Jump to content

Vannbytter...eller ikke....?

christer
 Share

Recommended Posts

Jeg har følgende tanke og erfaringer angående vannbytte i

karet mitt. Har kun to sps, en lps og en del zoas og mjuke

koraller.

Noen bytter vann med glede, mens andre har det som mål

og ikke bytte vann i hele tatt, eller i verste fall så sjelden som

mulig.

Til erfaringen - ved 10 % vannbytte i uken oppnår jeg følgende:

-klart vann (det er jo bra)

-blide koraller (det er jo bra)

-øker ca, og sikkert mye annet fint (det er jo bra)

-fjerner flere bøtter med gulbrunt vann (det er jo bra)

-og hvis jeg slammer havbunnen, fjerner jeg dritmye

gørr (det er jo bra)

Poenget mitt er at karet og innbyggerne, helt klart har glede

av vannbyttene mine.

Ingen formler. Ikke noe hokus pokus..

Til akvarister som har som mål å ikke bytte vann har jeg lyst til

å komme med følgende spørsmål....

-hvordan ville dere likt å bade/dusje i samme vannet dag ut og

dag inn, samt at dere bæsjer i vannet en gang om dagen????

Svaret er vel enkelt for de fleste....

mine erfaringer er at 10% i uken eller 20% annenhver uke (periodevis mindre) fungerer godt for meg SPS/LPS med ganske høy belastnig.

Jeg skiftet en periode ca 30% i uken med resultat at SPSene ble blassere i fargen, så mye vannskifte er ikke nødvendigvis bedre er min erfaring. Jeg mener det er viktigere å se på dyrene om de trives enn å følge alle verdiene slavisk.

mine erfaringer er at 10% i uken eller 20% annenhver uke (periodevis mindre) fungerer godt for meg SPS/LPS med ganske høy belastnig.

Jeg skiftet en periode ca 30% i uken med resultat at SPSene ble blassere i fargen, så mye vannskifte er ikke nødvendigvis bedre er min erfaring. Jeg mener det er viktigere å se på dyrene om de trives enn å følge alle verdiene slavisk.

Vår venn BareAre, arbeidet en gang i akvarieforretning. Jeg kjøpte salt,

hvorpå Are uttaler at - "ikke bytt for mye vann nå da...men passe" -

dette sier alt og litt til, og vel så det. Finn ut hvor mye vann

som bør byttes ut til akkurat ditt system, så går det nok greit.

Enig Ludvik - man skal ikke bytte for mye vann - ikke for lite vann -

men passe....til det aktuelle systemet.

Vår venn BareAre, arbeidet en gang i akvarieforretning. Jeg kjøpte salt,

hvorpå Are uttaler at - "ikke bytt for mye vann nå da...men passe" -

dette sier alt og litt til, og vel så det. Finn ut hvor mye vann

som bør byttes ut til akkurat ditt system, så går det nok greit.

Enig Ludvik - man skal ikke bytte for mye vann - ikke for lite vann -

men passe....til det aktuelle systemet.

Bytter man mye vann og bruker et salt som er piffet opp med ekstra sporstoffer, så er ikke det så bra (kan feks gi bleking av SPS, hvite tupper uten vev). De fleste produsentene av salt har 2 forskjellige salter. Et som bare er fordampet sjøvann (?) og ett som er spritet opp med ekstra sporstoffer (samt kalsium, kalium og magnesium).

Han karen her (Brandon) bytter 100% vann hver uke på sitt 8 år gammle 1.5 L SPS karr;

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=210743

Han har også et pico reef på 3.7 liter, hvor han holder mykkoraller, SPS, LPS og NPS koraller :shock::shock::shock: Ikke spør meg hvordan det er mulig :D.

Hihihi...snakk om knøtt kar.

Bor vell attmed sjøen han da?!!

-----------------------------------

Ein må bytte litt vann synest jeg,

All den dritten som ansamler seg da? eller dei har kanskje ikke grus i bunn?, bare sirk.)

