Jump to content

viltplukkende koraller bra ting ??

saltstian
 Share

Recommended Posts

TamAlna

VIP Forhandler

Oppdatering

God kveld.

Imorgen blir det slipp av forrige korall og fiskesending fra Indonesia.

Alt av koraller har kommet godt ut med polyppene og er i meget god stand.

Det er ikke ofte en kommer over viltplukkende koraller, så dette er virkelig verdt et besøk.

I tillegg har vi jo massevis av knapper og skiver, uslåelig levendestein og mye bra fisk.

Vi sees imorgen,

mvh Saltvannsavdelingen TamAlna

da lurer jeg på vor komer de vileplukete korallene i fra da ? er de tat ret fra reeve. øleger jeg koralrev ve kjøpe dise koralene ?? dete høres jo ikke ut som en bra ting da. heller er noe jeg ikke fåt me meg her??:confused:

Nei, dette er dyrkede koraller fra et oppdrett. Dette er måten korallavleggere dyrkes på i tropene. Denne videoen viser ikke viltplukkede koraller.

Så viltplukket betyr noen har vært ute på ett rev og tatt med seg koraller og ikke "opdrett" ja? Dette har vel du ett snev mere peiling på enn oss ondre Jossi

Så viltplukket betyr noen har vært ute på ett rev og tatt med seg koraller og ikke "opdrett" ja? Dette har vel du ett snev mere peiling på enn oss ondre Jossi

Jeg ønsker først av alt ikke å være belærende. Men 1 gang i året reiser jeg ned til forskjellige oppdretter i Indonesia/Bali og håndplukker koraller fra diverse oppdrett, og - oppdrettet er oppdrettet, viltfanget er viltfanget. Plukker man koraller fra en farm, som videoen viser, er det oppdrettskoraller. Viltfanget er koraller høstet på korallrevet. Trenger ikke være ingenør for å skjønne det. Jeg er ikke ingeniør.

Edited by jossi

"Det er ikke ofte en kommer over viltplukkende koraller, så dette er virkelig verdt et besøk."

Det er jo ikke tvil om at selger her mener viltplukkede koraller. At det stilles spørsmålstegn ved en slik markedsføring som saltstian her gjør synes jeg er flott.

Det er vi som forbrukere som må ta stilling til om dette virkelig er verd et besøk. Alle koraller kommer nå en gang fra det frie hav. Men ut i fra det vi generelt kjenner til om forvaltning av naturresursene i havene så er jeg personlig ikke i tvil om at dette besøket kan jeg stå over. Hvorofor skal jeg ha en viltplukket korall i karet?

Edited by torae

Kan ikke si meg mer enig med Saltstian og Tor her; hvorfor i all verden skal vi kjøpe viltplukket? Det er vanskelig å si hva dette gjør med revene der ute, men jeg er mer bekymret for signalene dette sender. Det er en grunn til at koraller er cites-belagt...

I tillegg er det jo flere her til lands som selger oppdrettskoraller av knall kvalitet til gode priser:-)

CP

Ja hvorfor kjøpe viltpukkede, når man kan få kjøpt oppdrettede koraller.

I naturen sånn normalt så bruker dem jo enormt my lengere tid på og vokse seg stor.

Synnes det er tragisk det som skjer enkelte steder, foreksempel der koralrevene blir sprengt i filler av lokale fiskere :-(

Har dykket mange ganger på Filippinene, har også opplevd at dem har sprengt mens vi har dykket, ikke noe morro :mad:

Guest Dvergkeiser

I tillegg til miljøaspektet , gjør akvaristen også seg selv en tjeneste å holde seg unna viltplukkede koraller ...jo "villere" de er , jo større er faren at de bukker under for transport og tilvenning til akvariehold ...

...så sånn sett er det jo en gladelig innrømmelse , når butikker "skryter" av at slike varer begynner å bli vanskelig å oppdrive !

mvh

Thomas

Om man ser litt stort på det vil faktisk muligheten for å skape verdi på revet være en fordel for dets fremtidige eksistens.

