Jump to content

Ekstra filtrering - forslag mottas med takk

christer
 Share

Recommended Posts

God kveld.

Prøver meg med følgende:

Har ledig plass i bunnen av innebygd sump i woha-karet mitt.

Cirka 5-6 liter. Liten sirkulasjon i sump.

Doserer vodka.

Ønsker å fylle den ledige plassen med et eller annet filtermedia.

Ser for meg å lage en kurv, som jeg fyller dette et eller annet

med, som jeg ganske lett kan løfte ut av sumpen for rengjøring.

Forslag til filtermedia mottas med takk.

Joda, levende stein er vel og bra, men etter Jnads erfaringer med Matrix tror jeg det kan være veldig bra. Jeg kommer til å teste det ut i en fosfat/nitrat reaktor jeg har stående om scrubberen min ikke gjør jobben alene. Enn så lenge gjør den jo det, men dette er helt klart et bra tilskudd.

Bruk vanlig matrix i reaktor. Burde gi samme forhold som et bøttefilter, eventuelt lag et eget filter med matrix i. 1,5 L Cola flasker kan brukes til så mangt.

Biopellets kunne kanskje vært noe. Selv om biopelletsene fungerer best i reaktor så går det jo an og bruke det i filtersokk. Med så stort volum så tipper jeg effekten blir bra likevel:-) Det tar noen uker før biopelletsen er i full sving, så ikke forvent mirakler med en gang. For å få fart i prosessen kan du f.eks. tilsette ZeoBac:-)

Biopellets kunne kanskje vært noe. Selv om biopelletsene fungerer best i reaktor så går det jo an og bruke det i filtersokk. Med så stort volum så tipper jeg effekten blir bra likevel:-) Det tar noen uker før biopelletsen er i full sving, så ikke forvent mirakler med en gang. For å få fart i prosessen kan du f.eks. tilsette ZeoBac:-)

takk - kanskje gitt

kan vel slutte med vodka da?

hmmm...lurer på hvordan man i tilfelle ordner overlappingen mellom

å slutte med vodka og begynne med pellets...?

Jepp, men hvordan du skal trappe ned har jeg ikke peiling på.

Jeg vet ikke jeg heller, men jeg tenker: Litt til fisken og litt til far, så litt mindre til fisken og litt mer til far osv...

Opptrappingen til pellets vil jeg ikke tro er like bra med denne metoden :rolleyes:

Sorry folkens, jeg bare måtte :-) God natt ;-)

Mvh Roar

Jeg har sett akvarier hvor det benyttes kull(moderat) hvor Xenia trives. Jeg selv har hatt denne korallen og benyttet reglmessig kull(små mengder) uten at det gjorde noen forskjell. Det er også mange som rapporterer at kull har negativ effekt på Xenia så jeg ville vært forsiktig om Xenia er noe du ønsker å holde i ditt akvarium.

Jeg har sett akvarier hvor det benyttes kull(moderat) hvor Xenia trives. Jeg selv har hatt denne korallen og benyttet reglmessig kull(små mengder) uten at det gjorde noen forskjell. Det er også mange som rapporterer at kull har negativ effekt på Xenia så jeg ville vært forsiktig om Xenia er noe du ønsker å holde i ditt akvarium.

Jeg har de siste 3 ukene kjørt med kull i reactor , og samtidig har jeg introdusert xenia i karet ....kan ikke se hos meg at den mistrives ....men det er vel masse forskjellige typer xenia ..har 3 forskjellige typer selv ..

takker for svar så langt.

frank - du har brukt moderat mengde kull, hva vil det si?

hvor mye kull i forhold til mengde vann?

hver gang jeg har slengt en pose kull i sumpen, har xeniaen tatt

kvelden. har til nå trodd at det har vært tilfeldig, men etter å ha lest

at noen har problemer med xenia og kull, har jeg begynt å lure...

har som eksperiment byttet 10 % vann to ganger i uka, nevner at

jeg ikke har problemer høye næringsverdier, og ser stor

forskjell på karet gitt...ser virkelig ut til å gjøre stor forskjell på mitt

system.

i og med at jeg bytter vann såvidt ofte, kanskje kull er unødvendig...?

Jeg vet ikke jeg heller, men jeg tenker: Litt til fisken og litt til far, så litt mindre til fisken og litt mer til far osv...

Opptrappingen til pellets vil jeg ikke tro er like bra med denne metoden :rolleyes:

Sorry folkens, jeg bare måtte :-) God natt ;-)

Mvh Roar

Ingenting å beklage det:-) Det går jo an å ta noen målinger underveis for å danne seg et bilde av hva som skjer. Det kan umulig være skadelig å kjøre begge metodene frem til bakteriekulturen i biopelletsene har etablert seg.

Trapper man gradvis ned på vodkametoden tror jeg biopelletsene automatisk overtar den overskytende belastningen. Dette er ren synsing fra min side, eller forsøk på logisk resonnement om du vil;-)