I naturen så går de i cirkel, man forbruker vann, går ut i sjøen, fordamper, blir til skyer...regn, renses av moder jord, sirler i brønnene våre.

Store kar har no same "oppsett" da for såvidt.

Jeg er selvfølgelig overbevist om vann bytte. Skal snart flytte inn i eget hus med god plass for hobbyen. En av tingene jeg ser frem til er å få ordna forhold vedrørende vannbytte. Da blir det automatisk bytting av vann i mange små intervaller. Bytter i dag ca. 10% i uka med henholdsvis 50L + 25L med noen dagers mellomrom.

Her er en link til Water Changes in Reef Aquariasom alle bør ha lest. God fornøyelse :-)

PS! Denne artikkelen, What is Seawater? er det også vært å investere tid i å studere om det ikke er gjort.

Guest Dvergkeiser

Det er bare positive sider ved vannbytte , når man ser bort for arbeidet og kostnader for akvaristen.

Og dette burde være en dårlig unnskyldning å la være.

mvh

Thomas

Jeg har følgende tanke og erfaringer angående vannbytte i

karet mitt. Har kun to sps, en lps og en del zoas og mjuke

koraller.

Noen bytter vann med glede, mens andre har det som mål

og ikke bytte vann i hele tatt, eller i verste fall så sjelden som

mulig.

Til erfaringen - ved 10 % vannbytte i uken oppnår jeg følgende:

-klart vann (det er jo bra)

-blide koraller (det er jo bra)

-øker ca, og sikkert mye annet fint (det er jo bra)

-fjerner flere bøtter med gulbrunt vann (det er jo bra)

-og hvis jeg slammer havbunnen, fjerner jeg dritmye

gørr (det er jo bra)

Poenget mitt er at karet og innbyggerne, helt klart har glede

av vannbyttene mine.

Ingen formler. Ikke noe hokus pokus..

Til akvarister som har som mål å ikke bytte vann har jeg lyst til

å komme med følgende spørsmål....

-hvordan ville dere likt å bade/dusje i samme vannet dag ut og

dag inn, samt at dere bæsjer i vannet en gang om dagen????

Svaret er vel enkelt for de fleste....

jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg klarer og ha så rent kar klart vann og ren grus :confused: og jeg bytter vann knase en til to ganger i året. tror og ha et system som virker er like viktig som mase vann bytter

jeg har ikke noe problem med og badet i vannet mit i vert fal;-)

Du gjør det hver gang du går i en svømmehall (i samme skala som man kan si en fisk gjør det i et 720L akvarie.)

Akkuratt som i en svømmehall blir vannet renset kontinuerlig. Om du med denne sammenligningen foreslår at scrubberen ikke tar bort æsj og bæsj fra vannet ditt (merk, jeg mener de stoffene akvariet normalt ikke har godt av) har vi allerede etablert det faktum at den gjør det.

Du kan komme til min tråd og diskutere dette med oss så vi får samlet hele debatten der. Ingen vits i å starte denne på nytt her.

Om du med denne sammenligningen foreslår at scrubberen ikke tar bort æsj og bæsj fra vannet ditt (merk, jeg mener de stoffene akvariet normalt ikke har godt av) har vi allerede etablert det faktum at den gjør det.

Hvem er "vi"? Jeg er uenig i at algene i en skrubber fjerner "æsj og bæsj". De fjerner derimot nitrat, fosfat og andre næringsstoffer.

Du gjør det hver gang du går i en svømmehall (i samme skala som man kan si en fisk gjør det i et 720L akvarie.)

Her var det snakk om akvariet og ikke svømmehall :roll: Nå har jeg tilfeldig vis hatt og har mye med svømehall og aktiv svømming å gjøre. Er det noe vi stresser vi nødvendigheten av er dusjing og personlig pleie før en entrer badet. Tarmbakterier og andre type bakterier er ikke å spøke med og det gjelder akvarievannet også. Aktive utøvere tåler ikke disse forurensningene og det gjelder også mange av fiskene og korallene. Ta en dukkert i Nilen og jeg er temmelig sikker på at du stryker med. De som bor dær tåler det, er det sunt, neppe.

