Jump to content

Bruk av plaststein

torae
 Share

Recommended Posts

Da er vel tiden inne for en liten statusrapport. Men først en stor takk til butikken Jan Holt og Lars som har sponset materialet for uttestingen.

Første januar i år startet jeg opp et akvarium fra starten av. Vurderingen om hva som skulle være selve grunnfundamentet i karet måtte gjøres: “levende” eller “død” stein, keramikk, plast/glassfiber ”stein” (PS). Jeg har fra tidligere fire års god erfaring med ett 600l kar med både LS og DSB.

Som mange har jeg lest meg skakk på teori og lært av andres suksesser, TOTM i særdeleshet. Mitt ønske var å etablere et estetisk kar der et utvalg av fisker og sps-koraller trives. Bak dette er ønske om en slank ”steinkonstruksjon” med gode tilholdsplasser for fiskene, minimal import av næringsstoffer og hurtig eksport av næringsstoffer.

Uten å gå inn på driften av selve akvariet som sådan, link her, vil jeg ta frem vurderingene som spesielt gjelder PS. PS fra TMC er hul, ikke porøs eller hel, sammenføyd av ett eller flere skall i glassfiber som er påført en hard plastdekor og så malt. Egenvekten er omtrent som vann, 1 g/cm3.

Motivasjonen for å velge PS var basert på noen enkle overordnede observasjoner:

A – Fisker trenger mat, fredlige omgivelser og rent vann med stabile verdier

B – Koraller trenger mat, rent vann i bevegelse, lys og stabile vannverdier

Ved å legge sammen A + B får jeg: mat, fredlige omgivelser, rent vann i bevegelse, lys og stabile vannverdier. Biprodukter er i hovedsak avføring og toksiner.

For behandling av biprodukt benyttes skummer, basic Zaovit inklusive kull og ca 10% vannbytte i uka. Rutene rengjøres to til tre ganger i uka med magnetkloss.

Oppsummerte betraktninger i uprioritert rekkefølge:

- Lett og meget sterk konstruksjon

- Ikke så enkel å stable som stein da den ikke hefter på samme måte

- Enkel å bore og stripse

- Liten eller ingen fare for skade på glasset (riper, fallskader)

- Du vet hva du putter i karet, praktisk talt sterilt – antar at det ikke er noe mer skadelig en annen plast vi har i karet.

- Innvendige hulrom som skaper miljø for svamper, podder og andre ikke fotosyntetiske organismer

- Ingen plagsom oppstartsperiode med alger

- Sparer det lokale miljøet for tapping av naturlige forekomster av stein, dyr og transport.

- Begrenser tilførselen av uønskede organismer som aiptasia, boblealger, bristleworm, manthis, krabber etc.

- Karet er mer ustabilt med tanke på temperatursvingninger

- Nitrat og fosfat? Beklager, forstår ikke spørsmålet

Mine anbefalinger for oppstart med PS:

Bruk tid på å la systemet stabilisere seg med en god bakteriekultur. Jeg startet med litt ZeoBac og ZeoFood en uke etter vannpåfylling samt 2-3dl sand fra et godt etablert og egnet kar (uten aiptasia, boblealger, bristleworm ..). Jeg hadde også en snau halvliter med makroalger som innholdt organismer som podder mm. Uken etter dette ble koraller innført. Karet har forøvrig ca. 3 cm med sand.

Langtidsvirkninger:

Nå har karet vært i drift i ca. 9mnd. Jeg har derfor ingen data når det gjelder langtidsvirkninger. Det jeg antar er at karet bare blir bedre med tiden etter hvert som korallene vokser til. PS antas ikke å bidra til uheldig akkumulering av organisk avfall pga. det tynne skallet.

Konklusjon: Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale PS ut fra de erfaringene jeg har gjort så langt. Det er ikke ”ekte” stein, men gi den litt tid og den ser forbasket ekte ut. Kalkalger vokser som kjent godt på plast ;-)

Min egen referanse:

KarOppstart01.jpg

kar2010jan01_00.jpg

FTF_Sep2010.jpg

Det er ca. 8 mnd. mellom disse to bildene.

Pris diskuteres med Jan Holt, men det blir ikke dyrere enn "levende" stein og en har en helt ny dimensjon i akvaskaping.

Happy reef

Tor

Edited by torae
Satt inn link til TMC og bilde

Hei ..dette ser spennende ut , har du noe link til PS fra aquamedic ..finner ikke noe på deres hjemmeside..

Beklager seeker, gikk litt fort i går kveld. Det er Tropic Marin som er distributør.

Jeg har gjort en god del kapping og derigjennom "åpnet" enkelte av PS'ene. Dette har gjort at småfiskene som mandarin, frideman og rekene har tilholdsteder "inne" i PS der de føler seg trygge. Det er også en av de egneskapene denne konstruksjonen gir, en fyller ikke opp karet med et volum av stein. For min del så har jeg bare 800L til disposisjon ;-)

Veldig bra oppsummert! Akkurat som jeg håpet, så dersom det dukker opp et nytt kar i stua vet jeg nok hva jeg kommer til å velge :-)

Tror du det kan ha noe for seg å ha et kammer i sump med LS, eller vil det bare virke mot sin hensikt mtp uønskede organismer og evnt kun bidra marginalt positivt?

Veldig bra oppsummert! Akkurat som jeg håpet, så dersom det dukker opp et nytt kar i stua vet jeg nok hva jeg kommer til å velge :-)

Tror du det kan ha noe for seg å ha et kammer i sump med LS, eller vil det bare virke mot sin hensikt mtp uønskede organismer og evnt kun bidra marginalt positivt?

