1_-_10_11_17.jpg

Fraggen jeg tok har en mørk lilla farge med blålilla tupper og grønne polypper:

Acropora_Valida_3_-_10_11_17_2.jpg