Jump to content

Mitt HQI DIY Prosjekt

jnad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har gått en stund nå, men er nå ferdig med mitt lille HQI prosjekt. Hensikten med prosjektet var og se hvor enkelt og billig det gikk ann og skaffe seg en brukbar belysning på et nanokar. Total kost sum for dette prosjektet havnet på ca 500,- inkl HQI pære.

Så her er litt dokumentasjon fra mitt HQI Prosjekt:

OBS! OBS! Anbefaler ingen andre og prøve seg på dette selv da det er stor fare for brann og personskader ved slike prosjekter. Dette er bare hvordan jeg har gjort, oppfordrer ingen til og gjøre det samme.

Prosjekt 70W HQI start, her er bilde av deler som er kjøpt inn og delvis montert.

1. Vanlig 500W halogen arbeidslampe som de fleste byggvare forretninger forhandler.
  2. Elektronisk ballast 70W kjøpt i det store utland.
  3. Syrefast rør malt sort, monteres på plate/fot for oppheng av armatur.
  4. Fot av kryssfiner skal plasseres bak akvariet på gulv.

03_05_10_HQI_003.jpg

Her er stativet skrudd sammen og på vei inn bak karet for montering, konstuksjonen er laget slik at stativet vil stå av seg selv bak akvariet, ingen skruing eller festing er nødvendig. Gammel armatur står fortsatt på karet:

03_05_10_HQI_011.jpg

Her er armaturen montert ferdig på stativet og plassert bak karet, armatur og stativ kan enkelt løftes bort om nødvendig. PS! Foreløbig så er dette litt provisorisk, kabelen til armaturen som synes i bildet skal tres gjennom røret som armaturen henger i slik at den ikke blir synlig:

03_05_10_HQI_012.jpg

Sett fra siden:

03_05_10_HQI_014.jpg

Her er et nærbilde av det nye lyset, korallene er litt inntrukket av sjokk for nytt lys, armaturen er akkurat tent for første gang. Mulig jeg bør heve armaturen noen cm, litt mørkt på sidene, men mulig dette bare er greit med litt variasjon i lys intensiteten i karet:

03_05_10_HQI_018.jpg

Til sammenligning er karet her med gammel armatur 2x24T5:

03_05_10_HQI_005.jpg

En slik 70W eller 150W HQI armatur kan altså enkelt settes sammen med elektronisk ballast for rundt 500 lappen.

Verørende varme så har jeg ikke laget noen form for ventilasjon/kjøling av armatur, det varmeste punktet på armaturen (på toppen) er målt til 70 grader. Siden denne armaturen er konstruert for en 500W halogen så går jeg ut i fra at den ikke vil ha noe problemer med og takle varmen fra en 70W metall halogen.

Belysningen er 100% helt lydløs.

Vet ikke om jeg blir mer fornøyd med dette HQI prosjektet enn med den gamle T5 belysningen min, men dette prosjektet var morsomt og gjennomføre. Og førsteintrykket av belysningen var at karet ble veldig levende med glimmer effekt.

Jnad

Edited by jnad

Re: Mitt HQI DIY Prosjekt

Fint prosjekt dette. Har lurt på muligheten for et lite avleggerkar, og du har gitt med en god ide for belysning. Var det en spott du hadde liggende, eller har du kjøpt spesielt. Måtte du bytte sokkel for pæren, eller er det samme?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skikkelig tøft. Hvor mange liter er dette karet? (Og dybde?)

Hei!

Takk for at du likte det, litt morsomt og mekke sammen noe selv som kansje funker like bra som butikk kjøpt.

Karet er på 63 liter og dybden er på 35cm.

Jnad

Ser veldig bra ut dette. Jeg gjorde dette for et par år tilbake, men da skrudde jeg lampa til veggen.

Hei!

Takk for det, hadde bøyelen på lampa vært litt lengre kunne jeg skrudd den rett i veggen jeg også.

