Jump to content

Recommended Posts

Bare et lite spørsmål: Hvor lenge var strømmen vekk hos deg? Eller hvor lenge sånn generelt overlever et saltvannskar uten strøm? Har hatt et par strømbrudd her, men de har jo bare vart noen timer, så har ikke vært noen fare foreløpig..

Det kan jeg egentlig ikke svare deg på, for jeg var ikke i nærheten når dette skjedde, men han som passet karet var her på fredag 6/1 og kom tilbake på søndag 8/1.

Mvh Roar

• 2 weeks later...

En oppdatering fra karet mitt.

Jeg vil friskmelde en oransje Fungia en Torchkorall en liten rød bit av en hjernekorall og en grønn rar hjernekorall.

Det er noe levende vev igjen på en rød fin hjernekorall jeg kjøpte av EspenLG når han la ned karet sitt, jeg kan tenke meg det er en % eller to igjen av den flotte saken.

På en stor, fin grøn hjernekorall som jeg har hatt i nesten tre år er det ikke synlig vev igjen :cry:, men jeg gir ikke opp.

Av nye dyr har jeg sånne grønne "blåskjell" som jeg ikke husker navnet på, også et par nye Trochussnegler som jeg kjøpte på Krizoo, også en flott ny grønn Fungia som jeg kjøpte i Dyrebutikken Drammen.

Også kjøpte jeg et par kovner (ocellaris) av Jan Rune på siste hjemmemøte :-)

I tillegg har knapper og skiver overlevd kuldesjokket.

Det kommer bilder når jeg synes det er noe å ta bilder av :-)

Mvh Roar

Du klarer ikke å kverke Glassroser :rolleyes:

Nei er et kar infisert med glassroser, så er det ingen vei tilbake. Vi kan holde dem nede med fisk eller andre dyr som liker å spise disse, men når de blir borte, så kommer de igjen.

Uansett, glassroser kan jeg leve med, men de røde planariene er jeg veldig glad for er borte :-)

Mvh Roar

• 3 months later...

Siden det er så lite aktivitet her i Pinsen, så kan jeg komme med en liten oppdatering. Jeg har i hvert fall begynt å kjøpe inn noen fisker igjen. Først to ocellaris klovner, så kjøpte jeg en gul kirurg som levde bare noen dager. Så kjøpte jeg en kanarigylte og i går en Ctenochaetus, jeg vet ikke hvilken, og i dag en liten nusselig Naso lituratus, så nå er det i hvert fall litt liv her :-)

Mvh Roar

• 2 years later...

På tide med en liten oppdatering, siden det er over to år siden forrige gang mener jeg.

Det er ikke stort som har skjedd her. Kanskje mest for at jeg har begynt med fersk igjen, men nå har jeg i hvert fall fått tak i den skummeren jeg vil ha. Takk til Odd-Anders i Skiptvet, som solgte meg den. Så får vi håpe at han starter opp igjen etter at han har falt til ro i nytt hus.

Egentlig så har ikke karet mitt gått så godt siden jeg måtte levere tilbake en Deltec TS 2060 (ekstern versjon) som jeg var så heldig å få låne en tid. Så jeg har jo lengtet etter noe tilsvarende siden det, og når jeg fikk tilslaget på en SC 2060 (sumpversjon), så reiste jeg til Skiptvet i går for å hente :-)

Nå ligger den i bløt for å få den ren, så regner jeg med å få satt den i gang i morgen.

Mvh Roar

• 9 months later...

Så var det slutt for meg for denne gang. Etter at jeg stort sett har vært syk det siste året så har jeg sendt alt det levende bort. Jeg ser ikke bort fra at jeg starter opp igjen, men da med et mindre kar som blir lettere med vannbytte, og noe jeg lettere kan klare selv. Tridacnaen blir ferskvann etter hvert.

Jeg fortsetter i klubben, og har akkurat betalt kontingent for i år :)

Mvh Roar

Så var det slutt for meg for denne gang. Etter at jeg stort sett har vært syk det siste året så har jeg sendt alt det levende bort. Jeg ser ikke bort fra at jeg starter opp igjen, men da med et mindre kar som blir lettere med vannbytte, og noe jeg lettere kan klare selv. Tridacnaen blir ferskvann etter hvert.

Jeg fortsetter i klubben, og har akkurat betalt kontingent for i år :)

Mvh Roar

​Godt å se at du fortsatt er med i klubben, men leit å høre at kroppen krangler så mye at karet legges ned. Jeg håper helsen blir såpass at vi får se deg igjen på møter og auksjoner Roar, det er alltid et lyspunkt når du dukker opp.