Jeg undres stadig over akvarister som sier at fisken døde, men vannet er HELT RENT eller VANNET ER DET IKKE NOE FEIL MED.

Tor

Her var det snakk om akvariet og ikke svømmehall :roll:

Du må lære deg å lese først.

Han skrev 'ville du likt å bade i samme vann som du har tisset og bæsjet i.' Jeg går ut ifra at han ikke tar sin daglige vask i akvariet sitt. Forøvrig, springvann er renset kjemisk og maskinelt. Det holder fremdeles langt høyere verdier av giftstoffer og metaller enn et akvarie med RO(/DI) filter og nilsen akvarist ved roret.

Nei, den fjerner som sagt ikke partikkler, men partikklene er ikke nødvendigvis æsj. Det er mat. For noe.

Med andre ord fjerner den ikke det folk forbinder med "æsj og bæsj", som du skrev, den fjerner næringstoffer. Og dét kan vi være enige i.

For øvrig er nitrat mat i den forstand at det er en ypperlig nitrogenkilde for oppbygging av protein og DNA. Fosfat er også mat i den forstand at den er en ypperlig fosfor-kilde for oppbygging av blant annet DNA. Og ammoniakk og nitritt er mat for bakterier og arkebakterier når de oksiderer de for å hente ut energi. Så vær litt bevisst på bruk av ordet "mat". Det meste av kjemiske forbindelser i karene våre er mat. For noe :-). Dette betyr også at omtrent all filtrering (skumming, skrubbing, mekaniske filtre, biologisk filtre) har som hensikt å fjerne mat, men da helst mat som ellers ville ha promotert vekst av noe vi ikke ønsker i karene våre (cyano, dino, alger, osv).

Enkelt og greit for mitt vedkommende; jeg kunne aldri forestille meg å la være å skifte vann regelmessig.

Jeg skifter 10-15% hver 14. dag, og fjerner jo ikke mye skitt rent prosentuelt, men jeg ser jo med det blotte øye at koraller og div annet snacks setter pris på dette.

En kuriositet kanskje, og for all del jeg var ikke en gang påtenkt den gangen, men frem til 50-tallet var pissegult gammelt akvarievann gull verdt.

Historiene er mange om akvarister som solgte eldgammelt akvarievann til solide priser/liter...

Annonserte i aviser og greier...

Riktignok "ferskvann" (selvmotsigelse) og ikke salt, men prinsippet blir i stor hrad det samme.

Skift vann, det er gøy og en naturlig del av hobbyen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Guest Dvergkeiser
Hva renser vannet i havet?

Biologiske prosesser.Som ikke går an å etterligne 100 % i stua.

Derfor må vi kompansere ... også til dels p.g.a. manglende kunnskaper.

Å rense vannet er jo ikke det eneste argumentet for vannskifte.

mvh

Thomas

Er det feil å påstå at alger i all hovedsak naturlig filtrerer havene våre?

Jeg vil mene det er feil ja, da det største volumet av havet ligger lavere enn grensen for hvor det finnes tilgang på lys, som er en vesentlig faktor for at alger kan eksistere.

Oooog ikke minst bidra til forbruk av næringsstoffer.

Jeg er også overbevist om at regelmessige vannbytter er til det positive for akvariet. Det er flere med mye steinkoraller som har opplevd at dersom de er sløve med vannbyttene en stund så mister korallene noe av "piffen" i fargene, for deretter å få tilbake dette ved å starte opp med vannbytte igjen.

Vannbytte er jo også med på å tilføre mange av sporstoffene som forbrukes, som ikke nødvendigvis følger med balling eller andre tilsettingsstoffer. I tillegg reduserer man evt. avfallstoffer som produseres av både fisk, koraller, nyttedyr osv., som kanskje ikke blir fjernet av skummer og/eller evt. alger.