Jnad

Fint prosjekt dette. Har lurt på muligheten for et lite avleggerkar, og du har gitt med en god ide for belysning. Var det en spott du hadde liggende, eller har du kjøpt spesielt. Måtte du bytte sokkel for pæren, eller er det samme?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei!

Takk for det, synes det er litt morsom med sånne hjemme prosjekter, og tror faktisk ikke utseende ble så værst heller da kona faktisk ikke har protestert:-)

Selve armaturen hadde jeg liggende, men du få kjøpt tilsvarende på f eks Maxbo eller Biltema for under 100 lappen. Om du vurderer og gjøre det samme så titt på litt forskjellige armaturer, det er litt variasjon i utseende og feste muligheter.

Jeg brukte armaturen med original sokkel, 70W HQI pære passer rett inn i sokkelen til en standard 500W halogen arbeidslampe.

Vurderer en 150W HQI til et større kar, men da må det benyttes en større halogenarmatur, f eks 1000W. Og sokkelen må byttes, men det er svært enkelt.

Jnad

Jeg og digger hjemmemekk. Altså, skikkelig hjemmemekk, som dette f.eks. Når sommeren nærmer seg skal jeg felle ned tak, bygge opp stand og lage romdeler med 3 sider synlig akvarie på ca 700l og 300l sump med algae scrubber. Skal også ha 3x250w MH og endel T5 rør. Noe forslag til dette? trenger ikke se pent ut i det hele tatt da dette blir helt skjult. Jeg kommer også til å bruke vifter over og under akvariet for å bli kvitt varme og fukt.

Jeg og digger hjemmemekk. Altså, skikkelig hjemmemekk, som dette f.eks. Når sommeren nærmer seg skal jeg felle ned tak, bygge opp stand og lage romdeler med 3 sider synlig akvarie på ca 700l og 300l sump med algae scrubber. Skal også ha 3x250w MH og endel T5 rør. Noe forslag til dette? trenger ikke se pent ut i det hele tatt da dette blir helt skjult. Jeg kommer også til å bruke vifter over og under akvariet for å bli kvitt varme og fukt.

Hei!

Om armaturene blir helt skult så kan du jo vurdere og kun bruke HQI reflektorer fra Reefshops.com, disse ser ikke så verst ut og de selger elektroniske ballaster også.

Jnad

Hei!

Ikke for og skryte, men blir bare mer og mer fornøyd med lyset:-)

Ikke for at jeg misfornøyd med utseendet på armaturen (til og med kona synes den ser ok ut:-)), men driver og ser på en løsning for lampeskjerm til denne hjemmesnekkra belysningen som jeg tror kommer til og se meget bra ut, i denne vil det også trolig være mulig og montere moonlights:-). Kommer med oppdatering og bilder når jeg blir ferdig.

Har en kamerat som vurderer ny belysning til et Juwel Rio 180, han kjører saltvannsrør i orginal armaturen i dag. Tok med meg HQI prosjektet mitt hjem til han og plasserte denne på den ene halvdelen av karet og lot hans armatur belyse den andre halvdelen. Jøss for en forskjell, virker som at 2x70W HQI over et Rio 180 vil være godt nok til hans kar, vertfall og se på:-)

Hva tror dere, vil det være mulig og ha sps koraller i hans kar med 2x70W HQI???

Jnad

Jeg kommer til å kjøpe reflektorer og diy deler fra siden du henviste til, sammen med T5. 3x 250W HQI. Er latterlig mye å spare, men vet ikke hvordan kvaliteten er på dette i forhold til merkevare. Mye av det man betaler for ved merkevare er merket, ikke kvalitet i seg selv.

Hei!

