Jump to content

Flere enn 1 kirurg..

erikil
 Share

Recommended Posts

Jeg har 1 kirurg (gul) i karret no. Hadde egentlig lyst på en til. Noen som har erfaring med å sette inn kirurg nr 2. Blir det bare slossing eller går det?

I følge "tang police" så er det max 1 kirurg pr 100000 millioner liter vann.

Har 540 liter vann, 4 stk. Ingen krangling MEN de begynner å bli store nå (største er sikkert 12-13 cm), derfor oppgradere jeg til 1200 liter :-)

Kommer veldig ann på hvilke kirurger du har...

Tror det kommer an på så mye at du rett og slett evnt bare må ta sjansen og prøve. Går det ikke, så går ikke. Går det, så er det jo bra :-)

Jeg hadde 3 gule kirurger som jeg satt inn samtidig og det gikk rimelig bra. Helt til jeg satt inn en achilles og en naso. Da ble det så ille at de to største gule forsvant ut av karet.

Den siste (minste) gule fikk jeg ikke ut før jeg tømte karet, og jeg kan love deg at selv om den var minst så ga den aldri opp reviret sitt :-)

Jeg tror rekkefølgen man introduserer disse fiskene på har mye å si, når de først har funnet sitt revir virker det vanskelig for dem å glemme det.

Ja, da tror jeg at jeg bare skal teste det ut. Eneste måte å finne det ut på, selv om jeg har lest at det kan være risky å introdusere kirurger på forskjellige tidspunkt

2 av mine drømmefisker , Achilles Tang , og Powder blue tang har jeg skrinlagt , pga. jeg tror at mitt kar er for lite for disse 2 ...er det noen her inne som har hatt friske eksamplarer av disse 2 i størrelse 5-600 liters kar ?? Jeg har prøvd powder blue 2 ganger , men har fått hvitprikk utbrudd med påfølgende død ..og mistenker at de krever større kar enn hva jeg har .

Du kan jo la den kirurgen du allerede har gå i sumpen eller ett karentenekar mens den nye får gjort seg litt kjent i karet.

Viss du ikkje har mulighet til det så kan det jo hjelpe å sette ett speil foran akvariet ei stund. Det hjalp hos meg :-)

2 kirurgen i ett kar på over 500liter hørres ikkje mye ut i mine øyrer :-)

Hvilke kirurger er det snakk om?

Et lite triks: Sett et speil (lommespeil, badespeil etc) i karet før du introduserer den nye kirurgen. Da vil forhåpentligvis den gamle kirurgen være svært opptatt av seg selv i speilet når den andre ankommer. Sørg også for å fôre godt, og slå av lyset. Da får fiskene mer tid til å slappe av. Når du ser at ting har roet seg, kan du prøve å fjerne speilet.

Dette har fungert hos meg, hver gang jeg har tilsatt ny fisk. Jeg holdt A. lineatur, Z. xanthurum og Z. flavescens i en 400 liter. Dette var nok litt flaks, men det så ut til at speilet fungerte.

Mvh Pels

Jeg har 1 kirurg (gul) i karret no. Hadde egentlig lyst på en til. Noen som har erfaring med å sette inn kirurg nr 2. Blir det bare slossing eller går det?

Hvis du mener 1 gul kirurg til - så ville jeg fraråde.

Men hvis de ikke tilhører samme familie så kan det gå veldig bra.

Hadde 5 stk Blue Tang / Paracanthurus hepatus var. - kjøpt og plassert i karet samtidig. Det gikk bra til de begynte å bli store - så forsvant en og en over kanten - noen ganger når jeg var tilstede ble de puttet oppi igjen -

men til slutt var det kun 2 igjen > som sloss - så da ble den ene solgt.

Idag har jeg en gul kirurg / Zebrasoma flavescens og en Scopas Tang / Zebrasoma scopas, og det gikk helt greit - inntil .... (?)

> nå får den Gule kirurgen ikke komme frem fra hula den hjemmer seg i, før den blir angrepet .Har prøvd med speil - men alle untatt Scopas Tang'en var interressert i sitt speilbilde.

