Jump to content

LED igjen.

duttis5
 Share

Recommended Posts

Noen som har testet noe slikt i pytten?

http://cgi.ebay.com/1x-30W-White-HIGH-POWER-LED-2500LM-140-AC-POWER-DIY-/280564030363?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4152eb5b9b#ht_5474wt_911

30W White HIGH POWER LED 2500LM 140 ° + AC POWER DIY

Pris: US $ 42,99

fine de vis du driver me feskvan da??:-) Correlated Color Temperature6000-6200K

det stod alt for lite spesifikasjoner om ledene, men det som stod var feil eller helt på jordet.

farge var feil

pris var alt for høy

watten var veldig sånn "billig" led watt som jeg ikke kan ta seriøst

alt for tettpakka for å være i nærheten av mulig å kjøle ned om de faktisk yter 30watt

spredningsvinkelen var ca dobbelt så vid som den burde være

og med alle de ukompatible variablene som er nevnet så hadde det ikke klart å lyse godt nok i et saltvannskar som er dypere enn ca 10 cm og da burde den henge veldig nære vannflaten.

hvis du vil ha et gult lys da :)

konklusjon ingen burde prøve den og de som eventuelt har prøvd den har hatt dårlig erfaring.

de fungerer kansje greit nok som grøftelys på en gammel volvo 240 i rånemiljøet.

Tja, her var det vel mye snakk uten konkrete erfaringer? Jeg har faktisk fire lysarmaturer som hver bruker tre (tilsvarende som?) denne i kombinasjon med andre LEDs og er superfornøyd. Mulig jeg er rånete men det er i så fall første gang jeg blir beskyldt for det.

http://www.fish-street.com/maxspect_led_aquarium_lighting_220v-240v?category_id=118

Jeg er ikke den eneste som er fornøyd med denne, det er en lang tråd på Reefcentral.

Mine står over et 60 cm dypt kar på 720 liter og det er definitivt mer enn lyst nok. Jeg bruker 3 x 160w armaturer og kombinasjonen av blått og hvitt er det ingen som har klaget på av de som har sett det.

Mvh Allan

Tja, her var det vel mye snakk uten konkrete erfaringer? Jeg har faktisk fire lysarmaturer som hver bruker tre (tilsvarende som?) denne i kombinasjon med andre LEDs og er superfornøyd. Mulig jeg er rånete men det er i så fall første gang jeg blir beskyldt for det.

http://www.fish-street.com/maxspect_led_aquarium_lighting_220v-240v?category_id=118

Jeg er ikke den eneste som er fornøyd med denne, det er en lang tråd på Reefcentral.

Mine står over et 60 cm dypt kar på 720 liter og det er definitivt mer enn lyst nok. Jeg bruker 3 x 160w armaturer og kombinasjonen av blått og hvitt er det ingen som har klaget på av de som har sett det.

Mvh Allan

fant ikke noe om i trån du like til om at de lager saltvan belysnig me 6000-6200K

den armature du har bruker del andre LED tilsier at ikke ener oop me dene fargebalnsen. se bilde jeg la me? er jeg ser feil 16000-17000K??

vis lere om LED lys til salvan akvareie er utroli fin trå her me noen videjoer :-)

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17357

LED.JPG.74a76c193ba0c851221c64c9631dcc47.JPG

vel i den tråden du refererer til så er det snakk om http://www.aquariumspecialty.com/catalog/product_info.php?products_id=6749 disse ser det ut som

og det er noe vidt forskjellig fra det som ble pastet. du har 3 armatuerer hvor det er to 30 watts led array på 16000k , hvor stor spredningsvinkelen er står det ingenting om. det er i tillegg 14 hvite 3wattere og 14 blå 3wattere og 4 violett som blir 32 andre led i tillegg pr armatur , det er to vidt forskjellige ting å sammenligne med den ene leden som er listet på ebay med en totalt anerledes spektrum. jeg står fast ved tidligere post

Beklager om jeg var upresis i innlegget. Selvfølgelig er jeg enig i at det er forskjell på 1 enkelt brikke fra eBay og et armatur med 32 andre LED i tillegg. Poenget mitt var egentlig at min erfaring er:

• Det er fullt mulig å få god nok kjøling av denne typen brikker. Temperatursensoren i mine armaturer ligger jevnt på ca. 40 grader
  • Lysstyrken på denne typen brikker er mer enn god nok for et kar på 60cm dybde. Andre mer avanserte brukere rapportere om meget god SPS-vekst på dypere kar enn mitt

Når det gjelder fargetemperatur så er det selvfølgelig viktig at det brukes riktige brikker i forhold til saltvann og at de kombineres med LED av annen farge for å få den effekten vi ønsker.

Spredningsvinkelen kan justeres ganske greit ved hjelp av linser som kan settes på armaturene. Maxspect leverer også dette nå. Det blir påstått at dette øker det effektive lysutbytte nedover i karet med ca. 30% slik at man kan benytte en 110w der man ellers ville brukt 160w. Jeg har ingen erfaring med dette selv.

Mvh Allan

vel i den tråden du refererer til så er det snakk om http://www.aquariumspecialty.com/catalog/product_info.php?products_id=6749 disse ser det ut som

og det er noe vidt forskjellig fra det som ble pastet. du har 3 armatuerer hvor det er to 30 watts led array på 16000k , hvor stor spredningsvinkelen er står det ingenting om. det er i tillegg 14 hvite 3wattere og 14 blå 3wattere og 4 violett som blir 32 andre led i tillegg pr armatur , det er to vidt forskjellige ting å sammenligne med den ene leden som er listet på ebay med en totalt anerledes spektrum. jeg står fast ved tidligere post

Disse store led-brikkene har mye dårligere lysutbytte pr watt, enn f.eks Cree, så ved et selvbygg prosjekt hadde jeg droppet disse. De blir også veldig varme. Har en kompis som har laget "lommelykt" av en tilsvarende didode på 100w :roll:

Edited by Roar
Litt for kraftig ordbruk