La oss tenke oss revet sett fra en lokal. Det er beskyttet ved lov og har ingen komersiell verdi. Lokalbefolkningen må leve av andre ting som kan være med på å påvirke revet negativt. Skaper man en verdi lokalt er det også mer interessant og ivareta.

Presidenten i wwf gikk ut på en Cites konferanse for noen år siden med følgende utsagn: "Buy a coral save a reef"

Når vi kritiserer eventuell import av viltfangede koraller må man også forsøke å se hele bildet fra hvordan livsstandarden er på plassen og frem til kunde. Når det gjelder dødlighet hr jeg ikke registrert noen utpreget økt dødlighet på vilfanget vs. dyrket. Jeg vil påstå at pakkingen og tid er det som avgjør korallens overlevelse.

Det finnes en mengde eksempler på missforstått miljøvern hvor konsekvensene har blitt det motasatte av intensjonene.

Til alle som higer etter anemoner og pussefisk sier jeg at de bør tenke seg godt om, for der ligger det en stooooor synd blant akvarister og det er akvaristens etikk som er avgjørende da disse artene dessverre ikke er på CITES lister og derfor også ute av konroll! Fjerner man anemoner og pussefisk vil det ha større innflytelse en om man høster noen koraller på en lokalitet. Uten anemoner forsvinner klovner og enkelte frøkenfisker. Pussefisken har en viktig rolle for alle fiskene lokalt.

NEI, jeg ser ikke noe problem med "ville" koraller så lenge det blir håndtert, pakket, sendt på fornuftig vis og at høsting av arter er gjort i hennhold til CITES lister. I og med at det er fult lovlig i henhold til internasjonalt regelverk som Norge er tilknyttet får det være opp til den enkelte akvarist om man ønsker å kjøpe oppdrett eller VF.

Edited by Frank

Det er helt sikkert riktig det du sier Frank, det blir vel slik som alt ellers forsvarlig forvaltning er viktig. Men langt fra berstandig de forskjellige regjeringene forvalter forsvarlig,

Det vet man aldri, men her er det faktisk internasjonal kontroll så om antall eksportterte koraller fra f.eks. Indonesia avvikar fra antall imortert som er registrert i resten av verden fra samme region. Om det oppstår et avvik vil det ringe en bjelle ett ellar annet sted. Jeg har faktisk opplevd å ikke få koraller fra Indonesia fordi årets CITES var oppbrukt.

Det fungerer !

PS! Det var inkl. oppdrettede arter

de er ploket ret fra revene ? ser ikke helt va bra me det sel om de har låv . vis knekt av lit får dyrkekoraler til akvarie bruk . hade jo blit mye mere avlegere ut av de koralene sikert.

må vere fare får og få me litaver når kjøper noe ploket heller sprenk ut fra revene

min menig er at jeg vet ikke nåk om det. da velger jeg å vere skeptisk:?

Det er et godt prinsipp at en støtter det lokale næringsliv der ressursene også naturlig hører hjemme. Korallfarmer er en industri vi kan observere er under utvikling. Jeg antar at dette skjer med en lokal miljømessig politisk forankring, lar seg kvantifisere og støtter en transparent økologisk handel.

Det jeg ”vet” er at øyer i det Indiske hav blir plyndret både for fisk og koraller. Dette blir gjort fra mindre båter som forsyner større båter som ligger i nærheten. Fangsten blir transportert til fastlandet og solgt videre til grossister som leverer videre bla. til Europa. Vi snakker om hundrevis av små og store øyer og atoller som ikke er i nærheten av å ha myndighetsressurser til å holde nødvendig overoppsyn.

Når det gjelder enkeltes tro på CITES så blir jeg nesten rørt. Tankene går inn på hva vi i lille oversiktlige Norge gjør når det gjelder oppsyn innen fiskeri, kvoter, eksport og dumping.

