1538Moss Posted September 18, 2010 Report Share Posted September 18, 2010 Dette er samme musling, den eneste forskjellen er den første bilde er tatt fra siden, den andre er tatt ovenifra. Samme er det med det blotte øye, blå fra siden, grønn sett ovenifra. Er det noen som vet hvorfor ? Det er ingen andre ting i vårt akvarium som har denne "egenskapen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timc Posted September 18, 2010 Report Share Posted September 18, 2010 Lysbrytningen er ulik gjennom glass og gjennom overgangen vann/luft, og varierer med vinkel. Eventuelt har muslingen en slik overflate at den får ulik fargesjattering avhenging av vinkelen du ser fra. Innfallsvinkelen til lyset vil også spille inn i ett slikt tilfelle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1538Moss Posted September 18, 2010 Author Report Share Posted September 18, 2010 Den er fortsatt grønn hvis jeg bruker sånn også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
timc Posted September 18, 2010 Report Share Posted September 18, 2010 Er det en ring for å kunne ta bilde "under" vann? Du vil fortsatt ha en overgang gjennom den transparante plasten/glasset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddski Posted September 18, 2010 Report Share Posted September 18, 2010 Jeg har en stor acropora som oppfører seg helt likt, fra siden er den svakt blå men fra toppen ser den knall grønn ut :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohny Posted September 19, 2010 Report Share Posted September 19, 2010 Har også en slik fin muslig som erhelt lik. Og fargeskiftet skyldes neppe lysbrytningen. Fargen varierer for hver grad du endrer synsvinkelen med. Synes selv det er meget tøft, bare synd den er finest rett ovente ifra. Uansett. Min teori er at lysrefleksjonnen varierer alt etter vinkel. Nærmest alle planter og grunt levende alger er grønne pga det er den mest effektive fargen for å ta opp lys (for planter). Synes selv at det da gir mening at muslingen er grønn rett ovende ifar og går fra blå mot brun etter tilgang på lys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts