Jump to content

Egypt og Sharm el Sheik

jossi
 Share

Recommended Posts

Var der i sommer

Var der i sommer bodde på martim jolie ville vedsiden av sharksbay , vi hadde finere rev med hotellet er på ras mohammed. Er vel 4-5 skilpadder som vanligvis holder til i sharksbay og. Og i 5-7 tiden kommer det en del svære murener ut av hulene sine. helt magisk

DSC01127.JPG

Da er vi atter en gang godt på plass i Sharm. Et av verdens beste dykkersteder, uten tvil. Her et par tre bilder fra dagens dykking. Tror dere jeg koser meg, godde venner????:-)

DSC01116.JPG

40 varme på land, 29!!!! i vannet!!

Edited by jossi

Kanskje litt i overkant av selvdiggerbilder, men uansett: A.Sohal. Min favorittfisk og den jeg mener er den flotteste fisken fra Rødehavet. Denne hissigproppen ble skikkelig sinna hvis vi tok tak i tauet på bildet. Det var helt klart HANS revir, og bare å holde unna. En stor opplevelse. Flere bilder følger senere.

DSC01146.JPG

Edited by jossi

Var der i sommer bodde på martim jolie ville vedsiden av sharksbay , vi hadde finere rev med hotellet er på ras mohammed. Er vel 4-5 skilpadder som vanligvis holder til i sharksbay og. Og i 5-7 tiden kommer det en del svære murener ut av hulene sine. helt magisk

Enig, Sharks Bay gir råbra dykking. Vi bor på Hyatt denne uken, og revet er flott. Men i morgen drar vi hele dagen til Sharks Bay og på torsdag er det snorklingtur til nasjonalparken Ras Mohammed. Kanskje jeg får lurt inn et vrakdykk på HMS Thistelgorm.....:-):oops:

Du slenger vel sammen et lite foredrag med bilder for fremvisning til oss heldige sjeler som bor i nærlæiken når du kommer hjem? (hjemmemøte hint hint) Jeg merker at det kribler i dykkersertifikatet (som er skammelig ubrukt) når jeg ser slike bilder, og det å se koraller i sitt rette element har fått en helt ny betydning nå som man har bitte små versjoner av dem hjemme selv.

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!! Enda en strålende dag med spennende snorkling og dykking ligger foran oss.

Legger med et bilde til av Acanthurus Sohal. Sammen med Pygoplites diacanthus, som vi ser mange av hver dag, svømmer disse rundt som edelstener på hvert eneste dykk.

DSC01083.JPG

DSC01149.JPG

Her ser dere minstegutten min, Mathias på 7 år, som spent ligger i overflaten og speider etter pappa og forsøker å fange boblene hans. På sikkerhetsstoppen på 5 meters dyp kommer han ned og sier hallo. Litt herlig. Om noen år har han dykkerflasker på ryggen han også.....

hadde lagt inn dette på en annen tråd (dahab)

dykk 1

Jeg var på land.... et lite hull i bakken med vann i ca 2 m2 (the bell) entret inni... hodet først og 31.7 m rett ned "et naturlig rør" og plutselig er du i havet som å bli født på ny....svømmer til høyre og litt oppover etter 30 min inngang til the blue hole...

canyen var dykk nr 2

her dykker du "under havet" i en stor sprekk og svømmer med ryggen nedover og kikker opp i havet, når sprekken åpner seg mer og mer.... fantastisk!

kanskje et av de beste dykkene

dykk 1

Jeg var på land.... et lite hull i bakken med vann i ca 2 m2 (the bell) entret inni... hodet først og 31.7 m rett ned "et naturlig rør" og plutselig er du i havet som å bli født på ny....svømmer til høyre og litt oppover etter 30 min inngang til the blue hole...

canyen var dykk nr 2

her dykker du "under havet" i en stor sprekk og svømmer med ryggen nedover og kikker opp i havet, når sprekken åpner seg mer og mer.... fantastisk!

kanskje et av de beste dykkene

Ja dette er et artig dykk. Helt klart. Jeg dykket akkurat dette dykket da jeg var i Dahab for 2 år siden. Denne gangen blir det koralldykk, snorkling med ungene og HMS Thistelgorm neste søndag. Dette krigsvraket er alltid en vinner:-) Under ser dere besøket vi fikk utenfor døra i kveld. Var så søt at han fortjente et bilde:-)

Sharm_el_Sheik_oktober_2010_140_.JPG

Edited by jossi

Kjempeflotte bilder Jossi!

Minner meg på at jeg har tre engangskameraer som må fremkalles... fra sist tur.

Engangskamera bruker å være nedtur, men alltid spennende å se hva man tok bilder av. Dumt at det koster så sinnsykt med vanntett Nikon kamerahus.

Var i Sharm og Dahab i vår, gleder meg til å reise ned igjen. Revene er helt fantastiske der.

Tror kanskje det blir Dahab neste gang, da jeg hovedsaklig var i Sharm sist. Har planer om å reise i starten av mars.

Slikk sol, plask og kos dere skikkelig!

Skattejakt i fjæra utenfor hotellet

Nens de to eldste går dykkerkurs, gikk jeg og minstemann på jakt i strandfjæra utenfor hotellet vårt idag. Vet ikke hvem av oss to som synes det var mest spennende.....En drøm for saltvannsakvarister. :-) Flere bilder kommer senere i kveld. Vi skal bare inn til Nama Bay og spise middag først:-)

DSC_0188.JPG

Acanthoplura haddoni - giant chiton. Disse ligger tørt på steiner i fjæra når sjøen trekker seg tilbake.

DSC_0192.JPG

DSC_01731.JPG

Her snakker vi ruskjell!! Bildet over viser Tetraclita squamosa - giant barnackle.

DSC_0206.JPG

Under hver eneste sten fant vi store mengder slangestjerner i alle slags farger.

DSC_02142.JPG

DSC_0228.JPG

DSC_0231.JPG

DSC_02371.JPG

Har ikke klart å finne navnet på fiskene i bildene over. Men dette må helt klart være i nær slekt med den klassiske slamkryperen. Disse gutta sitter tørt på steiner og leter etter mat i fri luft. Skvetter over alt når vi går bortover. En utrolig artig krabat.

DSC_0221.JPG

En type Sally lightfoot, beitende på tørt land. Massevis av disse også. Bilet under viser en større type, ca 15 cm fra beinspiss til beinspiss.

DSC_0223.JPG

DSC_02401.JPG

DSC_02431.JPG

Er heller ikke helt sikker på hva vi fant på de to siste bildene fra skattejakten vår. Jeg tror det må være en eller annen slags snegle, da lukkekapselen er solid slik den er på feks eurbosnegler. Trodde først det var en type børstemark, men det er det ikke. Disse finner vi også inngrodd i store, saktevoksende poriteskoraller, så de må bli veldig gamle....

Edited by jossi