Jump to content

Hjelp til valg av lys

akvaflat
 Share

Recommended Posts

Er i gang med planleggingen av et nytt prosjekt:

helglass akvarie med mål: 120 x 55 x 65

Akvariet står mellom to skap med en åpning på 125 så har ikke noe særlig å gå på her.

Har tenkt å ha koraller(SPS og LPS+ LS og fisk)

Hvilket lys skal jeg velge?

God gammel HQI+T5 kombinasjon?

150w eller 250w

LED lys?

bare T5?

prisen på dette spiller selvfølgelig inn, har ingen mulighet til å kjøpe noe 10-12 tusen klassen....

Noen her som har kjøpt/sett på disse?

http://www.fish-street.com/key_aquarium_led_lighting_europe_version?category_id=118

eller disse?

http://www.fish-street.com/maxspect_led_aquarium_lighting_220v-240v?category_id=118

Når man spør på en slik måte, vil man få like mange forskjellige svar som antall svar. Mitt tips er å se på tråden "medlemmers akvarium" der står det ofte hva slag belysning de bruker. Det er mange veier til Rom.

BareAre bruker kunn T5 og har en NYDELIG samling SPS og LPS

1538Moss bruker 2x400W MH, vakkert kar

Vidar: LED og T5 Flott kar.

Mulighetene er mange, og ingen fasit.

Hvis du ønsker kombinasjon av HQI og T5 vil jeg anbefale Aqua Medic sin Ocean Light 2x250W plus (pga. høyden på karet, men du klarer deg med 150W om du ikke skal ha lyskrevende koraller). Det er et rimelig og godt alternativ med god kvalitet på reflektorene, samt at armaturet leveres med ekstern elektronisk ballast for T5. Fordelen med elektronisk ballast er mange. Energisparende, forlenger levetiden på lysrørene, mindre varmeutvikling fra lampen og lysutbytte øker noe. Lampen leveres komplett med lyskilder. Armaturet er bestykket med 2x250W HQI og 2x54W T5. Disse kan tennes hver for seg. Lengden på armaturet er 120cm. Sender deg en pm med hvilken pris jeg fikk på lampen jeg kjøpte for litt siden.