Jump to content

Små hvite dyr på glasset!

ida
 Share

Recommended Posts

Hei! :-)

Nå har LS'n vært i karet i snart en mnd og vi har fra vi satt den inn sett masse små (lus lignende) dyr på LS'n. Lest litt rundt og funnet ut at dette er en "bra å ha". Men den siste uka har det blitt kolosalt mange av de på glasset. Vi må ikke skrapet glasset for alger, men for hvite dyr! Og når vi har skrapet glasset flyter de rundt i vannet i steden og det ser enda verre ut!

Noen som har noen tips? Må vi bare leve med dette til vi etterhvert får fisk nok til å spise de? Er det noen nybegynner fisk som spiser de? Og vi må vel ha mange fisk for å spise så mange dyr?!

Mvh Ida :-)

Takk for svar! :-)

Tror ikke det er Isopods, men vanskelig å være 100% sikker da noen av dem er veldig små! Ikke så bekymret for at de er farlige egentlig, bare kjipt å nesten ikke se gjennom glasset (joda, dette var vel litt å overdrive ;-)).

Spiser alle fisker disse? Også klovner (som blir vår neste fisk)?

Ida :)

Nei jeg tror, og ikke minst håper, at det ikke er Isopods i karet ditt. De småtassene blir nok beitet ned av fisker, men de fleste klovner beveger seg ikke så langt fra "huset" sitt. Mine er skjeldent noe lenger enn10-15 cm fra heimen. Så da kommer nok de fleste småkryp til å være ganske trygge sammen med klovnene vil jeg tro.

Mvh Roar

• 2 weeks later...
Nå har jeg sett på disse linkene med gode og farlige dyr, men finner ikke bilde av noe jeg fant i karet mitt. Det er ca en cm lang tynn hvit strekk med et litt større hode i ene enden. Det kryper på glasset, men da jeg skulle ta bilde av det ble det skyldt bort av en sirkulasjonspumpe...

Er dette noe jeg bør fjerne?

Vi har også noen marklignende dyr på glasset, men de er bittesmå og tynne! Nå har vi fått noen fisk og de spiser små ekle hvite dyr med glede ;)