Jump to content

hevert

erikil
 Share

Recommended Posts

Jeg har både kalkreaktor, kalkmikser og fosfatreaktor stående over sumpen på en plate med slanger ned til sumpen. Det jeg ser som er problem er hvis strømmen går, da vil jo alle tre tømmes for vann siden slangene ender lavere enn bunnen på de respektive rektorene. ikke sant?

Jeg vil heller ikke ha slangene til å ende høyere opp, for da blir det så mye "vannsprut".

Noen ideer på løsning?

Har et lignende oppsett som deg, men har ikke samme problem.

Kalkreaktoren min (deltec), har en 'lukket' krets hvor det sirkulerer mye vann. Det som sørger for en 'liten' gjennomstrømmning (dråper) er en liten pumpe og når denne stopper, så klarer ikke hevertvirkningen å suge ut innholdet i kalkreaktoren.

En kalkmikser (deltec) skal/bør kobles slik at den kun få tilført ferksvann ved strøm 'PÅ'. Så ved strømstans skal den ikke kunne tømmes/tilføres mer ferskvann. Det vil si det må være strøm til et rele som styrer vanntilførselen til kalkmikseren. Dette releet bør igjen bli styrt av en timer og en flotør. Med dette oppsettet kan det ikke bli noen hevertvirkning.

Fosfatreaktoren, er da siste del som kan gi problem og det gjør den hvis slangen på utløpet ender over vannnivået i sumpen. Løsningen er å forlenge slangen slik at den alltid er under vann.

Og det kan du forsåvidt gjøre på de andre komponentene også, om du fortsatt har problem.

Det er kun fosfatreaktoren som har skapt litt paranoide tanker ved en strømstans.

Som sagt så simulerte jeg en strømstans ved å trekke ut ledningen og da strømmet vannet fra reaktoren og ut gjennom slangen som fører vann inn i reaktoren om dere forstår. For i enden av den slangen er det ei matepumpe som mater reaktoren med vann. Har planlagt å sette på en tilbakeslagsventil på slangen som mater reaktoren med vann. Det skulle løse "biffen" tenker jeg