Har nå brukt dette lyset i 1,5 uker og må si jeg foreløpig er veldig fornøyd. Det jeg kan se er at kanskje lysforandringen har skapt et problem med 2 av korallene mine som ikke trenger så mye lys. Ser at min Xenia og min Tree Coral / Paralemmnalia (se link) ikke er så glad i lysøkningen.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+600+648&pcatid=648

Xeniaen er trukke sammen, dvs kortere polypper og kortere stamme, faktisk så er den Xeniaen som er plassert rett under lyset og som er verst utsatt har faktisk trukket seg helt sammen og sluttet og pulsere. Min Tree Coral (står også midt under lampa) har ser ikke ut til og bli plaget like mye, men den ser litt pjuskete ut, dvs polypper er ute, men jeg kan se at greinene litt tynnere og ikke like utstrukket. Håper denne kommer seg.

Når det gjelder lystiden så begynte jeg med 6 timer, og er nå oppe i 8 timer i løpet av denne drøye uka som har gått siden jeg monterte det nye lyset. Har vel brukt ca 3 dager før jeg gikk opp til 7 timer, og 3 dager til videre til 8 timer.

Hva tror dere, vil disse 2 korallene trolig bli drept av for mye lys?? 70W er jo ikke akkurat så ille mye lys heller da?

Jnad

Som en STOR DIY'er selv sier jeg bare...

KNALL:!::mrgreen:

Men... Du skulle vell ha gått for en 150watter i dette karet.

(jeg hadde 1x70MH pluss 4x8w T5, over min 48l)

Kalle.

Hei!

Takk for at du likte diy prosjektet mitt.

Hadde nok vært bedre med 150W sånn i forhold til korallene, men virker som 70W også gir ganske mye lys, vertfall i forhold til min tildigere 2x24W T5 armatur. Og temperaturen har ikke steget nevneverdig, armaturen henger ca 16cm over vannnflaten.

Jeg hadde faktisk veldig lyst til og prøve en 150W, men fikk problemer med og få plass til pæra i armaturen. Muligheten er jo og bruke f eks en 1000W halogen arbeidslampe i stedet, denne har god plass til 150W HQI pære. Hadde faktisk med en slik hjem for og prøve den over karet i stua for og se hvor stor den var og hvordan det ville se ut over karet. Jeg syntes jeg kunne brukt den, men skjønte på kona at ett sted går grensa:-)

Men planlegger en kjellerstue med større kar hvor jeg har full råderett:-), og da skal vi se om ikke det blr ett nytt DIY prosjekt.:D

Jnad

Jnad

Hei!

Har plassert min HQI armatur ca 15cm over vannflata, dette ser ut til og passe sånn nogenlunde på lysspredningen ned i karet.

Er det noen skjenerell regel for avstand, eller andre faktorer som bestemmer nødvendig avstand, la merke til at karet ble litt varmt i går, ca 28-29 grader, romstemp var også litt høy i går ca 26.

Ved normal romstemperatur ser den nye HQi armaturen min ut til og øke akvarietempen med ca 1 grad i forhold til min gamle T5 belysning. Nå er det vel sikkert sånn at dette vil gjøre ennda større utslag ved varme sommerdager.

Så hvor høyt anbefales skjenerellt disse HQI armaturene montert, og vil f. eks lysutbyttet bli mye dårligere ved og heve armaturen med 5 cm?

Jnad

• 3 months later...
Du vet ikke hvordan man driver HQI pærene ?

Tenker da på hvor mye spenning de skal drives med, er det samme spenning ved varm/kald pære ?

Hei!

Nei, har desverre ikke satt meg inn i HQI pæren / ballastens virkemåte.

Vet bare at de har en høy tenn spenning som kan variere mellom 1000-6000V.

Etter at pæren har tent så tror jeg ballastens hoved oppgave er og begrense strømmen, altså den fungerer som en strøm limiter.

Elektroniske ballaster endrer også frekvensen fra 50HZ til mellom 10000-20000 HZ, dette for og unngå flimmer. Litt på tynn is her selv om jeg er elektro mann, men dette er hva jeg tror.

