Jump to content

Powder Blue Kirurg

Recommended Posts

Hei.

Hvordan er det å introdusere en Powder Blue Kirurg i en 720 liter som ikke er ferdig innredet med LS? Mangler noen kg LS! Det jeg lurer på er om det blir for mye stress for denne fisken når jeg fyller på med litt og litt LS:?:

Hilsen Espen:-)

Hei.

Hvordan er det å introdusere en Powder Blue Kirurg i en 720 liter som ikke er ferdig innredet med LS? Mangler noen kg LS! Det jeg lurer på er om det blir for mye stress for denne fisken når jeg fyller på med litt og litt LS:?:

Hilsen Espen:-)

Vel, denne fisken er jo en prikk magnet av imponerende kvalitet. Personlig hadde jeg ikke gjort det. Ville også vært 110% sikker på vannverdiene før jeg satt denne inn. V

Min arfaring

Jeg er ikke helt sikker men jeg hadde venta med til du har filt med stein slik du ønsker at det skal vare. De blir utrolig stressa og man kan nesten regne med at den for hvit prikk. Jeg har en powder brown eller -Japonikus tror jeg det heter. De er jo i samma familie og er like flinke å få hvit prikk. Fisken har gåt hos meg lenge så den har lart seg åat jeg er ikke noe trusel og jeg kan dandere og fikse i karet uten om at den blir stressa. Men det er en veldig kravstor fisk og er ekstrem når det gjelder stress og hvitprikk:D:D De kan også vare veldig agresive. Ikke i alle kar men noen oplever det som veldig agresive.

Hei! Du kjenner sikkert til svaret på hva som er lurt med tanke på fiskens beste ;-) Det du skal tenke på når det gjelder denne fisken er at den er blant de mest aggressive i tangfamilien. Det betyr at den bør være blant de siste du introduserer. Selv om du har 720L er ikke det et stort kar for denne fisken.

Tor

Det er vel høyst individuelt hvor mottakelig denne fisken er for prikk? Jeg har hatt en i over tre år uten utbrudd og da har det vært inn/ut med både fisk og koraller, omrokering på steinformasjon osv.

I går tømte jeg akvariet for 60kg stein, 8 store kolonier med koraller og 4 fisk, ikke én prikk og spore på hvitbrysten. Mulig dette er unntaket, men om du kjøper en "brukt" en er kanskje sjansen større for å unngå prikk..?

Helt enig. En fisk som er vant til litt omgjøring og har gått i ett akvarium med masse aktiviteter viser seg mere motstandsdyktig mot sykdom og alt annent divers sykdom og stress, en det en ny individ fra butikken gjør.

Men fisken er kresen på vannkvalitet, stress, sykdom og kan vare veldig agresiv. Men det finnes untak ja. Noen for det til og noen for den ikke til.

Man må bare prøve og se, men sørg på at den har bra forholder i akvariumet ditt forst kanskje.Vannkvalitet.

Ingeting er umulig. Har selv en Japonikus , Achyllies og Morish Idol.

Lykke til:D:D

Takker for raske svar alle sammen:D Vannkvaliteten er helt perfekt, så det er det ikke noe galt med..Mange som har delte erfaringer med denne fisken, også her ser jeg;-)

Ja min tålte ikke å bli flyttet på. Det var den eneste fisken som døde i flyttesjauen, og den fineste fisken jeg har hatt.

Mvh Roar

Ringte til gutta på Jan Holt i stad. De hadde Powder Blue inne, så jeg holdt den av! Skal hente deg om en ukes tid:D Gleder meg utolig masse. Skal fylle opp med litt mere stein først, så etter jeg har fått den blir det ikke ny stein før på flere mnd..

Da har du jo noe og glede deg til :)

Utrolig fin fisk det der, Vurderer en slik selv hvis jeg skal bytte ut til litt større kar, Hva er minimumskrav til kar str på den fisken?

Har en palett kirurg fra før, og den er jo også en hvitprikk magnet, men den har holdt seg fin nå dem siste ukene, Er denne powder blue like ille som paletten eller er powder blue enda verre til og få hvitprikk?