Takk for det Vegard. Jeg har et lite refugium med makroalger, men tilveksten er liten. Det er uansett ikke dumt å ha et lite refugium med tanke på aklimateisering av fisk og andre kryp. Jeg skal sette opp ett nytt kar snart og da kommer jeg også til å ha ett ekstra kammer for denslags.

Med tanke på DSB i refugiet så dropp det :shock: Det er sikkert helt ok, men da bør en ha filtrert vannet godt før det går inn der. Ingen grunn til å samle på mat og avføring.

Ser frem til når du får på deg våtrdrakta igjen :D

Det ble da en veldig en lang søvn;-), men nå lurer jeg på:

Et moment jeg er usikker på hvor foregår i systemet ditt er omdannelsen av nitrat til nitrogen. Tradisjonelt tenker man at dette foregår i anaerobe soner man kan finne i et dypt bunnlag eller inne i LS på steder hvor sirkulasjon er begrenset.

Hvor i ditt system kan du finne anaerobe soner? Er plasten så porøs på innsiden, og kan du begrense sirkulasjon såpass at du oppnår dette i plasten? Eller kjører du med supplerende eksterne filtere?

Er denne plasten gjennomhullet på forhånd, eller borer du selv hull i den?

Det ble da en veldig en lang søvn;-), men nå lurer jeg på:

Et moment jeg er usikker på hvor foregår i systemet ditt er omdannelsen av nitrat til nitrogen. Tradisjonelt tenker man at dette foregår i anaerobe soner man kan finne i et dypt bunnlag eller inne i LS på steder hvor sirkulasjon er begrenset.

Hvor i ditt system kan du finne anaerobe soner? Er plasten så porøs på innsiden, og kan du begrense sirkulasjon såpass at du oppnår dette i plasten? Eller kjører du med supplerende eksterne filtere?

Er denne plasten gjennomhullet på forhånd, eller borer du selv hull i den?

Ingen ting slår en god søvn :lol:

Bare så det er sakt, jeg måler bare Mg, Kh, Ph, Ca og temp. Har kjøpt Nitrat test fra Kenneth, men den er ikke åpnet ennå. Jeg har ikke andre filtere enn Zeo, filtersokk som byttes to ganger i uka og skummer. Bunnlaget er enkelte steder nesten glassbunn. Har også et lite refugium med noen alger, men det fungerer mer som et lite kar i tilfelle jeg trenger oppbevaring.

Plasten er IKKE porøs, men har en knudrete oveflate utvendig. Den innvendige flaten er gasnke så glatt. Det er noen huller i platsen, men jeg har borret en del huller og enkelte steder skjært ut biter slik at de sitter bedre. Dette har jeg gjort for å sikre at det ikke blir stillestående vann i hulrom.

Jeg har basert systemet på hurtig eksport av næringstoffer ved effektiv skumming og bytte av vann. Jeg har vel heller ikke så mange fisker som mange andre har med tilsvarende størrelse på karet.

Om en ser hvordan en dyrker SPS så skjer det i nesten sterile omgivelser. Det brukes plast, "egg crate", og skumming samt noen fisk. I rene fiskekar er det ikke behov for annet enn bare vann og glass samt en skummer. Hvorfor skal jeg da bruke LS?

Jeg har en stor mistanke om at LS er den største faktoren som tar lysten fra mange akvarister. LS har så mange utilsiktede egenskaper som det ikke fokuseres på. Da tenker jeg spesielt på alger som en kan få store problemer med å håndtere, akkumulering av næring/dritt som bakteriene ikke klarer å behandle osv.

Kort fortalt så prøver jeg å ballansere nærinsinnholdet slik at det ikke blir værende i karet så lenge at det akkumuleres og brytes ned. Hvor nedbrytningen skjer fra nitrat til nitrogen det er jeg ikke sikker på.

Mange ser på vannbytte som en pest og plage, men jeg er en enkel sjel som prøver å kvitte meg med næringen før det blir for komplisert :roll:

Høres dette fornuftig ut? Skal se gjennom dette i morgen ;-)

PS! Det er en myte at salt nødvendig vis er dyrt. Saltet inneholder så mange mineraler at en kan droppe å tilsette mange andre tilsetningstoffer.

Edited by torae
Rettet noen trykkleifer ;)

Jeg har veldig sans for å holde kontroll på nitrat og fosfat kun ved å ha moderat belastning, god skumming og tilstrekkelig vannskift :D. Tror ikke mange vil klare det pga for høy belastning og foring, selv med LS.

Når det gjelder betydningen av anaerobe mikjøer for denitrifisering (omdanning av nitrat til nitrogengass som så kan fordampe fra karet og føre til eksport av nitrogenatomer) så er denne litt overvurdert. I følge den gamle nitrogensyklusen skjedde denne omdanningen bare i oksygen-frie miljøer, nyere forskning fra 90-tallet og ut har ført til store endringer i vår forståelse av nitrogensyklusen og det er nå antatt av aerob denitrifisering er betydelig. Jeg holder på å få inn dette i "biokjemi for dummies"-tråden.

Ellers må jeg si at karet til torae er nydelig. Spesielt liker jeg muligheten PS gir for aquascaping. Store, lette, elementer kan skape helt annerledes strukturer enn de steinrøysene mange av oss har.

• 2 months later...

Det var blitt sinnsykt flott, Tor! Vi har jo testet det i butikken også, og er svært godt fornøyd med effekten. Men karet vårt er ikke like fantastisk - enda! ;-)

Jeg kan bare si meg enig i punktlisten over Tors betraktninger. Men jeg stusset litt over temperatursvingningene. Ville ikke trodd at steinene hadde så stor varmestabiliserende effekt. Det må bety at det er relativt hurtig vannutveksling mellom plaststeinen og de frie vannmassene i karet...?