Armaturen jeg satt sammen fungerer fortsatt fint. Ballasten blir ikke varm, og armaturen har ingen støyende kjølevifter:-) Overflatetemeraturen på varmeste punkt er målt til 70 grader.

Dette var nok ikke svar på det du spurte om, mulig noen andre har kan bidra?

Jnad

Hei!

Nei, har desverre ikke satt meg inn i HQI pæren / ballastens virkemåte.

Vet bare at de har en høy tenn spenning som kan variere mellom 1000-6000V.

Etter at pæren har tent så tror jeg ballastens hoved oppgave er og begrense strømmen, altså den fungerer som en strøm limiter.

Elektroniske ballaster endrer også frekvensen fra 50HZ til mellom 10000-20000 HZ, dette for og unngå flimmer. Litt på tynn is her selv om jeg er elektro mann, men dette er hva jeg tror.

Armaturen jeg satt sammen fungerer fortsatt fint. Ballasten blir ikke varm, og armaturen har ingen støyende kjølevifter:-) Overflatetemeraturen på varmeste punkt er målt til 70 grader.

Dette var nok ikke svar på det du spurte om, mulig noen andre har kan bidra?

Jnad

Det var mye god info her da. Vet mer nå, en før jeg spurte :D.

• 1 month later...

Hei!

Ja det holder helt sikkert med 2x150W. Hvis jeg husker riktig så har du et Juwel kar? Hadde det ikke vært for midt staget på Juwel karet så hadde jeg godt for 1x250W. De har noen fine armaturer på Malmberg som er forholdsvis lange og litt mer dekorative enn de på Biltema. De hadde vært fine hvis du skulle ha 1 stk HQI over karet, tror de blir litt store til og ha 2 stk.

Jnad

Oppdatering

Hei!

Har nå byttet tilbake til min gamle T5 armatur da jeg plutselig opplevde og sitte og se at HQI lyset skiftet til veldig gul farge. Dette var noe som skjedde litt utover kvelden, dagen etter så var allt ok frem til at det så kunne skifte til gulere på kvelden.

Vet ikke om dette skyldes den billige Kina pæren eller om det er ballasten. Forhandleren var villig til og sende meg nye deler om jeg kunne finne ut om det var ballasten eller om det var pæren det var feil på, men jeg tror ikke jeg gidder kommer nok bare til og bestille meg en ny pær for og prøve. Er jo så billig uansett.

Mulig jeg velger et blåere lys 20000K istedet for 14000K, tror dere dette blir for blått for og brukes som eneste lyskilde??

Jnad

• 1 month later...

20000k

Hei!

Da har jeg byttet ut T5 armaturen med HQI armaturet mitt igjen, har satt inn ny pære. Denne er på 20000K, virker ok og se på, men kan tydelig se at det blir svakere lys, også svakere og se på enn T5 armaturen.

Vet ikke hvordan dette vil virke inn på korallene når det ser ut til og være mindre lys, kansje det at det er mer blått veier opp for styrken?? Kommer til og prøve en liten stund for og se.

Noen synspunkter?? Hadde bra vekst på korallene tidligere med 14000K, tror dere 20000K vil redusere veksten da det ser ut til og være mindre lys??

Jnad

Edited by jnad

Hei!

Det ser ut til at korallene liker dette lyset, spesiellt sps korallene. Kansje ikke rettferdig og sammenligne dette lyset med de T5 rørene jeg brukte da de var ganske gamle, ca 1,5 år. Vet ikke hvor lenge denne billige 20000K pæren holder, men akkurat nå til og begynne med så virker det som at den har en positiv effekt på korallene.

Får et veldig fint skimmer i karet av denne pæren, men faktisk så blir det litt ubehagelig og se på karet på nært hold med dette lyset og skimmeret i forhold til da jeg brukte T5 rør. Noen som opplever det samme med HQI??

Jnad

Edited by jnad