Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
EivindogTina

Svak farge på Koraller

Recommended Posts

Jeg må stille et spørsmål til dere saltvannsakvarister.

Jeg har et 540L akvarie og har en del stein koraller og litt mykt.

Men jeg synes at fargene på steinkorallene begynner å bli litt dårlig...

Til og med de grønne stjernepolyppene har blass farge..

Er ikke så bra på navn men de som mister mest farge er de med grønnfarge og de blå tuppene på .

Jeg har en MH på 2x250w og 4stk t5 rør med 3 blårør og et fiji Purple.

Jeg har vannverdier ( Salifert tester )

SALT 27

CA 450

KH 8,6

PH 8,2

MG 1440

NO3 12,5 - 15

NO2 0

Er det noen andre tester som jeg burde ha tatt ?

Jeg bruker pr. i dag balling+ og bruker automatisk balling og vannpåfylling. Så dette er stabilt.

Jeg bruker også ProdioBio Bio Digest og ProdioBio Bioptim for å prøve å komme ned til 0 på NO3.

Har holdt på med dette i 5 uker nå og det begynner absolutt fungere for det går nedover!

Den var nemig oppe i 25 en periode...

Jeg bruker RO vann til etterfylling og brukte sjøvann fra Drøbak når jeg startet opp karet for ca 8 mnd siden.

Har tatt noen massive vannbytter før jeg startet med ProdioBio og da brukte jeg også sjøvann fra Drøbak.

Jeg mener at jeg har hørt en gang i tiden at for å beholde fargene på ting, så må man tilsette jern....

Jeg vet ikke om dette stemmer og spør derfor om råd til hva jeg kan evt. tilsette eller gjøre for å få bedre utfarging på korallene mine igjen.

Kjør på med et svovelfilter eller biopellets i reaktor, så fjærner du både No2 og No3. Da kommer fargene tilbake. Begge metodene er meget effektive.

Guest Dvergkeiser

Du kjører jo allerede med Prodibio (det gjør jo samme nytten som svovelfilter eller biopellets), og nitratverdien er jo på vei ned.Om den senkes for fort , kan korallene også ta det ille opp.

Bortsett fra det så behøver ikke være nitratverdier i den mengden du beskriver være årsaken heller .

Koraller holdt med litt høye verdier pleier dessuten være heller mørke , og ikke bleike.

Nødvendige tilsetninger finnes komplett i balling + , så det trenger du ikke tenke på.

hvordan er fosfatverdien din ?

kan også godt hende som Frank sier at det tar bare litt tid før ting faller på plass igjen.

mvh

Thomas

takker for mange svar.

da har jeg fått lånt meg en fosfat test (JBL) og den var 0,05 så den er innenfor det som er ok.

Så da kan jeg jo også se bort fra fosfat.

Etter hva jeg kan forstå da må jeg bare vente å se hva som skjer med NO3 ettersom jeg bruker Prodibio.

Jeg tviler på at den testen er god nok for å helt eliminere fosfat. Det kan være gjort forbedringer, men for kun kort tid siden var det Rowa eller Deltecs in til rundt 6-700,- som dugde

I og med at det er et utslag ville jeg gjort tiltak i fare for at verdien er høyere.

ok, men hva mener du med tiltak?

jeg tenker på at ettersom jeg kjøre Prodibio skal ikke det fjerne fosfatet også? eller må jeg gjøre ytliggere tiltak? som å kjøpe Biopellets / Rowaphos eller hva det het :-)

Også lurer jeg på en ting til må biopellets kjøres igjennom en reaktor eller kan jeg fint sette en dem inn i en pumpe med mase gjennomstrømning?

Jeg er usikker på om Prodibio er noen effektiv løsning mot fosfat. Det skader ikke å teste f.eks. RowaPhos.

Som sagt er jeg usikker og har selv testet et par tilsvarende produkter tidligere med dårlig hell. Hos meg medførte det til bleking av nesten samtlige koraller og en del mistet jeg. Det kan faktisk være produktet som gir dårlig farge på korallene. Hos meg skulle det ha gitt fantastiske farger ble det lovet, men...... det ble bare dyrt og frustrerende.

Hei!

Bare ett litet tips, ikke driv med for mye forskjellig på en gang for og prøve og rette opp problemene i karet ditt:-)

Det jeg ville ha gjort var og bare forstsette med Prodibio en stund til slik som du gjør i dag. Det er ikke fort gjort og rette på ting igjen (som f eks farger), kan sikkert ta opp til et halvt år før fargene er der de skal igjen.

Det som vi akvarister (vertfall jeg:-))ofte gjør feil er at vi forventer at negative tilstander i karet skal bli bedre for fort, og når det ikke skjer i det tempo vi forventer har vi (jeg) en tendends til og prøve allt mulig av remedier og tilsettninger. Men det kan fort gjøre vondt værre.

I alle fall, lykke til

Jnad

Prodibio har jeg pøvd uten hell, det var riktignokk i et kar som hadde vøre i drift noen år, men med tynn sandbunn. Fosfaten var allerede ikke målbar med deltec testkit, men jeg hadde NO3 på 5-10ppm og ingen efekt av prodibio:mad:

Hei!

Bare ett litet tips, ikke driv med for mye forskjellig på en gang for og prøve og rette opp problemene i karet ditt:-)

Det jeg ville ha gjort var og bare forstsette med Prodibio en stund til slik som du gjør i dag. Det er ikke fort gjort og rette på ting igjen (som f eks farger), kan sikkert ta opp til et halvt år før fargene er der de skal igjen.

Det som vi akvarister (vertfall jeg:-))ofte gjør feil er at vi forventer at negative tilstander i karet skal bli bedre for fort, og når det ikke skjer i det tempo vi forventer har vi (jeg) en tendends til og prøve allt mulig av remedier og tilsettninger. Men det kan fort gjøre vondt værre.

I alle fall, lykke til

Jnad

Kloke ord

Det eneste som kommer raskt i et korallrevsakvarium er havari. Alt annet tar tid ;-)

Kloke ord

Det eneste som kommer raskt i et korallrevsakvarium er havari. Alt annet tar tid ;-)

Thanks, bare synd jeg ikke har sagt det til meg selv for lenge siden:lol: Tolmodighet er et must innen denne hobbyen.

Jnad