Jump to content

Ny eier av Boyu Tl-450 - Tips og råd ønskes

Tomas
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

Flott, aktivt forum dere har her, så jeg prøver meg med en tråd for å få råd og tips til drift av ett 60 lites saltvannskar.

Jeg er helt fersk, på alle måter!

Fikk ett opprativt kar av en kompis, med ett par snegler, en klovnefisk, en Kaudern's Cardinal, en liten anemone, LS, noen svamplignende koraler, ett par sopper og ett par rør "blomster" eller hva det nå heter.

- Hører man skal møte anemonen (som er veldig liten for øyeblikket) Noen tips til type mat og metode?

- Noen praktiske dyr jeg bør gå til innkjøp av? Reke, kreps (hørt de kan ta fisk?) spesielle snegler eller andre fisk? Gjerne navn på dyr og hvorfor.

Er vel en begrensning på 2-4 fisk i en så liten tank vel.

- Noen koraller, planter, skjell eller lignende man bør ha? Ønsker ett lite men praktisk kar som har "det meste av alt" / det man trenger - til fordel for alt det som er oppi.

- Nattlyset er deffekt - er dette kun for vår synsmessige fordel, når hovedlyset er av? Altså ingen betydning for dem i karret? Eller bør jeg fikse det og kjøre det lyset om natten?

- Har installert en kraftig sirkulasjonspunpe og ny skummer for å få litt ekstra piff på det hele. Andre ting jeg bør gjøre av driftsmessinge endringer? Standrad Boyu TL-450 med ny skummer og ekstra sirkulasjonspunpe. Bør for eksempel pumpene pumpe samme rettning eller hver sin vei i karret? Er det en fordel om jeg snur den ene eksrta pumpen fra tid til annen for å få en mere naturlig "strøm - endring"?

På forhånd takk!

Vennlig hilsen Tomas