Jump to content

Phosfat remover

seeker
 Share

Recommended Posts

Sitter å kikker på dette produktet hos Janholt .

http://www.janholt.no/index.php?nr=90&case=4&id=424&idkategori=140&startrow=

kan man bruke dette i " sokk " i sumpen og ha bra effekt ? eller er det noe som skal i reaktor ...er dette det tilsvarende som Rowaphos ? hva anbefales i tilfelle .

Har ingen reaktor ...

Tar gjerne imot tips for metoder å redusere phosfat , foruten vannskifter og redusert foring .

Om du har målbart 1 er det for mye allerede. Ikke for å spore av for mye på tråden din, men:

Some marine and especially reef aquarium set-ups rely on less frequent water changes. The reason for one is a delicately balanced filtration based on live rock and/or the need for nutrient supplementation for coral growth, among others. To compensate for less frequent water changes a protein skimmer is attached, which will remove many waste particles that would otherwise be broken down to soluble orthophosphates.
Fosfat dannes ved at planter/mat brytes ned før de rekker innom skummeren din (du trenger da vesentlig sirkulasjon for at ikke dette skal skje) eller noe som faktisk bryter ned fosfatet ditt etter at planter og mat har blitt brutt ned til bl.a. fosfat.

Saltwater tanks can imitate that by planting macro algae into a refugium or sump.
Slik det skjer i naturen.

En annen ting å huske om du plutselig får fosfat målbart i akvariet ditt er at om pH synker brått kan dette frigjøre bundet inorganisk fosfat fra sand/stein.

Referanse

Kom over dette produktet på nettet .. er det noen som har erfaring med dette ?

http://www.tanktests.co.uk/index.php?target=products&product_id=33

Nei, men har brukt sånne tabletter som inneholder lantanklorid(LaCl3) i svømmebassenget til unga. Jeg ville heller ha satset på det Jan-holt selger (tror neppe de selger noe dritt, selv om jeg ikke handler der selv). Ellers har jo korallen.no rowaphos (det bruker jeg).

1 ppm (mg/L) fosfat kan umulig stemme ? Ved høy pH reagerer fosfor med kalsium og danner kalsiumfosfat (noe du ikke får målt). Selv 0.03 ppm er veldig mye fosfat.

Ellers lå det en link her som omhandlet lantanklorid : http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=12621

Btw: Fosfat testen til salifert fungerer, selv om den ikke er så veldig god på lave verdier. Jeg skal kjøpe meg den testen SaltvannStian linket til.

Jeg har reaktor til rowafos, skal ikke bruke den igjen før om ca 2 mnd'r dersom du vil låne den for å teste?

Usikker på om jeg har en pumpe og selve rowafos liggende men det kan jeg sjekke. Burde gå greit å få plass til denne i skapet ditt.

Har en pumpe på 600 liter/prt og en på 1000 liter pr/t ..begge med slange stuss ..kan disse passe ??

Seeker: hvilken reaktor vurdrer du å gå til anskaffelse av?

Jeg trenger også en og vurdere å bestille fra Tyskland eller UK om ikke så lenge - vi kan kanskje ta en samlebestilling og spare frakt ;-)

eg har jo ikkje greia på dette her ....men tar gjerne imot tips om hvilken reactor jeg kan bruke , og hvilke medier som kan være oppi ....og samlebestilling er jo alltids gunstig ..

Søkte litt på nett og kommer over denne reaktoren fra Two little fishes .

http://www.aquacave.com/phos-ban-media-reactor-150br-by-two-little-fishes-357.html

Hvis man vil kjøre feks. rowaphos og kull i en slik er det da bare å helle oppi feks. først Rowaphos , og deretter Rowa carbon slik at det ligger i 2 lag ?

Ser ut til å være mer eller mindre helt lik deltec sin bare billigere

Endelig igang ..

Da er fosfat absorber igang i sumpen ..Magnar hadde inne både reaktor og filtermedie for fjerning/redusering av fosfat ..dette medie er nok det samme som Rowaphos ..da konsistens og utseende var likt ..men fabrikat Deltec ..slik at nå skummes det , og i tillegg er det kull og "Rowaphos" i reaktor ..i tillegg har jeg fjerna "tårnet" i sumpen ...dette medførte at jeg for første gang fikk se en puffer i oppblåst tilstand (denne bor i sumpen) ....

Takker for god service Magnar ..:lol:

2 døgn

Nå er det 2 døgn siden jeg starta med phosfat reactor/med kull og noe Rowaphos greier .(Deltec)

Det jeg ser nå er at det er nesten ikke vekst av grønne alger på glasset i forhold til før , dette tar jeg som et godt tegn ...var nødt til å dra magneten over glasset daglig tidligere .fra igår til idag kan jeg ikke se noe nye alger ...regner med at fosfat reduseringen er godt igang ..:lol:

skal se om jeg får målt litt seinere i kveld ....

Ca 4 døgn

Fosfat blir nå målt til en plass mellom 0,03 og 0,1 dvs. at det har vært veldig effektivt å kjøre denne fosfat absorberen til Deltec i aquamedic sin kullreaktor..

Det er vel slik at når man er på tilnærmet 0 , så må man fjerne dette mediet ?? ellers vil det jo ikke være næring igjen i vannet ?? eller kan det bare skure å gå ? dette er et medie beregnet for langtids bruk , dvs. 1-flere mnd.

Hadde vært greit med noen tilbakemeldinger på dette:confused:

Hmm. Har selv kjørt konstant med Rowaphos i akvariet mitt siden oppstart. (kombinert med kull i samme reaktor) Dette mediet vil jo bare bidra til å holde fosfaten på 0. Om du fjerner det, så vil jo fosfaten gå opp igjen?

Takk , da beholder jeg det inntil videre , så får vi heller skifte ut en gang hver måned , eller annenhver ..

Takk , da beholder jeg det inntil videre , så får vi heller skifte ut en gang hver måned , eller annenhver ..

Du må måle deg til når fosfat absorberen må byttes. Den blir mettet etter en stund.

Raske variasjoner i fosfat i akvariumet er ikke bra, det er en del koraller og muslinger som misliker det stort! (Fosfat synker raskt med ny fosfat absorber)

Jeg har lest om folk som kjører to "sokker" med rowaphos, og bytter dem annhvergang får å få fosfat så stabil som mulig.

Eller du kan gjøre som meg, putte Biopellets i reaktoren, så får du senket både PO4 og NO3, og du etterfyller bare nye pellets hver 6 mnd.

/Pål