Jepp, det er helt klart:-) Det er virkelig en av mine favoritt fisker. Har hatt lyst på den siden jeg begynte med saltvann.. Det er jo hvitprikk magneter begge to, men veit ikke hvem som er verst, men regner med at det er Powder Blue Kirurgen som stiller sterkest i hvitprikk konkuransen mellom disse:shock:

Min arfaring .

Jeg kan nesten garantere deg og skrive under at den for hvitprikk når du har intrudusert den til nye omgivelser. Jeg ville bare lat den gå og fora den gott. Lat den vare i fred og prøvd å pelle i karet minst mulig.Har du uv filter så fyr den i gang og ta en vannskifte før du setter inn fisken slik slik slipper du å rote so mye med karet. Om det er en frisk og sterk individ så går prikken vekk av seg selv . Ingen grun å få panikk når den for hvitprikk det er helt vanlig med den fisken. Og ja den er mye , mye vare nor det gjelder hvit prikk en palettkirurgen:D

Skal bytte vann dagen før de nye fiskene kommer.. Da skal jeg fylle opp med litt mere LS også. Ja veit jeg kommer til å få prikk, det er garantert, hadde tenkt til å gjøre akkurat sånn som du skrev:D Så det blir nok bra etterhvert!;-)

Glemte å si at jeg har UV også... Så håper det hjelper litt

Edited by yespen

Det blir helt sikkert bra. Ikke la andre skremme deg. Om du har list på den fisken og har skapt rette omgivelser og rette verdier så greier du det.Ikke noe problem tror jeg. Jeg har som sagt selv en apaowder brown som er i samma slekta og er like ille å få hvit prikk. Den er helt strøken hus meg og jeg kjører ikke uv filter en gang. Jeg ønsker deg da likke til. og foresten det er en kul og pen fisk

Alt er mulig. Jeg har fot utrolig støtte her fra forumet. Og mange som har vart negative, men all fisken lever og har det kjempe fint. Alt er mulig bare at noen arter er mere krevende en andre. Akkurat som vi mennesker. Noen er lagd av stål og blir aldrig syke noen ar normale som har sine oppturer og nedturer og noen er helt hypokondere som ikke toler å gå ut døra uten at dem havnner hos legevakta fordi de ikke tolte utelufta og går aldrig ut døra før de har proppa i seg en halv kilo piller mot alle sykdomer som finnes på jorda. Ok litt ovendrevent kaskje. He he. Men powder blue, brown, Morish idol, Achellies og div andre fisk som horer til den Hypokonder grupen er en del mere krevende en andre arter. Men alt er mulig. Jeg bidrar og hjelper gjerne til med det jeg kan om div ting du lurer på. Det jeg ikke vet nå om svarer jeg ikke på. Det er nok mange andre her på forumet som har hat positive arfaringer med de fiska. Jeg er kun en av de. Lykke til det går så fint tror jeg.:D

Kjøpte en powder blue tang i begynnelsen av Januar, den døde etter 3-4 uker.. Men det har skjedd med samtlige fisk jeg har kjøpt i den butikken :/

Så nå skal jeg kjøpe en til fra en privat person.. Fisken har gått hos han i litt over 2 mnd, så da håper jeg dette er en frisk og hardfør fisk denne gangen :)

En av de fineste kirurgene etter min mening :)

Uff da.. Ikke noe særlig til butikk det der da:( Den jeg skal hente har vel gått på Jan Holt i 3 mnd tid! Har sett på den flere ganger når jeg har vært innom, og i dag måtte jeg bare ringe å holde den av. Har tenkt på det en stund for å si det sånn:-) Men hørt at det er litt lettere å kjøpe denne fra privat person, med tanke på hvitprikk!

Takker:D Sier ifra jeg.. Bor like utenfor drammen, så er ikke lange kjøreturen. Hadde vært utrolig morro å sett akvariet ditt, du har mange fiske godbiter jeg kunne ha tenkt meg:-) Hadde vært fint å sett disse live!!

Ja det er ikke så langt så om du har list ta deg en kjøretur en dag så er du velkommen:D. Forige uka hadde jeg Viggo på besøk. Han som driver og setter opp det spesiele oppseten med daunstream. Han har tolmodighet.