Jeg er strekt i mot viltplukkede udokumenterte koraller av den enkle grunn at jeg ønsker ikke å vær med på hvitvasking av en eventuell miljøkriminalitet. Tanken på å se naturprogram fra tropiske hav på TV, favorittprogram, med ødelagte korallrev hvor mitt akvarium kan ha bidratt….. nei takk.

Det er et godt prinsipp at en støtter det lokale næringsliv der ressursene også naturlig hører hjemme. Korallfarmer er en industri vi kan observere er under utvikling. Jeg antar at dette skjer med en lokal miljømessig politisk forankring, lar seg kvantifisere og støtter en transparent økologisk handel.

Det jeg ”vet” er at øyer i det Indiske hav blir plyndret både for fisk og koraller. Dette blir gjort fra mindre båter som forsyner større båter som ligger i nærheten. Fangsten blir transportert til fastlandet og solgt videre til grossister som leverer videre bla. til Europa. Vi snakker om hundrevis av små og store øyer og atoller som ikke er i nærheten av å ha myndighetsressurser til å holde nødvendig overoppsyn.

Når det gjelder enkeltes tro på CITES så blir jeg nesten rørt. Tankene går inn på hva vi i lille oversiktlige Norge gjør når det gjelder oppsyn innen fiskeri, kvoter, eksport og dumping.

Jeg er strekt i mot viltplukkede udokumenterte koraller av den enkle grunn at jeg ønsker ikke å vær med på hvitvasking av en eventuell miljøkriminalitet. Tanken på å se naturprogram fra tropiske hav på TV, favorittprogram, med ødelagte korallrev hvor mitt akvarium kan ha bidratt….. nei takk.

Er dette med "plyndringen" og hvitvaskingen og andre store ord fakta eller antagelser? I så fall vil jeg gjerne se litt på kilden til de opplysningene, om du har en link.

Ville ting

Det som er flott er jo att de faktisk sier at det er "ville" koraller. Akkurart som de fleste fisker som er opdrett eler vilt fangede så kan vi alle ta våre valg om vi vil kjøpe de eller legge igjen penger i den og den butikken. Eller ta med pengene vår ett annet sted. Helt grei policy det. Jeg for egen del handler ikke stort på Tam Alna men det har med andre ting å gjøre.

Om det er rett eller ikke er vel mange som har meninger om, men i bunn og grunbn er det jo bare å velge å ikke handle der om man ikke liker det. Er jo ikke som om denne butikken er den eneste som har slatvanns ting i Oslo regionen

Sprengning er en form for fiske som er gjort der nede. Som jeg tror nå er blitt straffbart. Dem sprenger nok ikke for og få koraller, men heller for og få mat. Men det er nok mer en bare fisk dem dreper desverre.

Det er lokale fiskere som sprenger for og fange fisk, ikke koraller :-)

Stemmer at det er ulovlig, men det blir gjort alikavel :-(

Når man ser på sendingen TamAlna reklamerer for, er dette i hovedsak de aller vanligste variantene av LPS; hjernekorall (favites), hammerkorall, trompetkorall og turbinaria som finnes i stor skala på revene. Jeg tviler på at det er mange aktører på markedet som dyrker disse, da det vil være lite lønnsomt i forhold til andre mer sjeldne og spesielle arter.

Med andre ord; hvis man ikke har tro på at CITES-bestemmelsene fungerer og er i mot viltplukkede koraller bør man unngå å kjøpe de vanligste artene som er i handelen, for de er som regel ikke dyrket.

Personlig ser jeg ikke problemet med viltplukkede koraller så lenge det er styrt av CITES-bestemmelsene.

Are

Er dette med "plyndringen" og hvitvaskingen og andre store ord fakta eller antagelser? I så fall vil jeg gjerne se litt på kilden til de opplysningene, om du har en link.

Jeg er en svoren tilhenger av kildereferanse, men i dette tilfelle vil jeg faktisk ikke gå ut med noen kilde. Det jeg kan si er at kilden er temmelig direkte. Når det gjelder korallfarm så har jeg hatt forespørsmål om deltagelse i det. Mer sier jeg ikke om denne siden av saken.