Jump to content

Sirkulasjon i en elos 120xl

Rohny
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg sliter litt med lite/dårlig sirkulasjon i karet mitt. Blir oppsamling av dritt enkelte plasser på bunn. Kjører for øyeblikket en MP40w pumpe, to 3000 lpm sun sun (billig kina greier) og retur pumpa er på 3000lpm. Så jeg synes selv jeg burde ha nok bevegelse i vannet, men den gang ei.

Tror det å få til en bølge i karet hadde vært det optimale, men å kjøre MP40en i wave maker mode bråker litt mye, og blir heller ikke rare bølgen i karet (kommer sikkert av aquaskapingen min) Vil en ekstra mp20 kunne lage en stående bølge uten at det bråker for mye? Eller bør jeg satse på en wave boks ?

Har også vurderet å sette inn flere mindre pumper, men det ser jo ikke akkurat fint ut. Er for meg et mål å få minst mulig pumper i karet av estetiske grunner.

Gode forslag mottas med takk :D

Hei Stian:-)

Tunze sine pumper bråker jo mye mye mindre enn Vortech sine.Men jeg synes og det estetiske har mye å si. Så jeg kan leve med litt during av Vortechen istedet for å ha en svær jæv.. klump av en pumpe i karet mitt8-);-)

inen tivil om at er det bra pomper men hetter år me den duringen på bølgemodus:shock::confused::shock:.

til helt stiele . det er bare en nytelse:mrgreen:

men spent på få se nye mp60 er viftekjølt og mye mer stile :rolleyes:

Edited by saltstian

Så en mp til er å anbefale ? Et annet problem er at jeg ikke har plass til en til på andre siden, da jeg har et lite display refugium stående der :( men en mp 20 på samme kortside som mp 40 hadde vel hjulpet en del ?

Hvordan er tunze sine wavemakere ? lager de mye lyd? Akvariet står i stua så prøver å unngå for mye støy

Takk for raske svar foresten :-)

Tror et av problemene mine er at mp40en står på motsatt side av returpumpa, slik at de slå hverandre litt ihjel. Er ikke sikker på om det bare er noe jeg inbiller meg men,men.

Å sette en mp på samme siden som returen kan bli vanskelig, og blir i allefall ikke pent. Litt over halve kortsiden av karet ved returen er som sagt dekket av refugiumet :(

Får vel kaskje vente på mp60 en jeg også da :lol: