Jump to content

Utfordrer til wave boks ?

Guest Dvergkeiser
 Share

Recommended Posts

Man bør vel investere omtrendt like mye i akvariets underbygning , det er ikke lite vann som flyttes her , som nok vil riste de fleste akvariebord mer enn hva godt er ...

Etter hva jeg har forstått er det vertikal bevegelse av vannet og ikke horisontal?

Skulle derfor ikke tro at det ikke stiller eksta krav til bordet.

Jeg tror jeg hadde blitt litt engstelig hvis jeg hadde 10cm bølger i kuben min:-)

VidarJ

Guest Dvergkeiser
Etter hva jeg har forstått er det vertikal bevegelse av vannet og ikke horisontal?

Skulle derfor ikke tro at det ikke stiller eksta krav til bordet.

På videon ser "horisonten" rimelig urolig ut :-)

jeg er overbevist at denne pumpen stiller ekstra krav til både bord og kar ...

mvh

Thomas

Joda, bølger er litt av hvert. Hvis du ser på et punkt på overflaten, så vil nok det holde seg nesten i ro, og bare vandre opp og ned.

Men hvis du ser på mykkoraller i et kar med bølgeboks, så ser du at de svaier frem og tilbake - ikke opp og ned. Hvis du overdriver noe veldig - Så kan du tenke deg at bølgen er så stor at det er nesten tomt i den ene siden av karet, og kjempehøy bølge i den andre enden - Når bølgen da snur, så blir det selvsagt masse vann som må tilbake til andre enden.

Guest Dvergkeiser

Ja , og den "gamle" waveboksen "henter" jo vannet også i en vertikal bevegelse , før det dyttes ut horisontalt.

spørs om ikke waveboksen fortsatt passer best i kar av "vanlig" størrelse , dette nye pumpe"monseteret" fra venotec drar jo en god del mer strøm også,selv om den ikke trenger å gå på full ytelse for å lage gode skvulp ...

mvh

Thomas