Men disse tilhører samme familie > så.......

Jeg har også en Naso Elegans i tillegg til disse 2 Zebrasoma'ene og det er helt uten problemer.

Tidligere har hatt en Gul kirurg sammen med Blue Tang > uten problemer.

Men jeg tror man med fordel kan ta ut den Gule kirurgen og la den gå i sump eller annet lite kar noen dager > for deretter og plasserere begge samtidig i karet igjen.

Er litt enig med Emiiil at det kan var lurt å ta ein annen familie enn zebrasoma.. Då er det større sjans for at det går :-)

Acanthurus familien er verdt å sjekke ut.. Sohal, powder blue f.eks er jo veldig flotte.. Men begge kan var litt hissige på fisker som blir satt inn i ettertid.

Og så har du jo dorris (Paracanthurus hepatus) ;-)

• 1 month later...

Har 2 gule kirurger i et kar på 430 liter, Når kirurg nr 2 ble satt inn var det en del slossing, tok begge to ut, satt di over i et vinfat (30 liter), der var det ingen slossing, der svømte di rundt i ca et døgn. Før kirurene ble satt tilbake i 430 literen forandret eg en del på LS formasjonen. Nå e di perle venner.

Kirurger

Lurt og forandre litt på steinformasjonen, hvis du kan gjøre det.Jeg har 6 stk kirurger oppi et 450 liter. 3 av dem er fra Zebrasomafamilien. Jeg satte inn en flavescens først,som var der i 6 måneder som eneste kirurg. Så ble det satt inn en Scopas og Acanthurus leucosternon på samme tid.Da ble det litt fighting en liten stund mellom Zebrasoma'ne, men det ble fort bedre. Acanthurus leucosternon'en døde desverre pga stress. Så satte jeg inn en veldig liten hepatus etterfulgt av en mellomstor Veliferum som ble litt jaget i begynelsen.Så ble det en Acanthurus nigricans og en Naso elegans til slutt.Nå lever de 6 kirurgene stort sett som venner.Det er Scopas'en som er sjefen for øyeblikket, men det kan fort forandre seg.Snart får de et større kar og boltre seg i. Da blir det en Zebrasoma xanthurum også.;-)

Edited by Svein L

gule kirurger er som cikhlider, de danner revir og de beskytter det mot andre potensielle farer og intrengere..

men trikset er om man skal sette flere av samme art er:

1. ha god plass, nok svømme plass

2. ha nok steder for fisken å gjemme seg, og nok steder for å danne revir.

3. ikke ha for mange fisk som stresser opp fisken din,men det kan være lurt å ha flere av samme fisk slik at agressivitet blir spredd på flere fisk, dette gjøres blant annet på discus , som har en sterk hakkeorden inbyrdes.og det kan gå svært hard forseg for en svak fisk eller en utvalgt "hakkekylling"--

omdekorer karet, før du setter i ny fisk,gjerne ta ut den som bor i karet og la den gjerne gå sammen med den nye fisken, i omgivelser uten revir.

Nb dette kan gi unødig stress, og utbrudd av prikk..

Da er en ny kirurg kommet i akvariet, og det gikk helt smertefritt. Ikke en liten antydning til krangel engang:-)

Det ble en tomini kirurg som bildet viser(Ctenochaetus tominiensis) og denne blir ikke så stor, så passer bra inn her. Går også for å være av det rolige slaget.

tominitang.jpg

kirurger er jo så fete at det MÅ man ha flere av ;-)

hvis jeg ikke husker helt feil hadde jeg 7 stk sammen, det var jo litt knuffing, men ikke noe alvorlig, før hvitprikk kom å rensa opp i karet mitt før jul i fjor.

nå har jeg 3 stk sammen en gul kirurg, en naso eleganse og en bristel tooth, den gule har jeg hatt i 2 år, så den er naturligvis sjefen.

Men er litt knuffing mellom den gule og nasoen, heller ikke her noe alvorlig.

men stort sett er de kompiser :D